sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:91

באביב שנת , 130 בשעת ביקורו של הקיסר הדריאנוס בפרובינקיה יודיאה , נפלה ההחלטה לייסד על חורבות ירושלים קולוניה רומית בשם איליה קפיטולינה . כשלעצמה , אולי לא היה בהחלטה זו גופה משום צעד עוין כלפי היהודים , אך ההנחיות שנתלוו להחלטה בדבר מתן _ציביון אלילי לעיר ( לפי ההיסטוריון הרומי קאסיוס ךיו ) ובניית מקדש ליופיטר בהר הבית היו צעד מרחיק לכת כנגדם , במיוחד באווירה רוויית המתח , ששררה אז בפרובינקיה . בין אם בשל מימושה של החלטה זו , שלגבי מימושה בימי הדריינוס לא נתגלו כל שרידים ארכיטקטוניים של ממש , בין אם בעטיה של סיבה חמורה בהרבה ממנה , הגזירה על המילה , כמוסכם כיום על דעת רבים , פרץ מרד . " כאן המקום לציין כי משלל העיונים החדשים בתולדות מרד זה ובתוצאותיו נעדר העיון בקורותיה של כנסיית ירושלים , אף שלתוצאות המיידיות של דיכוי המרד נודעה השלכה מרחיקת לכת על דמותה של כנסייה זו " . על פי עדותו של אריסטון מפחל היתה תגובתו הישירה של הדריאנוס למרד 'צו' בדבר גירוש היהודים מן העיר — גירוש שלפי דברי אריסטון ואוסביוס חל על כל מי שעשויים היו להיחשב כיהודים בשל היותם נימולים , היינו , גם על הנצרנים . עם זאת , תיאורו ההיסטוריוגראפי הפשטני של אוסביוס על 'חילופי התקופות' בכנסיית ירושלים בימי הדריאנוס , על יציאתם על פי צו של בני כנסיית ה'נימולים , ' מחד גיסא , ואת ייסודה המיידי של כנסיית היגויים' תחתיה , מאידך גיסא , הוא מיכאני ומלאכותי בעת ובעונה אחת ומתעלם מן המציאות האנושית המורכבת המאפיינת תהליך כזה . עקירתה של קהילה שלמה או חל ק ניכר ממנה בנסיבות המתוארות הותירה אחריה חלל , שמילויו ודאי לא היה כה פשוט ומיידי . אף אם נקבל את עדותו של אוסביוס כפשוטה כי קהל נוצרי ירושלים עד המרד הכיל גם נוכרים , עדיין עלינו לזכור כי נוכרים אלו חסו תחת צלה וקיבלו את מרותה של הנהגה יהודית נוצרית . קאסיוס דיו מציין כי עצם ייסודה של העיר האלילית , ובמרכזה מקדש אלילי בהר הבית , היה כרוך גם בשינוי הרכב האוכלוסין בה ועקב כך פרץ המרד . מקורות נוצריים כהיירונימוס _" , שהיו נאמנים לראייה שונה של המאורעות , טענו שחילופי האוכלוסין אירעו בעקבות המרד ; ובמאה הו' 138 לא כאן המקום לדון בפרוטרוט במרד בר כוכבא ובסיבותיו . לסקירה בהירה וממצה של תולדות המחקר על שלביו השונים ראה : Scholarship ' , JJS , 36 ( 1985 ) , pp . 33-60 'The Revolt of Bar Kokhba : Ideology and Modern B . Isaac & A . Oppenheimer , 139 ראה גם דעתו של ד' גולן , בנספח א לתרגומו ופירושו ל'חיי הדריאנוס' שב'היסטוריה אוגוסטה / ירושלים [ בלא ציון תאריך , [ עמ' 76 ואילך , כי החלטת הדריאנוס לייסד את העיר האלילית איליה קפיטולינה , שקדמה כאמור למרד , כוונה לא רק נגד היהודים , אלא גם נגד הנוצרים . אכזבתו מנסיונותיו להתקרבות מימסדית אל הנוצרים ומן האפולוגטיקנים הנוצרים , כקוודראטוס ואריסטידס , לאחר שנת — 124 השנה שבה נתן את הצו המפורסם למינוקיוס פונדנוס , נציב אסיה — הביאה אותו לשנות יחסו אל הנוצרים . 4-3 , 6 , iv 140 ( עמ' . ( 308-306 על אריסטון מפחל , שפעל סביב שנת , 140 ראה בקצרה : קוסטן ( לעיל , הערה , 1 , ( 63 עמ' . 195 אמנם יש מטילים ספק בקיומו של חיבור היסטורי או אפולוגטי מפרי עטו ; ראה בקצרה : שירר , א , עמ' . 39-37 גירוש היהודים מירושלים על ידי הדריאנוס נזכר גם בחיבור אנונימי קדום מן המחצית השנייה של המאה הב , ' 'הדיאלוג של _טימותיאוס ועקילס . ' פרסום חיבור זה ראה . 1898 Zacchaeus , and of Timothy and Aquila , Oxford Conybeare , The Dialogues of Athanasius and f . c . ( ושם , עמ' , 91 עניין הגירוש מירושלים . ( לדיון מפורט על חיבור זה ראה מה שכתבתי הפולמוס , חל ק ההערות , פרק א , הערה 141 . 116 קאסיוס דיו , ; 2 , 12 , lxix לטקסט ראה : שטרן , יהודים ויהדות , ב , עמ' 142 . 407 , 393 היירונימוס בפירושו לירמיהו לא יח ( מהדורת ( Reiter [ CCSL , 74 ] , Turnholt 1960 , p . 307 s .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help