sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:97

כנסיית איליה בין מארקוס לנרקיסוס 190-135 ) לערך ) — הצורך בתמורה השנים הללו בתולדות כנסיית ה'נוכרים' בירושלים לוטות בערפל חלקי . ידיעותינו על כנסיית איליה אינן רבות יותר מן הידוע לנו על העיר גופה באותה עת . אין בידנו דבר להוציא ידיעות על ביקוריהם של צליינים , דוגמת מליטו מסארדס , ואפולוגטיקנים חוקרים נוסעים , כהגסיפוס , שפקד כנראה כנסייה זו בניסיון להתחקות אחר עברה . על אלה יש להוסיף רשימת בישופים מקומית , שעל אישיה אין ידועים כל פרטים נוספים , ושהכרונולוגיה הפנימית שלה אינה מוסכמת לא רק על חוקריה בעת החדשה אלא גם על מוסריה הקדומים . מסכת כה עמומה של ידיעות מצויה בסתירה לידוע לנו מאותה עת על המתרחש במרכזים נוצריים אחרים באסיה הקטנה , ברומא , באלכסנדריה ואולי גם במרכז נוצרי פחות מפורסם , אךסה . 170 דומה שדווקא עם השינוי שחל בכנסיית ירושלים נשכחה כנסייה זו מעט מלב על עברה ההיסטורי . יצירתם של כנסייה ומימסד מקומיים חדשים , ללא זיקה ישירה אל העבר , יצרה נתק בתחושת הרציפות ההיסטורית ואולי אף יותר מכך — בתחושת רציפותה של המסורת האפוסטולית המקומית . באופן פרדוקסאלי , נדמה כי דווקא בעת שכנסיית ירושלים הפכה לכנסיית גויים , ככל הכנסיות , והשילה מעברה חלקים נכבדים מן הפרק הקודם , היא התקרבה במידה מסוכנת להשבחתו המלאה של מעמדה ההיסטורי כ'אם הכנסיות' במרכזו של ה'מעגל' המיתי ששירטט צ'דוויק — מעגל שאיחד את הכנסייה מראשיתה . הצורך בשינוי הדימוי המקומי צץ , בכל זאת , במהלך אותן שנים . דומה שסממן בולט של התמורה מצוי דווקא ברשימת הבישופים המקומית של כנסיית ירושלים מן הגויים שהזכרנו לעיל , המונה את הבישופים ממארקוס וער נרקיסוס והמדגישה את קיומה של סימטרית מספרית ( חמישה עשר ) בינה לבין רשימת הבישופים מכנסיית הנימולים . על עניין זה עמד אוסביוס ; כפי שנראה להלן , הוא אינו מציג את מארקוס , ראשון הבישופים 'מן הגויים' שלאחר מרד בר כוכבא , במנהיגו של הסדר החדש , אלא דווקא את נרקיסוס , הבישוף החמישה עשר במספר ברשימה . נרקיסוס , בדרך שבה הציגו אותו בני הכנסייה המקומית , היה לסמלה הכריסמאטי , כשם שהיה יעקב ' אחי ישו' לכנסיית האם ולכנסיית הנימולים יורשתה . מה עמד ברקעה של רשימה זו אשר , כפי שנאמר כבר לעיל , לא היה לה בסיס פרוסופוגראפי וכרונולוגי ברור , ובעצם כל כולה סימלה תמורה עמוקה יותר ? ועוד : מי גרם להפצת רשימה זו ? רוב אלה שכחנו את הרשימה ואת שאלת ערכה ההיסטורי נתנו את דעתם בעיקר לעיתוי הופעתה , למסרים שעמדו ביסודה ולזיהוי מפיציה או מקורותיה , אך לא לעיקר : לרקעה של התמורה שסימלה . " התמורה לא באה מחמת צרכים 170 לתיאור התפתחות המרכז הנוצרי באך 9 ה באותה עת , ומקורות יניקתו ( מקורות יהודיים נוצריים ) וזיקתו לכנסיית ירושלים הקדומה ראה : Origins and Emergence of the Church in Edessa L . w . Barnard , The . ( 1968 ) , pp . 167-175 During the First Two Centuries a . d . ' , vc , 22 אולם לגבי שורשיה הקדומים של הנצרות במרכז זה עדיין שוררת אי בהירות ניכרת , ועל כך ראה דבריו הנכוחים של ברוק ; s . p . Brock , 'Eusebius and Syrian Christianity ' , , Hanityand Judaism , Detroit 1992 , pp . 212-234 h . a . Attridge & G . Hata ( eds . ) , Eusebius , Chris- ובפרט עמ' . 227 'יי ראה במחקרים לעיל , הערה . 120 בניגוד לדעת החוקרים דלעיל על מקורותיה ומגמותיה של הרשימה הירושלמית , סכור אני שלגיבושה היה במידה רבה רקע מקומי . יש לראותה כחוליה בגיבושן ופירסומ ן של הרשימות האחרות רק במידה שהצביעה , כאחרות , על דימוי הרצף וההמשכיות בשלשלת המסירה

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help