sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:102

נרקיסוס בישוף ירושלים דיוקנו הפוליטי הכנסייתי של נרקיסוס שני פרקי הנהגה היו לנרקיסוס בישוף ירושלים בכנסייתו , בהפרשי זמן של כעשור בין זה לזה . הפרק הראשון החל במינויו במהלך שנות השמונים של המאה הב' ונמשך עד לסוף המאה . 188 הפרק השני , פרק של הנהגה משותפת עם יורשו אלכסנדר , החל בשלהי העשור הראשון של המאה הג' ונמשך מספר שנים . "" נרקיסוס היה הבישוף השלושים במספר בכנסיית ירושלים למן יעקב 'אחי ישו . ' מאחר שעל טיבה של רשימה זו כבר עמדנו , לא נותר לנו אלא לעמוד על הסיבות שבגללן יוחס חיבורה , חלקה או כולה , לנרקיסוס או לחוגים מקורבים לו . על פי תיאורו של אוסביוס , פעולתו הראשונה של נרקיסוס קשורה במישרין במה שהגדרנו לעיל כערעור על מעמדן של 'כנסיות אפוסטוליות' מצד כנסיית רומא . איומיו של ויקטור , בישוף רומא , להחרים כנסיות פורשות שמנהגן הליטורגי ( בקשר לחג הפסחא ) לא עלה בקנה אחד עם מנהגה של רומא עשה את שלו . ברחבי העולם , ובתוך כך גם בארץ ישראל , כונסו ועידות כנסייתיות אזוריות , הקדומות ביותר הידועות לנו , ובהן לובנו פרטיה של 'המסורת האפוסטולית' המקומית . " ועידה כזו ( ולפי מסורת מסוימת — שתיים ) כינסו בשנת 198 נרקיסוס מירושלים ותיאופילוס , בישוף קיסריה , בירת הפרובינקיה פלסטינה " . עד כאן העובדות ברורות , אולם מכאן ואילך נתקלים אנו בקשיים . סיפורו של אוסביוס על החלטת הכנסייה הארץ ישראלית בשאלת תאריך הפסחא מעורר תהייה , בעיקר בדבר תיאור עמדתה של כנסיית ירושלים . שכן אוסביוס , שנתוודע להחלטות הוועידה באמצעות איגרת ששיגרו משתתפיה לרומא — שהעתק ממנה גילה כנראה בארכיונים של ירושלים או של קיסריה — העיד אודותיה בשני אופנים שונים . בתחילה , כחלק מהצגת הבעיה הכללית שנתעוררה בגלל המסורת 111 עולה מעדותו של אוסביוס 1 , 10 , vi , he , ( עמ' . ( 540 189 לדעת מתי הסתיים פרק זה . אף כאן , כבקביעת תאריך ראשית כהונתו , מצויות מסורות סותרות . לפי הכרוניקון של אוסביוס , בנוסח הלטיני של היירונימוס ( עמ' , ( 213 כיהן נרקיסוס עד שנת . 212 על פי מסורת אנונימית בחיבורו של אפיפאניוס , פנאריון _, 20 _, lxvi ( עמ' , ( 47 שימש עדיין נרקיסוס ככישו ף בימי אלכסנדר , בנה של ממאיה , ( Mamaea ) היינו לפחות עד שנת . 222 אך רוב המסורות הנוספות מאשרות את הקביעה של אוסביוס . * ° _י לסיכום חלקי של שאלת העימותים בפרשה זו במאה הב' ראה : Pascales ' , Dictionnaire de the ' ologie catholique , G . Fritz , 'Paques , Les Controverses XI , Paris 1932 , cols . 1948-1951 ( ושם ספרות קודמת ) ו וכן אצל רישר והובר ( לעיל , הערה . ( 183 כן ראה : N . Brox , Tendenzen und Parteilichkeiten , 83 ( 1972 ) , pp . 291-324 im Osterfeststreit des zweiten Jahrhunderts ' , ZKG , וכן קובץ המקורות המועד 1981 R . Cantalamessa , Ostern in der Alien Kirche , Bern-. ( תרגום מן האיטלקית . ( 1974 י" אוסביוס , 25 ; 4-1 , 23 , v , he ( עמ' . ( 498-496 , 490-488 על המשמעות המוסדית של ועידות אלו עמד . 180 de philosophie religieuses , 68 ( 1982 ) , pp . 176- et unite de _l'dglise au II siecle' , Revue d'histoire el E . Junod , 'Naissance de la pratique synodale על הוועידות כעניין הפסחא ראה : 'Die Synoden im Osterfeststreit des 2 . Jahrhun- j . a . Fischer , , dens ' , ahc , 8 ( 1976 ) , pp . 13-39 ובעיקר עמ' . 26-25 מן הניסוח אצל אוסביוס ניתן לכאורה להניח שנערכו שתי ועידות ( סמוכות ) — אחת בראשותו של תיאופילוס מקיסריה ואחת בראשותו של _ברקיסוס מירושלים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help