sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:104

בעקבות ועידת ניקאיה התנדב אוסביוס עצמו לחבר בשביל הקיסר חיבור שיבאר את עניינו של החג ואת משמעות קביעת תאריכו — מלאכה שהשלים בשנת 335 לערך . " אני סבור אפוא , כי לתיאורו של אוסביוס כאן שני רבדים ודבריו מיטלטלים בין הרצוי לבין המצוי . את הראשון פירש ואילו את השני הצניע . אוסביוס , שהיה — כפי שעולה מחיבורו הנזכר לעיל — אנטי קוורטוךקימאני מובהק , סבר שהמנהג שביקשה כנסיית רומא לכפות על הכל הוא הנכון והרצוי , ועל כן ביקש להציג את מנהגן של חלק מכנסיות אסיה הקטנה כמנהג טעות . אולם , בה בשעה סבר , כאירניאוס , כי הניסיון לכפות אחידות א 1 _יקומנית בענייני ליטורגיה אינו כה מוצדק . " זהו ההקשר המעורפל שבו הציג אוסביוס את מנהגה בפועל של כנסיית ארץ ישראל — מנהג שגם הוא לא עלה בקנה אחד עם מנהגה של רומא ושאותו ביקש למעשה להצניע . העובדות לאשורן רמוזות במה שמצוין באיגרת כזיקה שבין ירושלים לבין אלכסנדריה . יסודה של זיקה זו בשלהי המאה הב' לא היה תיאורטי כלל וכלל . שתי הכנסיות דמו זו לזו במורשתן האפוסטולית הקדומה , כפי שגם דמו זו לזו בתהליכים ההיסטוריים שעיצבו אותן במהלך המאה הב " . ' כנסיית אלכסנדריה נוסדה במהלך המאה הא' ככנסייה יהודית נוצרית , ואת מורשתה הראשונית ינקה מכנסיית ירושלים . קיומו של יסוד יהודי בולט ומאורגן באוכלוסיית אלכסנדריה הבטיח המשך . ירידת הקהילה היהודית במצרים בגלל מרד התפוצות 117-115 ) לסה"נ ) בישרה במקביל חילופי תקופות גם בקרב הקהילה הנוצרית , שעלו בה יסודות נוכריים . במהלך התקופה שבין ימי הקיסר הדריאנוס לשלהי המאה נתעצמו הכוחות הנוכריים ועמם גברה גם השפעתה של כנסיית רומא , אף כי לא נעלמה לגמרי ההשפעה היהודית נוצרית , בעיקר בכל הנוגע לאורחות החיים . תביעות רומא לאחידות ליטורגית לא גברו על הצורך הטבעי של שתי הכנסיות להיאחז ב'מסורת האפוסטולית' היהודית נוצרית ( הקוורטודקימאנית ) המשותפת לשתיהן ולקיימה . צורך זה הוא שהביא לידי נביטת זרע ההסכמה והשותפות ביניהן . זהו הסבר אחד של הרקע לתיאור הנפתל של אוסביוס . הראיה המרכזית לפירוש האמור נעוצה בשריד מאיגרת ששיגר אירניאוס מליון לאלכסנדריה , ובו הוא מגנה את המקומיים על כך שאינם חוגגים את הפסחא ביום הראשון שלאחר הפסח היהודי . מנהגם אולי חפף אפוא את המנהג הקוורטוךקימאני . " ברם , ייתכן שהאיגרת קדמה לחילופי האיגרות בין המרכז הארץ ישראלי למרכז באלכסנדריה שבעקבותיהם שונו דרכיה ומנהגיה של כנסיית מצרים י ובכל מקרה אין באיגרת כדי ללמד ישירות על מנהג הכנסייה בארץ ישראל בכלל ובכנסיית ירושלים בפרט . אך יש גם דרך אחרת בפרשה , והיא נראית יותר : כאמור לעיל , ספק אם יש לקבל את הדעה כי מיד לאחר השינוי שחל בכנסיית ירושלים , בהפיכתה לכנסיית גויים , שונה בה מנהג הפסחא ונותקה 195 בחיבור זה ביקר אוסביוס בחריפות את הצמדת תאריך הפסחא ליום י"ד בניסן , דבר שאינו עולה בקנה אחד עם הכרונולוגיה הקשורה בישו ועם משמעויותיו של היום במנהגי היהודים . ראה : 'על חגיגת הפסחא ; 9 , ' שרידיו של חיבור זה נשתמרו אצל ניקטס מהרקלאה . ( PG , 24 , col . 703 ) 196 באור זה יש לראות את הציטוט הנרחב מן האיגרת של אירניאוס לוויקטור ; השווה גם : גראנט , אוסביוס , עמ' , 167-166 שנתן ביאור שונה מעט . 7 ראה בעיקר : רוברטס ( לעיל , הערה , ( 3 עמ ' , 73-44 ובייחוד 8 . 46-44 האיגרת פורסמה כנספח ל'נגד המינים' של אירניאוס ( ב , עמ' . ( 456 וראה הערתו של גראנט ברשימת ביקורת , j , ts 39 ( 1988 ) , p . 600 וראה עוד להלן .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help