sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:87

הבישופות השושלתית בכנסיית ירושלים . יורשו , יוסטוס , תואר בידי אוסביוס כ'יהודי , אחד מן האלפים הרבים מקרב הנימולים שהאמינו בישו " , ' היינו , דמות מן השורה . אולם , למן יוסטוס ועד למרד בר כוכבא , ואף מעבר לכך , כל מה שנותר בידנו מתולדותיה של הכנסייה הירושלמית אינו אלא רשימת בישופיה . רשימת _בישופי ירושלים עד למרד בר כוכבא בשני מקומות ב'היסטוריה' מסר אוסביוס על קיומה של רשימת בישופים מקומית בעלת שני חלקים , תואמים במניין הרשומים בהם , חמישה עשר בכל חלק " . בחלקה הראשון נמצאו שמותיהם של מי שכיהנו בראשות הכנסייה למן יעקב אחי ישו ועד ליהודה בימי המרד , כולם בישופים 'מקרב הנימולים , ' היינו : יהודים נוצרים . בחלקה השני נמנו שמותיהם של חמישה עשר אחרים , למן מארקוס , הראשון בכהונה זו לאחר המרד , ועד לנרקיסוס , שנתמנה במהלך שנות השמונים , כולם בישופים מקרב הנוכרים . ההתאמה המספרית בין שני חלקי הרשימה , שהושגה באמצעות הכפלתם של כמה מן השמות בחלקה השני , וחתימתה בימי נרקיסוס דווקא ( עליו ידובר להלן בהרחבה , ( עוררו זה מכבר את ההנחה , כי היוזמה לגיבושה של רשימה זו יצאה מכישוף זה או מחוגים מקורבים לו . פירושים שונים הוענקו למשמעות הסימטריה שבין שני חלקי הרשימה , לצורך בה ולעיתוי גיבושה . אולם , בניגוד לאמור עד כה , ספק אם לפנינו אכן שני חלקים של רשימה אחת . שכן אוסביוס , שנטה לחשוף את מקורותיו , תיאר את מקורה של רשימת הבישופים הנוכרים _כ'רשימת שלשלת ( ירושת הנהגה ) מקומית , ' כינוי לתיעוד רשמי מקומי . אך כנגדה , לוקטה על ידיו , לדבריו , רשימת הבישופים מבין ה'נימולים' 'מתעודות שונות . ' י" סתם ולא פירש . במקום אחר כתב כי שמותיהם של הבישופים היהודים 'זכורים לאלה המתגוררים בעיר " , ' והכוונה , כמדומה , למסורת שבעל פה . לפיכך לא יהא זה רחוק לשער שהדיון על חלקו של נרקיסוס בגיבושה של הרשימה כולה הולם יותר את מה שקרוי 'חלקה השני . ' אין בכך כדי לקבוע כי רשימת הבישופים היהודים נוצרים נשתכחה , אולם נראה שמקומה הסגולי בהיסטוריה הכנסייתית הרשמית המקומית הועם . כפי שניווכח להלן , היתה זו תוצאה ישירה מיצירתו של דימוי חדש לכנסיית ירושלים בימי נרקיסוס בשלהי המאה הב . ' נעיין תחילה ברשימת הבישופים מן ה'נימולים . ' 118 אוסביוס , 35 , 111 , he ( עמ' : ( 274 רופינוס בתרגומו ( שם , עמ' ( 275 התעלם מהזכרת האלפים . 119 אוסביוס , 4-1 , iv , he ( עמ' : ( 305-304 רשימת הבישופים מן הנימולים ; שם , : ( 454 _'DV ) 12 , V רשימת הבישופים מן הנוכרים . מקבילתה הקרובה של רשימה זו , בנוסחה הארמנית של הכרוניקון קאנון של אוסביוס , מהדורת קרסט ( לעיל , הערה , ( 87 עמ' , 219 ושם ללא ציונים כרונולוגיים כלשהם . אולם בתרגומו של היירונימוס כבר נוספו ציונים כרונולוגיים וכמותם ראה גם אצל אפיפאניוס _, פנאריון , 20 , lxvi ( מהדורת הול דומר , עמ' 120 . ( 54 ראה למשל Lists — 11 ' , j , ts 1 ( 1900 ) , pp . 529-533 c . H . Turner , 'The Early Episcopal . ( ושם ספרות קודמת ;( וכן ראה inthe FirstTwo Centuriesofthe Church , London pp . 286-288 ; A . Ehrhardt , 771 e / 4 po 5 ; o // cSucceM / _on GeschichtedesJudenchristentums _. _Tiibingen 1949 , HJ . Schoeps , Theohgie _und-. 1953 , pp . 35-61 ; וכןגראנט , אוסביוס , עמ' . 51-48 הרשימות השונות ונתוניהן הכרונולוגיים טעונים עדיין בירור יסודי . m ראה לעיל , הערה . 119 0 אוסביוס , ההוכחה האוונגלית , 5 , 111 ( עמ' : ( 131 השווה : אוסביוס , תיאופאניה _, 4 s , v ( עמ' . ( 331 אמנם נאמר שם בראש הפיסקה כי 'ההיסטוריה , _'rfiDDD אולם בהמשך ציין אוסביוס במפורש כי שמות הבישופים זכורים בזכרונם של יושבי המקום .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help