sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:101

הכנסיות האפוסטוליות , ' רומא . דומה שביסוד התביעה עמדה השקפה תיאו פוליטית חדשה על מהותה של הכנסייה כגוף כלל עולמי . שכן , עד לאותה עת נחשבה הקהילה הנוצרית באשר היא במיקרוקוסמוס של גופו של ישו ! לבישוף העומד בראשה היה מעמד על והאחדות בין הקהילות השונות נשענה על יסודות של שיתוף ואחווה . למן אותה עת הוחל בהעברת הדימוי של ראש ואיברים למסגרת העל קהילתית " . ניסיונו של ויקטור מרומא היה כנראה ניסיון ראשון להגשים דימוי זה באורח מעשי . על כפות המאזניים ניצבו , על כן , לא רק עולה של רומא , אלא גם ערכה הסגולי של 'המסורת האפוסטולית , ' השונה לעתים באותן כנסיות , ובתוכן זו של ירושלים , שנדרשו לקבל את מרותה של כל הכנסייה האפוסטולית מיסודו של פטרוס . משמעותה מרחיקת הלכת של קבלת עול זו והתכתיבים שעלולים היו להתוסף לה בעתיד היו זהים י אובדן ערכה של 'המורשת האפוסטולית' המקומית וה'עצמאות' הרוחנית שבאה עמה . אירניאוס , בישוף ליון , שנולד באסיה הקטנה , עמד על השלכות אלו s ועם שהודה , בהתייחסו לפרשה זו במקום אחר , בבכורתה של רומא , עמד בתוקף על עצמאותן ותקפותן של מסורות אפוסטוליות מקומיות , דוגמת זו של 'בני הארבעה עשר "" . ' דומה שלאור זאת עלול היה הניסיון , אם גם הבלתי מכוון , של כנסיית הגויים הירושלמית להתכחש לעברה לעלות לה בערעור דימויה האפוסטולי ההיסטורי . ביצור מעמדה של כנסיית ירושלים בסוף המאה הב' קשור רובו ככולו ברמותו ובפועלו של נרקיסוס , בישוף העיר למן אמצע שנות השמונים בקירוב . 184 הכנסייה , כקהילה , כיחידה עצמאית , נתפסה כמהות נפרדת ולא כאיבר בגוף האויקומנה הנוצרי ; על כך ראה : תומי , הכס האפוסטולי , עמ' . 93 אין זאת אומרת שהקהילות התנהלו כיחידות עצמאיות , ללא תלות כלשהי , אפילו רוחנית , בקהילות אחרות ; אך היה ניסיון לקיים אוטונומיה מוחלטת כמעמדם של הבישופים המקומיים , אשר זיקת קהילותיהם נתפסה לא אחת כהשתקפות יחסי האל לבנו . וראה בקצרה : CenterforHermeneutieal Studies , Berkeley 1980 , ( eds . ) , The 35 th Colloquium in Feb . 1979 of the in Ancient Society ' , EC . Hobbs & W . Wuellner H . Chadwick , 'The Role of the Christian Bishop . pp . 1-3 הביטוי הבולט למעמד 'העל' של הבישוף המקומי מצוי היה בדרך התמנותו , ועל כך ראה : צ'דויק , שם . 185 ביטויים מעין אלר 1 בהקשרים שונים מעט , על היחס שבין הפרט לציבור כיחס שכין גוף לאיברים , ניתן למצוא גם במסורות חז"ל . ראה , למשל : מכילתא דר' ישמעאל , מסכתא דבחודש יתרו , ב ( מהדורת הורוביץ רבין , עמ' 209 ושם ציין מקבילות . ( 186 הביטוי העיקרי להשקפתו של אירניאוס הוצע בחיבורו ' נגד המינים 2 , 3 , 111 , ' ( מהדורת הרווי , כ , עמ' . ( 10 ברם , קולמוסים רבים נשתברו בפירוש דבריו . ראה 3 . 2 : Ecclesia Romana and Omnis Ecclesia , and L . Abramowski , 'lrenaeus , Adversus Haer . 111 . : . Scholarship ' , Sec . Cent ., 4 ( 1984 ) , pp . 238-240 101-103 ; M . Donovan , 'lrenaeus in Recent ibid . 3 , 3 : Ancletus of Rome ' , JTS , 28 ( 1977 ) , pp . ברמיזה נוספת , המכוונת אולי לעניין הוויכוח על תאריך הפסחא , קובע אירניאוס במקום אחר שם , 1 , 53 , 1 v ( עמ' : ( 261 'כי כל מי שגורם למחלוקת מכל סיבה שהיא בכנסייה פוגע באחדות הגוף של ישו . ' אירניאוס , שתבע אחדות והסכמה בכנסייה , היה נכון בכל זאת למידה של עצמאות _בשימור ן של מסורות אפוסטוליות שונות ולראותן כתקפות ולנהוג על פיהן ; ראה : שם , שם , 2 ( עמ' . ( 263-262 קביעת זמן התמנותו של נרקיסוס לבישוף כנסיית ירושלים טעונה עיון החורג מענייננו כאן , שכן קיימות סתירות בין ציוניו הכרונולוגיים של אוסביוס ורשימותיו בהיסטוריה הכנסייתית 22 1 12 v , , 11-8 _, vi ; , ; , לבין הרשימות הסינכרוניות בכרוניקון שלו , בגירסה הלטינית של _היירונימוס ( עמ' , ( 209-208 ובין אלו לבין הרשימה שהביא אפיפאניוס , פנאריון _, 20 , lxvi ( מהדורת _הול דומר , [ 3 ] עמ' . ( 46 עם זאת ניתן להסיק , לפחות לפי אוסביוס , כי נרקיסוס החל את פעולתו באמצע שנות השמונים של המאה הב , ' ושלא כטענת לולור ואולטון ( לעיל , הערה , 11 , ( 33 עמ' : 167 'זמן ניכר לפני שנות השבעים , ' וכעת גם גראנט , אוסביוס , עמ' , 51 שנרקיסוס החל לפעול בשנת . 170

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help