sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:100

הבלעדי של כנסיית ירושלים . העברת הזירה האסכאטולוגית אף היא לפפוזה , היא 'ירושלים היורדת ממעל , ' שימשה חותם לתמורה המסוכנת שחלה במעמדה ההיסטורי של ירושלים . ויקטור בישוף רומא וויכוח הפסחא — מאבק על הגמוניה אפוסטולית כאילו לא היה די בצמיחת הערעור המונטניסטי על סמכות הכנסייה , שהלך והתפשט עד מהרה באסיה הקטנה , ברומא וצפון אפריקה , ושאולי היו לו ספיחים כלשהם גם בפיניקיה ובארץ ישראל , צץ בראשית שנות התשעים ערעור נוסף , גם אם עקיף , על מעמדה האפוסטולי של כנסיית ירושלים . באותה עת ביקש ויקטור , בישוף רומא , לכפות על הכנסייה כולה אחידות פולחנית בקביעת תאריך לחג הפסחא הנוצרי : יום הראשון שלאחר י"ד בניסן . הקושי העיקרי שעמד בפני ויקטור היה מנהגן של כנסיות באסיה הקטנה ובמקומות אחרים לחוג את הפסחא בצמידות לחג הפסח היהודי , שחל בי"ד בניסן — מנהג שהיו לו יסודות תיאולוגיים וחייב , כמובן , זיקה ללוח העברי , ושבעקבותיו כונו המחזיקים בו 'בני הארבעה עשר' . ( Quartodetimani ) גם היהודים הנוצרים בכנסיית ירושלים נהגו בעניין זה , כמובן , כשאר היהודים . אך יתר על כן , בהיעדר מסורת מקומית אחרת , לא יהא זה רחוק להניח כי נוצרי ירושלים 'מן הגויים' המשיכו לנהוג כמנהג המקום ולחוג את הפסחא בצמידות לתאריך העברי של הפסח , בי"ד בניסן . במוקד תביעתו של ויקטור ליצור אחידות ליטורגית בכנסייה עמדו מאוויים גדולים בהרבה : יצירת היירארכיה כנסייתית כלל עולמית — הכפפתן של כל הכנסיות למנהגה והחלטותיה של 'אם של מונטנוס להפוך את שתי הערים הפריגיות למרכזים דומים לירושלים , שאליהן ייקהלו המאמינים , וליצור זיקה בין מאמיני התנועה באשר הם לבין אותם מרכזים על ידי גביית תרומות . אין צור ך בדמיון רב כדי להבחין כי דפוס זה של יחסים בין תפוצה למרכז עמד ביסוד קשרי קהילת האם בירושלים עם קהילות התפוצות בימי השליחים ופאולוס . בשימוש בשם ' ירושלים' לאותם מרכזים היה משום הצהרה לא רק בדבר המשמעות _הריטואלית שבהתקהלות המאמינים כמרכז , אלא גם משום הכפפתם לאותו מרכז ולבשורה היוצאת ממנו על תכניה המעשיים ( ראה לעיל . ( הזיקה אל המרכז , שנוצרה באמצעות גביית הכספים , נועדה להעביר את רגש הסולידאריות עם המרכז לביטויים מעשיים . 180 כך עולה לכאורה מעדותו של קלסוס , המובאת אצל אוריגנס , נגד קלסוס , ( Cambridge 1980 , p . 402 ed . h . Chadwick , ) 3 , vii וכן שם . 9 , אך ראה הערת צ'דוויק שם , שעל פיה לא התכוון קלסוס למונטניסטים . 181 התעודות לפרשה זו הוצעו בידי אוסביוס , 25-23 , v , he ( עמ' . ( 498-488 אין אוסביוס מביא מדבריו של ויקטור עצמו , אלא מדברי מתנגדו , פוליקרטס מא ? סוס ( שם , , ( 8-2 , 24 ומדברי סניגורם , אירניאוס מליון , שם , 18-12 , 24 ( עמ' . ( 496-494 182 המסורת , שעליה סמכו בני אסיה הקטנה , הוגדרה בידי אוסביוס כ'מסורת קדומה יותר , ' בעוד המסורת של מתנגדיהם הוגדרה כלקוחה מ'מסורת אפוסטולית . ' הזיקה ללוח העברי נבעה גם מעצם הרצון לשמר את התאריך המסוים של המאורע המקורי — 'הסבל' ( passio ) של ישו , הגם שלתאריך זה היו בברית החדשה שתי מסורות חלוקות : י"ג-י"ד בניסן , או י"ד-ט"ו בניסן . וראה : s . G . Hail , 'The origins of Oxford 1984 , pp . 562-565 Easter' , E . Livingstone ( ed . ) , Studia Patristica , 15 , 183 בניגוד להנחתו של . 111 , Paris 1740 , col . 150 Le Quien , Oriens Christianus , בעקבותיו הלכו חוקרים בני זמננו , הסבורים כי עם סיום ההגמוניה היהודית הנוצרית בירושלים לאחר כשלון מרד בר כוכבא ועליית כוחו של האלמנט הנוכרי שונה המנהג , ותאריך הפסחא נקבע ליום א' שלאחר י"ד בניסן . ראה , למשל : der alien Kirche , Berlin 1969 , pp . 51-52 Passa und Ostern : Untersuehungen zur _Osterfeier L'Orient Syrien , 6 ( 1961 ) , pp . 179 ff . ; W . Hiiber , M . Richard , 'La question paschale au II siecle ' ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help