sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:95

בהתעניינותם יסוד מקראי מובהק — מציאות המסתברת על רקע היעדרה של מסורת צליינית נוצרית מגובשת — הרי בירושלים ניכרה מציאות שונה . בעיר זו עלינו להניח את קיומו של תהליך השכחה מתקדם , שניתן לתלותו רק בחלקו במציאות האלילית שנתרקמה בעיר על חורבותיה של העיר היהודית . דומה שגם לכנסייה החדשה מן הגויים היתה בכך יד , שאם לא כן יקשה להסביר מדוע נעדר מתיאור ירושלים של הנוסע מבורדו , שאת מסורותיו קיבל ככל הנראה מנוצרי המקום , כמעט פרק שלם מתולדות העיר , הלא היא תקופת בית שני . ירושלים שלו היא ירושלים הנוצרית המתחדשת בימי קונסטנטינוס _, שהורכבה , מחד גיסא , מאתרים הקשורים לפרשת משפטו ומותו של ישו ומאיליה קפיטולינה העיר האלילית , שבה נתמצה החורבן היהודי ; ומאידך גיסא , מן העיר המקראית , שבה החל הכל . בעיני צליין זה היה הר הבית האתר של מקדש שלמה ולא של מקדש הורדוס . מעשי ישו ונפלאותיו בירושלים , כמו גם חיי השליחים ומותם של המרטירים בה , נעלמו כמעט לגמרי " . תמונה מעין זו עולה גם מן 'המדריך הראשון לצליינים , ' האונומסטיקון של אוסביוס , שהוכן לבקשת ידידו פאולינוס , בישוף צור , בשנת 312 / 313 ואולי מאוחר יותר . חיבור זה הוא האחרון במכלול בן ארבעה חיבורים , ששלושה מהם אבדו , ובהם , כלשון אוסביוס , אחד ש'בו שרטטתי כמו בטופס של ציור את תבנית המטרופולין שלהם המפורסמת בימי קדם — רצוני לומר : את ירושלים — ואת ( תבנית ) ההיכל שבה עם תוספת ביאורים למקומות " . ' אין להניח כי בציור תוכנית העיר הוסיף אוסביוס על מה שהציע הוא עצמו ב'אונומסטיקוך שלו ; אך שם תמונת העיר מימי בית שני חלקית בלבד , בלשון המעטה . אולם , מיצויה של מסכת היסטורית טופוגראפית תיאולוגית זו , שבמסגרתה ביכר אוסביוס להתעלם מן העיר והמקדש שבתוכם פעלו ישו ותלמידיו , נמצא בתיאור תבנית המקדש . הגם שתיאור זה אבד , כאמור , אוסביוס גילה את מסגרתו ואת פרטיו במקום אחר , היינו , בדרשתו החגיגית הארוכה לרגל חנוכת הכנסייה החדשה שבנה פאולינוס בצור בשנת . 315 אם משילים מדרשה זו את לבושה הריטורי הבולט , " מתברר כי הדגם ההיסטורי של המקדש ( על יסודותיו הרוחניים ) שעמד בפני אוסביוס , ושאת תוכנו יצק לכנסייה החדשה , לא היה אלא הדגם המקראי של משכן בצלאל ומקדש שלמה , הנבנים מחדש באמצעות 'זרובבל' ( פאולינוס ) 'שגדול יהיה כבוד בניינו מכבוד זה שקדמו " . " התחקות אוסביוס אחר הדגם המקראי דווקא הביאה אותו 162 הדבר בולט במיוחד בקשר ליעקב 'אחי ישו , ' שהמסורות ההגיוגראפיות בעניינו ומקצת ביטוייהן הריאליים טופחו , כאמור , בידי כנסיית איליה , ראה מה שכתבנו לעיל , הערה . 11 בלא להיכנס למשמעויות הכנסייתיות המקומיות שהיו לעיסוק המחודש בדמותו , יהא עלינו להניח כי 'פולחנו' של קדוש זה בכנסיית ירושלים הועם באורח כלשהו בסוף המאה הב' ובמהלך המאה הג . ' ניסיונו של וילקינסון לאחרונה לעמוד על משמעות היחס הכמותי בין פרטי התיאורים הצלייניים הקדומים ( אתרים מתקופת המקרא כנגד אתרים נוצריים מימי הברית החדשה ומאוחרים יותר ) אינו מדוקדק , ומעוות את התמונה . ראה Wilkinson , 'Jewish Holy Places and the Origins of J . . pp . 41-53 Blessings of Pilgrimage , Urbana & Chicago 1990 , Christian Pilgrimage ' , R . Ousterhout ( ed . ) , The '" אנו נוקטים כאן תאריך מאוחר לחיבור זה , על פי הארותיו של . 120 Historia Ecclesiastica ' _, j , ts 40 ( 1989 ) , pp . 118- A . Louth , 'The Date of Eusebius דברי אוסביוס לקוחים מתוך הקדמתו לחיבור האונומסטיקון ( עמ' . ( 2 י 72 ; _4-3 , x , he ' ( עמ' . ( 883-860 על הלבוש הריטורי ראה : '" Panegyric at Tyre ' , vc , 43 ( 1989 ) , pp . 226-247 c . Smith , 'Christian Rhetoric in Eusebius' על בצלאל ושלמה , שם 25 ; 3-2 , 4 , ( עמ' ;( 862 על זרובבל , שם , שם ; 30 ( עמ' . ( 870

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help