sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:99

המונטניסטית ממסגרת הרעיון המשיחי הנוצרי מבית מדרשו של אירניאוס מליון , בדבר מלכות המילניום הארצית העתידה לבוא , היה עם זאת חידוש בהדגשת מייריותה . רעיונות אפוקליפטיים שמקורם בספר 'חזון יוחנן , ' שנתחבר אף הוא באסיה הקטנה בשלהי המאה הא , ' שימשו את עוזרתו של מונטנוס , הנביאה _פךיסילה , אשר קבעה כי הזירה האסכאטולוגית העתידית לא תהא בירושלים שבעיר הפריגית הקטנה פפוזה , ( Pepuza ) שאליה 'תרד' ירושלים ממעל " . בתפיסה זו , שספק אם צמחה בדור הראשון לפעילות הכת , היה לכאורה משום ערעור של ממש על ההגמוניה של ירושלים כעומדת במרכז הזירה האסכאטולוגית העתידית . עם זאת נראה כי האיום החמור יותר למעמדה של ירושלים הנוצרית בשלהי המאה הב' לא היה נעוץ באסכאטולוגיה המונטניסטית אלא בחברה _האסקןטית נבואית החדשה שביקשו מייסדי התנועה לייסד במרכזם . לא מפני 'ירושלים של מעלה' היה על נוצרי ירושלים לירא , אלא מפני תקומתה של 'ירושלים של מטה' חליפית לזו ההיסטורית . וכך תיאר אחד החריפים במתנגדי התנועה , אפולוניוס , את 'ירושלים החדשה' שבפפוזה בראשית שנות התשעים של המאה הב -. ' היה זה הוא _[ מונטנוס ... [ שהעניק לפפוזה ותימיאון , שתי ערים קטנות בפריגיה , את השם ירושלים , וביקש להקהיל אליהן קהילות מכל עבר , ומינה גבאים ... שיקבלו מתנות ... מהן שילם את שכרם של אלה שהפיצו את תורתו " ... על אף שמוסר הידיעה היה ממתנגדיה החריפים של הכת , אין כל סיבה להטיל ספק באמיתותה של עדות זו . יש לצרפה לתיאור שמסר היירונימוס על הארגון המוסדי של תנועה זו , שכלל מלבד המרכיבים ההיירארכיים המקובלים גם מעמד נוסף , 'החבר' , ( koivg > v 6 <;) אשר סימל יותר מכל את המציאות החברתית והרוחנית שנהגה בכנסיית האם בירושלים . " קשה שלא להבחין בכל אלה במאמץ המחודש להחיות את ירושלים של ימי השליחים , הסמל ההיסטורי לאחדות הכנסייה , ולהעתיקו להוויה חדשה ולמקום חדש . במעשה זה היה משום קריאת תיגר על מעמדה ההיסטורי _mK » , _DrwD _^ _K 116 , 1 , xlix , _] ו ( מהדורתהול-דומר , [ 2 ] עמ' , ( 242 אך שם הסתפק אפיפאניוס ( או מקורו ) בייחוסה של נבואה זו בין _פריסילה לנביאה אחרת ושמה קוינטילה . יש להעדיף את מסקנותיו של _^' _012530 _^ , שהובאואצלדהלבריול , שם , עמ , 89 ' ולאחרונה כראיות נוספות אצל פאואל _, שם , עמ' ; 45-44 הללו סבורים שהשקפה אפוקליפטית זו על עתידה של פפוזה שייכת לשלב מאוחר בהתפתחות התנועה . לאחרונה נטען כי לפנינו ניסיון לכנות גם את פפוזה בשם ירושלים ממש כפי שעשה יעקב לבית אל ולא לשלול מירושלים ההיסטורית את . 1996 , pp . 99-100 Authority and the Mew Prophecy , Cambridge Ch . _Treveit , Montanism : Gender , : _7 _\^ . _mnvn " י אוסביוס , 2 , 18 _, v , he _> עמ' 178 . ( 472 היירונימוס , איגרת ed . 1 . Hi 1 berg [ cs £ L , 54 ]) 3 _, _x _^^ : ( Leipzig 1910 , pp . 311-312 'אצלנו מנהיג אפיסקופוס את היישובים האפוסטוליים , אצלם האפיסקופוס הוא שלישי . אולם בפפוזה שבפריגיה הפטריארכים ראשונים ושניים להם אלה הקרויים חברים . ' ... ( cenones ) הילברג העלה כי המלה cenones היא תעתיק מן היוונית = ) _koivwoc , חבר . ( על פי הארתו ומסקנתו של דה לבריול , מונטניסטים _, עמ' , 507-506 ציין כינוי זה השתייכות לחבורה , שותפות רוחנית , בדומה לדברי פאולוס באיגרתו אל פילמון , : 17 'לפיכך , אם אתה חושב אותי לחבר לאמונה . ' . .. אולם דומה שהשימוש במונח זה נועד _nvnnV באורח סמלי גם את מושג השותפות ( _Koivcovia ) בהוויה תיאולוגית וחברתית אחת ובחיקוי למונח זה מימי כנסיית האם כירושלים . "י התבנית המימסדית שיצרו המונטניסטים , שהיתה רוויה בסמלים אפוסטוליים , השתלבה יפה בתוכניתו

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help