sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:98

פנימיים מקומיים . דומה שכדי לגרום לאותו שינוי היה צורך באיום ובערעור חיצוניים על עולמה של הכנסייה הירושלמית . על פי מה שתיאר אוסביוס _, התרחשו באותה עת שתי תופעות , שהעלו על ראש סדר היום הכנסייתי נושאים שהיו קשורים הן במעמדה ההיסטורי והאסכאטולוגי של ירושלים כעיר והן במושגי היסוד של 'הירושה האפוסטולית , ' ולפיכך גם בשאלת מעמדה ההיסטורי האקלסיאסטי של כנסיית ירושלים . תופעות אלו הן שחוללו את התמורה . הערעור על מרכזיותה של ירושלים בסכמה האסכאטולוגית הכנסייתית החל בהיווצרותה של תנועת מינות אפוקליפטית באסיה הקטנה מייסודו של מונטנוס , במהלך שנות השבעים של המאה הב . ' על פרשה זו יש להוסיף פרשה אחרת , בראשית שנות התשעים , והיא ניסיונו של ויקטור , כישוף רומא , לכפות על העולם הנוצרי אחידות פולחנית בשם המעמד ההיסטורי אפוסטולי העדיף של כנסייתו — פרשיות שידונו להלן . התנועה המונטניסטית וירושלים תנועת מינות כריסמאטית זו , שבאה לעולם בהתפרצות נבואית אקסטאטית בפריגיה שבאסיה הקטנה בראשית שנות השבעים של המאה הב , ' התפשטה עד מהרה לרומא ולצפון אפריקה והוסיפה להתקיים עוד במאה הד' ואף לאחר מכן , למרות מאבקה החריף של הכנסייה כנגדה . במצעה הנבואי העממי של התנועה היה טמון , על כל פנים לדעת מתנגדיה ברומא , איום של ממש על מסגרת המסירה של המורשת האפוסטולית , שהחלה להתגבש בדפוסים מוסדיים היירארכיים " . מבין המרכיבים המרכזיים בתורת התנועה בימיה המוקדמים בלטו הנומיזם _האסלןטי , " ובשלב מעט מאוחר יותר המשיחיות הקיצונית . לדברי אפיפאניוס קבעה הנביאה מקסימילה כי אחריה לא יבוא כל נביא אלא הקץ . דבריה נאמרו תוך ניצול 'סימני הקץ' הידועים — מגיפות ופגעי טבע שונים — שהופיעו באסיה הקטנה במהלך שנות השישים . אף שמן ההיבט העקרוני לא חרגה 'הנבואה' המקומית כמחסום בפני המינות , כפי שהיה הדבר במרכזים האחרים . וראה באופן כללי : פון קמפנהאוז ן ( לעיל , הערה , ( 99 עמ' . 173-169 171 מבין המחקרים הרבים שעסקו בתנועה זו , ראה בעיקר : דה לבריול , מונטניסטים ; 1965 , pp . 290-294 domand PersecutionintheEarlychurch , Oxford w . H . c . Frend , Martyr- ; ובשנים האחרונות A . Strobel , York 1980 Das heilige Land der Montanisten , Berlin New ; פוקס ( לעיל , הערה , ( 158 עמ' 25-35 Prophecy and Regional Identity in the Early w . H . c . Frend , 'Montanism : a Movement of ; 407-404 . _קק Church' , _&//? _£ , 70 ( 1988 ) , " י הוויכוח בין הכנסייה ברומא לסיעה המונטניסטית לא נסב על ערך נבואתם של מונטנוס והנביאות פריסקילה ומקסימילה — כלום היתה נבואת שקר או לא — אלא על עצם קיומה ותקפותה של נבואה בעידן הבתר אפוסטולי . על כך ראה : troversy ' , Sec , Cent , 6 ( 1987 / 8 ) , pp . 11-19 Roleof the Gospelof John in the Montanist Con- re . Heine , 'The » ל _> אוסביוס מוסר בשם אפולוניוס _, שכתב חיבור התקפה על המונטניסטים בשלהי הדור הראשון לפעילות הכת , כי מונטנוס עצמו 'קבע צומות' ודרש 'להתיר ( לבטל מוסד ) הנישואין . ' לא היתה כאן הטפה בלבד , אלא נסיון לקבוע מסגרת מחייבת של חיי פרישות , כחלק אינטגראלי של ההכנה האסכאטו לוגית : 2 , 18 , V , HE ( עמ' . ( 472 175 ההשקפה המשיחית הרדיקאלית נולדה בשלהי המאה , בעקבות דבריה האמורים של מקסימילה סמוך למותה בשנת 179 ( אפיפאניוס , _פנאריון , 4 , 2 , XLVIII [ עמ' ;[ 222-221 וראה דה לבריול , מונטניסטים , עמ' 68 ואילך . ( הדברים חידדו בלב מאמיני הכת את תחושת המציאות הרדיקאלית קטסטרופאלית שבה היו נתונים . ראה בהרחבה : and Cataphrygians ' , vc , 29 ( 1975 ) , pp . 33 {{ ., D . Powell , Tertuiiianists ובייחוד עמ' . 49-41 וראה עוד בקצרה : Study , Oxford 1971 , pp . 130-131 Barnes , Tenullian : A Historical and Literary t . d .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help