sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:92

כתב ההיסטוריוגראף הנוצרי מאנטיוכיה , יוהנס מלאלם " , כי הדריאנוס 'כעס על היהודים [ וסילקם מן העיר ] והורה ליישב בה הלנים . ' אם אכן אירע כתיאורם של היירונימוס ומלאלס , הרי שפרשה של חילופי אוכלוסין לפנינו . אלא שקשה לדעת מהיכן שאבו מחברים אלו מסורת זו . האם נמצאה זו במפורש ? שהרי עדותו של קאסיוס דיו נסבה לכאורה על התוכנית המקורית ולא על מימושה . אין להניח שהדברים הוסקו מן התיאור הקדום ב'דיאלוג של טימותאוס ועקילס , ' שבו תוארו רוגזו של הקיסר , הוצאתם של היהודים מן העיר ומכירתם לעבדים ביריד של חברון , והפקדתו של עקילס על העשייה ( בניית איליה קפיטולינה ;( שכן , המרד גופו כלל לא הוזכר בחיבור זה . לפיכך , בדומה לקאסיוס דיו , אולי יש לפנינו מסורת נוספת , שלפיה חילוף האוכלוסין , או למיצער סילוק היהודים מירושלים , קדם למרד . 145 הדעת נותנת כי השקפתו של אוסביוס ( בעקבות אריסטון מפחל ) ושל ההולכים בעקבותיהם , שראו בכך את תוצאות המרד ולא את סיבותיו , שימשו יפה את מגמתם הכללית , אך לא שיקפו בהכרח את סדר המאורעות . מי היו אפוא אותם הלנים שיושבו בעיר ? ג'ונס , ולאחרונה שוב איזק , סבורים כי מתיישבי הקולוניה באו מקרב חיילי המחנה הצבאי המקומי . יש להניח שאליהם הסתפחו מאוחר יותר אזרחים הלניים ממקומות אחרים , שנתאוו ליתרונות שהעניקו חיי הקולוניה הרומית . תהליך זה היה בוודאי אטי וממושך יותר . לפיכך , ראוי אכן לבחון מי היו מרכיבי הגרעין המייסד של כנסיית איליה קפיטולינה . מכל מקום , הדעת נותנת שהם לא היו מאנשי הלגיון המקומי או וטראנים מיחידות אחרות של הצבא הרומי . נראה שבפרשה זו לא נותר אלא להוסיף ולשער . ניתן , כמובן , לנסות ולתאר את מה שאירע אותה שעה בקרב נצרני ירושלים , ללא ראיות של ממש , כיציאה נוספת מן העיר , דוגמת היציאה לפחל . ספק אם נצרני ירושלים , על הנהגתם , ביקשו ליטול חלק במרד זה , גם אם עילותיו הישירות — הגזירות השונות — כוונו גם כנגדם . אולם , עם זאת , ייתכן בהחלט שדמויות מסוימות מקרב קהילה זו בחרו להיטמע בסביבתם הקרובה , תוך ויתור על אורח החיים היהודי שהפריד בינן לבין החברה ההלנית . 143 מלאלס , כרונוגרפיה , _^ ( עמ' . ( 279 שטרן , יהודים ויהדות , ב , עמ' , 402 מציין למקבילה ( עם שינויים ) אצל זונארס _, שדבריו קרובים יותר לתיאורו המקורי של קאסיוס דיו . 144 השווה : . ק , winh , Stuttgart 1978 , p . 450 Georgius Monachus , chronkon 11 , ed . שעל פיו יהודים רבים 48 , 000 ) במספר ) מתו כקרב , ואחריו פקד הדריאנוס להרוס את שרידיה של העיר וליישב בה הלנים . 145 ב'דיאלוג של טימותיאוס ועקילס' ( לעיל , הערה , ( 140 לא הוזכר כלל המרד , וסופר כי הקיסר קצף על היהודים בשל עירם החרבה . סיכת הרוגז תמוהה ועל אחת כמה וכמה תוצאתה . ברם , באי הזכרתו של המרד מקיימת מסורת זו על נסיבות הקמתה של העיר האלילית ( שם , עמ' ( 98 את עדותו של קאסיוס דיו שעניין זה קדם למרד . דומה שבכך יש ראיה נוספת לקדמותן של המסורות בחיבור זה , שלפיו רב חלקו של הדריאנוס בהגשמת הנבואות הנוצריות ( מתי כד ב , ( היינו , בסילוקם של שרידי הנוכחות היהודית , תהליך שבו הוחל בימי אספסיאנוס וטיטוס ( אצל אפיפאניוס , כאמור , אין כל התייחסות ליהודים . ( ' _* ' ג'ונס , העיר היוונית , עמ' ; 64 ב' איזק , מושבות רומיות , עמ' , 356 ושם , הערה , 77 מקורות נוספים לדעה זו . את דברי אבי יונה : 'שבעיר יושבו סורים , ( Stuttgart 1974 , s . v . 'Paiastina ' , col . 404 M . Avi-Yonah , . _pw' 7 _? £ , Suppi ., Bd . xin , ) _'amsn ניתן כעת לתמוך בעדות מאוחרת יותר , סדרת מטבעות שנטבעו בעיר בימי הקיסר אלגבלוס , ועליהם תיאור פולחן האבן הקדושה שהעביר על גבי מרכבה מהעיר אמסה ( Emesa ) שבסוריה לרומא . הופעת אבן זו במטבעות איליה קפיטולינה היא בבחינת עדות לחשיבות פולחנה בעיני המקומיים , שהיו כנראה ערבים סוריים שישבו בעיר ; ראה : להלן , משורר . 147 איזק , שם , עמ ' 148 . 357 הדבר נוגע בייחוד לסימן ההיכר העיקרי שהפריד

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help