sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:105

המסורת היהודית נוצרית _*' . מלבד העובדה שאין כל ראיות ישירות למסקנה זו , ניתן להעמיד כנגדה מספר עובדות : ( א ) רבות מן הכנסיות , גם ברומא עצמה וכן באסיה הקטנה , מצרים וסוריה , הוסיפו לנהוג במנהג הקוורטאךקימאני עד לוועידה הראשונה בעניין הפסחא בלא 1 ךיקאיה ( בשנת 166 לערך ) — ועידה שבעקבותיה נעשו הצעדים הראשונים לשינוי המנהג ברומא . מכאן שזרעי העימות שעורר ויקטור במהלך שנות התשעים של המאה הב' נזרעו רק כשלושה עד ארבעה עשורים קודם לכן ) . ב ) אילו היה אוסביוס יודע כי כנסיית ארץ ישראל , ובעיקר כנסיית ירושלים , שינו ממנהגן הקוורטוךקימאני עוד כדור לפני כן , לא היה מסתיר עובדה זו . נראה כי מהלך העניינים בפרשה זו היה כדלהלן . נרקיסוס ניצל את הוויכוח הפומבי בשאלה זו , ואת רוח השינוי שנשבה מרומא ומכנסיות אחרות , לשם שידוד מערכות בתחום הליטורגי , כדי ליצור תקדים ולהינתק מן המורשת הקדומה ובכך להציג עמדה המבליטה את עצמיותה של כנסיית ירושלים . מכאן שההסכמה שעליה מספר אוסביוס בין כנסיית ארץ ישראל לבין כנסיית אלכסנדריה היתה בדבר קבלתו של עקרון 'יום ראשון של הפסחא , ' בדומה למה שהעלה אירניאוס באותה איגרת . אוסביוס הציג הסכמה זו לאחר תיאור נרחב של חלקו של אירניאוס בפרשה וניסיונו להגן על כנסיות אסיה הקטנה בפני ויקטור . הצגת ההסכמה באותה נקודה נועדה להראות כי בכנסיית ארץ ישראל הגיעו לכך בדרכי נועם , שלא בכפייה ובאיומי חרם ונידוי כדרכו של ויקטור . דומה שעל פי הבנת אוסביוס היה בהישג זה , על ההתנגדות שבו למהלכיה של רומא , כדי להראות את מידת השפעתו של נרקיסוס ואת עוצמת הנהגתו ; בהקשר שלפנינו אף היה בכך משהו מרוחה של ההנהגה האפוסטולית . אולם באותה עת כבר נתרחקה כנסיית רומא צעד נוסף מן המנהג היהודי באמצה ובקובעה את מועד היום הראשון של הפסחא על פי הכרונולוגיה שבבשורת יוחנן , בהדגישה את משכו של הצום עד לאותו יום ראשון . כנגד זאת ביטלו תיאופילוס מקיסריה ונרקיסוס מירושלים ושותפיהם באלכסנדריה את סעודת הפסחא ביום הי"ד בניסן בקובעם תחתיו צום . דומה שבכך העמידו עצמם בני כנסיית ארץ ישראל בעמדה ממצעת וכקוורטוךקימאנים חדשים . צעדו של נרקיסוס עדיין חייב תלות במסורת הקוורטוךקימאנית ובקביעת הלוח העברי , עם זאת נשתמר באמצעותו גם דימוי של רציפות היסטורית עד לעידן האפוסטולי . אכן , באמצע המאה הג' קבע פיךמיליאנוס , בישוף קיסריה שבקפדוקיה , באופן בוטה , כי אין ממש בטענת בישופי רומא כי הם נוהגים בעניין הפסחא כ'מסורת האפוסטולית , ' שכן אין מנהגם כמנהג הנוהג בירושלים . 201 נראה כי גם בשלהי המאה הג' הוסיפו ראשי כנסיית אלכסנדריה להזדקק לעקרונות חישוב הלוח העברי , אף שכבר טענו כנגדו כי יסודותיו מוטעים ונתרחקו ממנו מרחק ניכר . "' ראה לעיל , הערה . 183 הזיקה המוצהרת בין כנסיית ירושלים לבין כנסיית אלכסנדריה פורשה בידי הובר ( לעיל , שם , ( עמ' 52 ואילך , כך שכשני המקומות חגגו את הפסחא ביום ראשון שלאחר י"ד בניסן . כך פירש . p . 377 desfruhchristlichen Osterkalenders , Berlin 1977 , A . _StTobel Ursprung und _GeschichteOilWprtnX עם זאת , קיימה זיקה זו תלות בלוח העברי , בעוד שבאותה עת התרחקה רומא עוד יותר מתלות כלוח העברי . ° ראה : פישר ( לעיל , הערה , ( 191 עמ' ; 21-18 הול ( לעיל , הערה , ( 182 עמ' . 261-260 י איגרת , lxxv , 6 לקיפריאנוס מקרתגו , משנת ; 256 ראה : קיפריאנוס , איגרת 202 ( CCSL , 3 c ) , Turnhout 1996 , pp . 586-587 ed . G . F . Diercks , 6 , 75 ראה כקצרה : תורנטון ( לעיל , הערה , ( 194 עמ' , 407 וביתר הרחבה , עיר שי , הפולמוס , חלק ההערות , עמ' , 49 הערה . 282

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help