sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:89

קוסמת , ספק אם יש לקבלה כפשוטה ולהעדיפה על פני קביעת אוסביוס שנזכרה לעיל . הקושי העיקרי אף הוא כרונולוגי . המסקנה , שיוסטוס לבדו שימש ככישוף עד לשלהי המרד , שוב לאור העולה מרשימות אחרות , היא עצמה טעונה ראיה . 130 יתר על כן , הרשימה הקטועה באיגרת האפוקריפית לקוודראטוס , אין בה כדי להשלים את החסר באמצעות השמות ברשימה של אוסביוס . אף על פי כן , אולי יש כאן פתח . דומני שיש לשוב להצעתו של התק 31 _י ( אמנם ללא ראיות ) כי לרשימה הסתננו גם שמות של פךסביטרים ' ) זקנים ( ' מקומיים . המפתח להנחה זו נעוץ בהגדרת מהותו וסמכויותיו של הגוף הבוחר בכנסיית ירושלים , שעל קיומו רמז אוסביוס . אפשר כי משמת שמעון נפסקה רציפותו של מוסד הבישופות השושלתית בכנסייה זו , ותחתיו נוסדה הנהגה פך סביטריאלית קולקטיבית שמתוכה נבחר 'נשיא המועצה , ' שכונה לימים במינוח המאוחר בישוף . בהנחה שתפיסת ירושת ההנהגה והמסורת בכנסיית ירושלים נשענו על הדגם היהודי של שלשלת הקבלה ( כבמסכת אבות , ( הרי שהבישוף לא היה נושאה הבלעדי , אלא גם אותם 'זקנים . ' ייתכן כי לפנינו מעין חיקוי לשלשלת הקבלה שיוחסה במשנת אבות לזוגות : הנשיא ואב בית דין , ומכאן ריבוי השמות הנזכרים ברשימה בפרק הזמן הקצר למן מותו של שמעון בן קלופס ועד סוף השושלת המקומית . משהו דומה לזה תיאר גם קלמנס מרומא בפרקים המוקדמים של שלשלת ההנהגה הכנסייתית הבתר אפוסטולית " . לפיכך נראה כי לפחות חלק מן השמות ברשימתם של אוסביוס ואפיפאניוס היו שמות בישופים , אף שאין בידנו לדעת כמה ; ואילו האחרים השתייכו לאותו גוף מנהיג ובוחר שממנו נתמנה הבישוף המקומי , ואפשר ששמותיהם השתרבבו משום מה לרשימה . דמותה של כנסיית ירושלים עד למרד בר כוכבא פניה אלו של ההנהגה המקומית בכנסיית ירושלים במפנה המאה הא' לספירה זורים אור גם על מרכיב נעלם יותר בתולדותיה — דמותה והרכבה של הקהילה . קשה לשער את גודלה,- דברי אוסביוס בכמה מקומות בחיבוריו על 'קהל אלפים' מקומי נראים מופרזים " . אך כנגד זאת ניתן לשער יותר בדבר דמותה . כבר העלינו לעיל כי ככל הנראה היו אנשי הכת היהודית הנוצרית , ' הנצרנים , ' תומכיו העיקריים של רעיון ההנהגה השושלתית משפחתית בירושלים — רעיון שנסמך טעונה עדיין עיון נפרד ומקיף . אשר לתקדים בספרות קומראן ראה : סרך היחד , : 1 8 'בעצת היחד שנים עשר איש וכוהנים שלושה תמימים' , 1 י' ליכט , מגילת הסרכים , ירושלים תשכ"ה , עמ' . 178 130 לכאורה , עולה מרשימתו של אפיפאניוס ( לעיל , הערה , ( 119 שיוסטוס , מס' 11 ברשימתו ( היחיד בשם זה ברשימה , בניגוד לכפל השמות והדמויות בשם זה ברשימת אוסביוס , ( הנהיג 'עד לימי הדריאנוס ; ' יש להניח שפרטים כרונולוגיים אלו הגיעו לאפיפאניוס ממקור שונה מזה של אוסביוס . . Leipzig 1924 " , p . 631 Christentums in den ersten dreiJahrhunderten , II , A . von Harnack , Die MissionundAusbreitung des 151 השתלשלות המסירה בדרך זו עולה מעדותו של קלמנס מאלכסנדריה ( לעיל , הערה ( 36 על המסירה ליעקב , יוחנן ופטרוס , ומהם לשאר השליחים ומהם לזקנים , שבעים במספר , ובתוכם בר נבא . על 'השבעים' כתב אוסביוס עצמו , 12 , 1 , he ( עמ' ' , ( 80 כי בניגוד לשמות השליחים הידועים לכל אין שמותיהם מוסכמים , בהעדרה של רשימה כלשהי 132 . ' הדברים עולים בפירוש מאיגרתו של קלמנס מרומא לכנסיית קורינתוס , , 6 , xxi וכן שם , 5 , 3-2 _, xliv ( יאה מהדורת ([ LCL ] , London 1912 , pp . 46 , 84 Apostolic Fathers , I , ed . K . Lake 133 אוסביוס 35 , 111 , he , ( עמ' , ( 274 וכתיאופאניה , 24 , iv ( עמ' . ( 259 למקור וה נשוב להלן ; ובדרך רופפת יותר בהוכחה האוונגלית , 5 , 111 ( עמ' , ( 131 וראה , 1990 , p . 445 F . F . Bruce , The ActsoftheApostles , Leicester . 01 וראה עוד להלן , הערה . 151

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help