sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:106

פעולתו האיתנה של נרקיסוס לקיומה של המורשת המקומית נעשתה , כאמור , בשיתוף פעולה עם תיאופילוס , בישוף כנסיית המטרופולין קיסריה . כנסייה זו , שבשלב זה עדיין לא התיימרה להיות בעלת שורשים אפוסטוליים , שימשה בפרשה זו שותפה , ולו גם זוטרה , לירושלים , ותרמה לעניין את משקלה הפוליטי אדמיניסטרטיבי . שותפות זו בין שני המרכזים היתה הראשונה בשרשרת עשייה משותפת במשך רוב המאה הג' — עשייה שהשפעתה חרגה אל מעבר לתחומיה של ארץ ישראל . מעמד פוליטי איתן מאפשר לעתים חריגה מנהלים קיימים ; והמעשה הבא יוכיח . לקראת שלהי תקופת הנהגתו השנייה של נרקיסוס , שעה שגילו המופלג הקשה על תפקודו , הגיע לעיר לביקור במקומות הקדושים אדם , אלכסנדר שמו , שנבחר לשמש בישוף בקפדוקיה . בני הקהילה הנוצרית הירושלמית , שידעו על עמידתו האיתנה בתקופת רדיפותיו של ספטימיוס סוורוס , הפצירו בו לקבוע את מקומו בעיר ולהשתתף עם כישופם בהנהגת קהילתם . 203 המעיין בדקדקנות בגירסאותיהם של אוסביוס והיירונימוס 204 לסיפור זה יבחין כי אלכסנדר לא עבר כל תהליך של בחירה . בחירתו באה משמים ( ועוד נשוב לכך להלן . ( מעורבותו הישירה של הקהל הירושלמי בהוצאת הבחירה השמימית מן הכוח אל הפועל מקבילה לכאורה למעורבות הקהל בהליכי של מינוי אותם תיאר היפוליטוס . כנגד זאת , הסכמתם של הבישופים מן הסביבה לכפות על אלכסנדר להישאר בירושלים , על פי אוסביוס , ונוכחותם של כל בישופי ארץ ישראל בקבלת הפנים לאלכסנדר , על פי היירונימוס , רק ממחישים את חלקו הפסיבי של המימסד הכנסייתי בסיפור יוצא דופן זה של מינוי כנסייתי . אמנם אפשר שהואיל ואלכסנדר כבר נבחר למעמד הבישוף היתה מעורבותם שולית ; אולם רגליים לדבר שהמסורת המקומית שעליה סמך אוסביוס את סיפורו ביקשה להדגיש דווקא צד אחר של הפרשה , הוא הפן העל טבעי של בחירת אלכסנדר — היבט הנעוץ ברובד ההגיוגראפי של המסורת . העברת בישוף ממקום למקום ומעורבותו השולית של המימסד הכנסייתי האזורי בכך ספק אם היו בגדר האפשר לולא , מעמדו הפוליטי והכריסמאטי המיוחד של נרקיסוס . הנה כי כן , מן האנקדוטות שסקרנו בקצרה ניכרת ראשית עידן של הבלטה עצמית בתולדותיה של כנסיית ירושלים . מעמדו המיוחד של נרקיסוס , שחותמו בתמורה זו בולט , היה פועל יוצא מדימויו הכריסמאטי , שחפף במידה רבה את דימוים הנערץ של מנהיגי הדור הראשון של הכנסייה , לפי עולם מושגיהם של בני התקופה . דימוי זה נתגבש אט אט באמצעות מחרוזת של סיפורים הגיוגראפיים שהפיצו עליו המימסד ובני הקהילה המקומית . 203 אוסביוס , 204 . ( 542-540 _'ds ?) 2-1 , 11 , vi , he היירונימוס ' , על האנשים המפורסמים ; 62 , ' ובעקבותיו גם סוקראטס , , 35 , vii , he המביא פרפראזה של דברי אוסביוס . גם שם מודגש חלקו המרכזי של הקהל הירושלמי בפרשה . 205 היפוליטוס מרומא , 'המסורת האפוסטולית 2 , 1 _, ' ( מהדורת 206 ( F . X . Funk , Paderborn 1905 , p . 107 אוסביוס , שם : 2 , 'עם שעשו כן [ קיבלו את אלכסנדר , [ בהסכמה משותפת של הבישופים שהנהיגו את הכנסיות מסביב , כפו עליו להישאר ; ' וראה עוד בהערה הבאה . 207 באזכור הראשון של בחירת אלכסנדר אצל אוסביוס , שם , 7 , 8 , vi ( עמ' , ( 536 אין משום מה זכר לעובדת היותו כבר בישוף בקפדוקיה . עם זאת , עתיד היה ההיסטוריון הנוצרי סוקראטס _, במאה הה' ( לעיל , הערה , ( 204 לראות בפרשה זו משום תקדים להעברת בישוף ממקום למקום , וראה בקצרה : j . r . McRay , 232-237 stone ( ed . ) , Studia Patristica , 12 , Berlin 1975 , pp . 'Charismata in the Second Century ' , E . A . Living- 208 המסורות שקיבץ אוסביוס על נרקיסוס הן מסורות שבעל פה , והוא עצמו מעיד שסינן מתוכן אחדות כדי להשקיען בחיבורו . עיין שם , 1 , 9 , vi ( עמ' . ( 538

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help