sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:93

כנסיית הגויים בירושלים — בין מארקוס לנרקיסוס 180-135 ) לערך ) כנסיית 'איליה' — ראשיתה של תמורה בדימוי ההיסטורי עם סיומו של מרד בר כוכבא הושלם המהפך בכנסיית ירושלים . הדימוי שהוענק בספרות הנוצרית למעורבות של הדריאנוס בעיר ולתוצאותיה היה מרחיק לכת . תוך התעלמות מן ההיבט האנטי נוצרי המובהק שבייסודה של איליה קפיטולינה , צבעה הספרות הנוצרית את הכל בגוון אנטי יהודי " . בינם לבין הנוכרים : המילה . ראה המסורת אצל אפיפאניוס , על המידות והמשקלות 16 , ( עמ' , ( 32 על ה'משוכים , ' שנהגו להעלים את מילתם על ידי ניתוח . ( epispasmos ) השווה : תוספתא , שבת טו ט ( וראה : 'המינים' עוד בדור יבנה , קרוב לשלהי המאה הא , ' היתה נקודת מפנה ביחסיהם עם היהודים ; ראה על כך and the Early Jewish-Christian Controversy' , JTS , w . Horbury , 'The Benediction of the Minim : ש' ליברמן , תוספתא כפשוטה , שבת , שם , ניוארק תשכ " ב , עמ' . ( 251 בחייה של הכנסייה המקומית , היהודית נוצרית _, היתה התקופה הסמוכה למרד תקופת מפנה . אמור מעתה שבמיקרו קוסמוס המקומי של ירושלים נתמזגה התוכנית לייסודה של העיר , ( 114 _rrwn > _J 7 _V ) _^^^^ p 7 ; 33 ( 1982 ) , pp . 19 ff . עמ' 107-102 ( ושם ספרות נרחבת ° . ( אוסביוס היירונימוס , כרוניקון , אולימפיאדה = 228 שנת 133 ( עמ' . ( 201 י" באור זה יש לפרש את דבריו הסתומים של אוסכיוס , תיאופאניה _, 24 , iv ( עמ ' , ( 259 על קהל האלפים של קהילת ירושלים קודם לימי הדריאנוס , שהיה מורכב מיהודים ופגאנים . רומני כי דברים אלה נועדו לספק האלילית , ששלבה הראשון , כפי שהעלינו , היה סילוק אוכלוסיית היהודים וכנראה גם היהודים הנוצרים ( שלב הבנייה , שהחוקרים השונים מנסים לאתר את רישומיו , הוא משני בחשיבותו , ( עם גזירת המילה , שקדמה למרד , כפי שהראה מ"ד הר , 'סיבותיו של מרד בר כוכבא , ' ציון , מג ( תשל"חא עמ' . 11-1 149 פרשת רדיפתם והוקעתם באמצעות תיקונה של ברכת הסבר רטרוספקטיבי לשינוי האתני דמוגראפי שחל בכנסיית ירושלים במהלך שנות השלושים של המאה הב . ' וו : ראה בהרחבה : עיר שי , הפולמוס , עמ' . 49-48 אכן , הואיל והנצרנים . כת יהודית נוצרית הטרודוקסית , היו המרכיב המרכזי ואולי היחיד של קהילת ירושלים הנוצרית , נותר אך 'כפשע' בין מעברה של כנסיית ירושלים מידי ה'נימולים' לידי היגויים . ' החיץ ההלכתי במקרה דנן בינם לבין כנסיית היגויים' היה זניח בהשוואה לחיץ התיאולוגי בין האחרונים לבין האביונים . למן סוף המאה הא' נדחו ונרדפו היהודים הנוצרים , ובייחוד הנצרנים , על ידי היהודים , ובה בשעה גדל ריחוקם גם מן הנוצרים שמקרב הנוכרים . אפשר שרדיפתם על ידי בר כוכבא כדי לכפות עליהם להצטרף למרד , כעדותו של אוסביוס ב'כרוניקון , ' היתה בשביל כמה מהם שיא של עוינות מתמשכת , והם ביכרו להיטמע באותה מושבה רומית הלנית שהחלה להתגבש . מאלה באו , ככל הנראה , מייסדיה של כנסיית איליה הנוכרית , אשר נשאו בנטל תקופת המעבר עד לביסוסה בסיועם של אחרים שלימים הצטרפו אליה . אף על פי שכאמור אין ראיה לכל המוצע כאן , יש זכר עמום לדבר . אם יש לסמוך על רשימותיו של אוסביוס , ובעיקר על זו של אפיפאניוס , היו החילופים בשלשלת ההנהגה הראשונית בכנסיית איליה תכופים למדי , בדומה למה שתיארנו לעיל לגבי כנסיית הנימולים — עובדה המלמדת אולי על קיומה של תקופת מעבר בכנסייה זו . אם באמת כך היו פני הדברים , נמצא תיאורו הסכימאטי של אוסביוס מסתיר תהליך דמוגראפי ואנושי מורכב יותר " . בין כך ובין כך , לא יצאנו מכלל השערה , והתיאור שהצענו למה שאירע לנוצרי ירושלים בימי המרד השני ואחריו עדיין מותירנו עם סימני שאלה רבים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help