sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:103

שנהגה בכנסיות אסיה הקטנה , קבע כי מנהג הכנסיות האחרות היה שונה , וכולן — ובתוכן כנסיית ארץ ישראל — הסכימו שיש לחוג את הפסחא אך ורק ביום הראשון . " _אולס , לאחר שסקר בהרחבה את מעשיו ותביעותיו של ויקטור וכנגדם את הסתייגותו החריפה של אירניאוס מליון , שב אוסביוס לאותה ועידה ארץ ישראלית שבה דנו המשתתפים ( ובתוכם בישוף צור , קאסיוס , ובישוף עכו ) בכובד ראש בעניין מנהג הפסחא שנהג בקהילותיהם על פי 'המורשת האפוסטולית , ' ובסוף דבריו הביא כלשונה מחתימת האיגרת הנזכרת לעיל ששיגרו כנראה המתכנסים לוויקטור : אנא תיזום שיגור העתק מכתבנו לכל קהילה ... אנו מבהירים לך כי גם באלכסנדריה חוגגים ביום זהה לשלנו , שכן הוחלפו בינינו איגרות בעניין כך שמקיימים אנו מועד זה ביום אחד מתוך הסכמה . " סיומת זו , אינה נהירה . לא זו בלבד שלראשונה נודע לנו מפי אוסביוס על קיומו של מועד לפסחא שחפף את המועד שנהג בכנסיית אלכסנדריה , אלא שאנו למדים על קיום זיקה כלשהי בין מנהג זה למנהג _הרויוח בכנסיית ארץ ישראל . ערפולם של דברי אוסביוס כאן מעורר את השאלה : האם השווה מידותיו בשני המקומות שבהם הזכיר את מנהגה של כנסיית ארץ ישראל ? ספק . הסיבה לכך נעוצה בעצם העניין , שכן בפרשה זו לא עסק אוסביוס רק מתוך עיון בעברה של הכנסייה , אלא בעיקר מתוך מעורבות במאורעות ההווה , בימיו שלו . בעיית תאריך הפסחא וזיקתו ללוח העברי , שהגיעה לשיאה בימי ויקטור , הוסיפה להטריד את ראשי הכנסייה גם בדורות הבאים , לרבות בדורו של אוסביוס עצמו , ואף לאחר מכן . בוועידת ניקיאה , למשל , ביקש קונסטנטינוס להפוך סוגיה זו למבחן ' האחדות הכנסייתית " . ' 192 אוסביוס , שם , 4-1 , 23 , v ( עמ' . ( 490-488 לאמיתו של דבר , עיון מדוקדק בדברי אוסביוס מעלה כי לא בהכרח בלשון זו ניסחו ראשי כנסיית ארץ ישראל את איגרתם ; כל אשר נאמר הוא שבאי הוועידות ניסחו ללא התנגדות איגרות בזכות קבלת המנהג המוצע , ובנוסף : 'ועד היום ישנה איגרת מאלה שהשתתפו בכינוס בארץ ישראל , בראשותם של תיאופילוס מקיסריה _ונרקיסוס מירושלים , ומאלה ברומא ( איגרת ) דומה . ' . .. המצוי אצל שיטותיו של אוסביוס בהצעת מקורותיו יבחין כאן בחריגה , שכן בפעמים אחרות הדגיש כי קיים מכתב ברוח זו של הדברים שנאמרו לעיל . יתר על כן , אילו היו העובדות כפי שניסה לתארן , מדוע הביא מן האיגרת ניסוח כה מעורפל ( ראה להלן , ( ומדוע הביאו בשולי הדברים ? או שמא נבעה האיגרת שמלשונה ציטט מהתכנסות אחרת , שונה מזו שתיאר בתחילת דבריו על הפרשה ? " י שם , שם , 25 ( עמ' . ( 498-496 194 הדבר מוכח מהציטוט הנרחב מחיבורו של אנטוליוס על דרכי חישוב הפסחא , 19-14 , 32 _, vn , // £ ( עמ' , ( 726-722 המלמד על התעניינותו הרבה של אוסביוס בסוגיה . ראוי לציין כי בעצם ימי כתיבת המהדורה השנייה ( המתוקנת והמורחבת ) של ה'היסטוריה , ' בשנים , 314-313 נתכנסה ועידת אךל , ( Aries ) בהשתתפותו של-הקיסר קונסטנטינוס , וקבעה כי יש צורך בקביעת תאריך אחיד לפסחא בכל העולם : C . A . WlumeT ( _ed . ) , Concilia Galliae ( c . 314 )( CCSLt 148 ) , Tumh 01 t 1963 , pp . 4 , 9 ( הנוכחים היו מכנסיות באיטליה , צפון אפריקה , ספרד , גאליה ובריטניה . ( מכאן ואילך העניין חזר ונידון בוועידות שונות , החל בוועידת ניקיאה בשנת ; 325 הפרטים חורגים מנושא פרק זה ואין כאן מקום להאריך . על מנהגים שונים מן המנהג הארץ ישראלי בקביעת מועד הפסח בקרב יהודי התפוצות במאות הראשונות לסה"נ , על הסיבות למציאות זו ועל הזדקקות קהילות נוצריות שונות ( בעיקר זו של אלכסנדריה ) למנהגים אלה ראה : Studia Patristica , 20 , Leuven 1989 , pp . 402-408 First Three Centuries A . D . ' , E . Livingstone ( ed . ) , _tians in Determining Passover Dates during the Difficulties for Diaspora Jews and Early Chris- T . C . G . Thornton , 'Problematical Passovers :

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help