sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:94

הגדיל לעשות מחברו האנונימי של ה'דיאלוג בין עקילס וטימותאוס , ' כשהציג את הדריאנוס , ולא את קודמיו , הפלאוויים , כמגשימה של נבואת ישו ( מתי כד ו . ( 'אמן אני אומר לכם לא תשאר פה אבן על אכן אשר לא תתפרק , ' בשעה שתיאר את הריסת שרידי המקדש וסילוק אבניו לשם בניית חומה ותיאטרון " . דברי ר' תנחומא במאה הד' ודבריהם של חכמים אחרים שיקפו אף הם דימוי זה , גם אם לא את התמונה האמיתית של מה שאירע בעיר , כעדות אוסביוס , הגם שלא ייחסה ישירות להדריאנוס עצמו . " לא יהא זה רחוק לשער כי מציאות זו היא שהנחתה היסטוריוגראף זה לקבוע את תאריך ייסודה של איליה קפיטולינה כעיר אלילית לאחר המרד , ולא קודם לו , כאחת מסיבותיו . ב'תאופאניה' שלו , חיבור ההשלמה ל'הוכחת הבשורה , ' הדגיש אוסביוס דווקא את התמורה בנוף האנושי בעיר " , על פי דברי ישו אצל לוקאס ( כא כד ) < 'ונפלו לפי חרב והגלו אל כל הגוים וירושלים תרמס ברגלי גוים . ' ... עם שינוי שמה של העיר לאיליה קפיטולינה הושלם המהפך בכנסיית ירושלים . שינוי השם ויצירת תשתית אלילית לעיר , שכללה בניין מקדש לאפרודיטה במקום שזוהה מאתיים שנה לאחר מכן כגבעת הגולגותא , הצבת פסלים בהר הבית , " וכן בניית 'אסקלפיוין' באתר בריכת הצאן " _, ( _npopaxiKfi ) הסירו את סממניה האחרונים של העיר היהודית ויצרו את המצע לתמורה שהתחוללה בדימוים של נוצרי ירושלים את סביבתם . באמצע המאה הב' לערך עוד ציין במעורפל אחד הצליינים הראשונים המוכרים לנו , מליטו מסארדיס , מסורת מקומית על מקום צליבתו של ישו 'במרכזה של ירושלים " , ' אולם הדרך לשקיעתן הכמעט מלאה של מסורות רבות אחרות מתולדות העיר היהודית והנוצרית הקדומה היתה בלתי נמנעת . מאפיין בולט שעליו עמדו חוקרי תולדות תנועת הצליינות לארץ ישראל הוא ההשראה המקראית המוחלטת כמעט שהניעה את ראשוניה . "' הביקור באתרים ההיסטוריים וההתחקות אחרי המסורות התלויות בהם נעשו לאחד המרכיבים בחקר תולדות המקרא , תהליך הקנוניזאציה שלו ופרשנותו . " קרוב להניח כי גם אלכסנדר מקפדוקיה ( לימים בישוף ירושלים , ( שבא לירושלים לבקר בה בראשית המאה הג' 'לשם חקירת המקומות הקדושים ותפילה בהם " , ' לא בא לירושלים של 'ישו והשליחים' אלא לעירם של 'הנביאים והמלכים . ' אם בשאר חלקי הארץ שבהם ביקרו הצליינים הקדומים ניכר 153 ראה : קוניביר ( לעיל , הערה , ( 140 עמ' . 98 ' _15 * "פסל לך" הדא הוא דכתיב "עת להשליך אבנים , " א"ר תנחומא מהו "עת להשליך אבנים , " עת הוא שיעלה אדריאנוס ויפץ אבנים של ב"ה = ] בית המקדש ' [ ( דברים רבה , עקב ג יג [ מהדורת ש' ליברמן , עמ' . ([ 89 השווה דברי אוסביוס על ימיו : 'ירושלים מיושבת בזרים ואבנים מן המקדש נלקחו לבניית מקדשים לאלים' ( ההוכחה האוונגלית , 3 , vin [ עמ' . ([ 393 151 אוסביוס , תיאופאניה , 20 , iv ( עמ' 156 . ( 252 של _גאיוס או טיטוס לפי אוריגנס , קטעים מפירושו , ( p . 194 [ GCS , 41 ] , Leipzig 1941 , _piDOiVp _minTO ) T \ _ab לכבוד הדריאנוס ואנטונינוס פיוס לפי הנוסע מבורדו ( עמ' . ( 16 י" ראה על כך להלן , צפריר , עמ' 8 . 158 על הפסחא , . ( Fragments ] , ed . s . G . Hail , Oxford 1979 , p . 52 Meliio ofSardis : On Pascha [ and ) 93 על תקפותה של המסורת הצליינית בפי מליטו קמו לאחרונה עוררין ; ראה . , pekrinagesd 'Orient , Paris 1985 , p . 33 , n . 52 p . Maraval , Lieuxsaints et וכנגדו הנט , צליינות , עמ' Christians , London 1986 , p . 476 r . l . Fox , Pagans and . \ _s _\ ; 3 ' על כך שוב : הנט , צליינות , עמ' ; 5-3 וכן ווקר , עמ' . 12-11 וראה עוד להלן , הערה " ° . 162 כמיוחד מליטו מסארדס . אוסביוס , . ( 388-386 _'DV ) 14-13 , 26 , iv , he י" אוסביוס 2 , 11 , vi , he , ( עמ' . ( 540 וראה עליו עוד להלן בפר ק זה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help