sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:86

רקימתה של המסורת על היציאה לפחל ? או שמא יש לקשור בפרשה זו את דבריו הסתומים שאינם מעוררים אמון רב של אפיפאניוס _, מאות שנים מאוחר יותר , על מוצאו של 'אביון , ' מייסד כת ה'אביונים' מקרב הנצרנים ? קשה להכריע בדבר . " אולם דומה שרציפותה של ההנהגה הנוצרית הירושלמית בדור שלאחר החורבן , המושתתת בכל זאת במידה לא מבוטלת על 'ירושה משפחתית , ' אינה ניתנת לערעור . קיומה של בישופות מעין זו בכנסיית ירושלים תאמה יפה את הדגמים הפוליטיים היהודיים שבצלן חסתה . 'שושלות משפחתיות' וסמליות שלטונית של כהונה ומלוכה בכתר אחד , בעלת דגשים אסכאטולוגיים מובהקים , היו נכסי צאן ברזל של החברה היהודית בתקופת בית שני . " 'הנהגה שושלתית , ' הסמוכה על קירבת המשפחה עם המייסד אמורה היתה לסמל את רציפות ההנהגה הרוחנית , שנבחרה בידי המייסד ישו עצמו . בראייה לאחור , ה'הנהגה מן הדגם הזה' שימשה חוליית מעבר לתקופת ההנהגה הכנסייתית הכריסמאטית שהתפתחה במאה הב , ' אולם יסודותיה ניכרו כבר בשלהי המאה הא , ' ואפשר שהיה בניסיון לקיימה משום מאבק על שרידיו ההולכים ונעלמים של סדר ישן . על מאבק ההנהגה בין תבותיס לשמעון בן קלופס ידוע אך מעט ( ואולי לא נתקיים כלל אלא משל היה , ( אולם אפשר שיש בו הד לקיומו של מאבק נרחב יותר מחוץ לגבולותיהן של ירושלים וארץ ישראל על דמותה של המנהיגות בקהילות הנוצריות הצעירות ולחדירתן של השקפות מבית המדרש הפאוליני בזכות , הנהגה כריסמאטית בלתי מיוחסת ובלתי הירארכית . " יתר על כן קשה להתעלם מרמזים ( אמנם , במסורות מאוחרות ) על קיומה של הנהגה דינאסטית מבני משפחתו של ישו באותה עת במרכז מסופוטמיה ( _קטסיפון סלווקיה " , ( כמו גם מן הוויכוח על דמותה ומאפייניה ( כולל יוחסין ) של ההנהגה היהודית ודרכי ההורשה הרוחנית בדור יבנה . מתחים אלו שאולי יש זיקה ביניהם הטעונה לכשעצמה בירור , מרמזים להקשר הרחב שבו יש לבחון את האקלים הציבורי שנתהווה בימים שלאחר החורבן הן בקרב היהודים הן בקרב הנוצרים הראשונים . כך או כך סימל שמעון את קצה של 114 גם הטוענים כי קיומן של הקבוצות היהודיות נוצריות מוטל בספק מודים כי לעדויות על קיומה של הכת הנצרנית , ככל הנראה , בסיס היסטורי מוצק . על כת זו ראה בהרחבה : R . Pritz , Nazarene Jewish Chris- tianityfrom the Endof the New Testament Period Scholarly Invention ?' , _KC , 44 ( 1990 ) , pp . 319-334 menon of Early Jewish-Christianity : Reality or Jerusalem & Leiden I 988 ; J . E . Taylor , 'The Pheno- until its Disappearance in the Fourth Century , 115 על חשיבות הסמל של מלכות בית דוד , בייחוד בדורות האחרונים שקדמו לחורבן , ראה בהרחבה . York 1992 , pp . 224-228 The Rise and Fall of Jew / sh Naiional / sm , New D . Mendeis , באותה עת חשיבותה של הכהונה דעכה והביקורת אודותיה גברה בייחוד בקרב הנוצרים . בקרב החוגים בהם נתחברה האיגרת אל העברים הועברו דימויי השלטון וההנהגה הכוהנית מבני אהרון למלכיצדק . ראה מנדלס , שם , עמ' -316 . 318 ראוי לשוב ולהדגיש כי הצירוף בעל ההדגשים האסכטולוגיים המובהקים של תורת שני המשיחים מצויים היו בעולמה של כת מדבר יהודה . ראה כעת סקירתו של iah S . Talmon , 'The Concept of Mas 104-107 Judaism , Minneapolis 1992 , pp . 79-114 , esp . worth ( ed . ) , The Messiah : Developments in Early and Messianism in Early Judaism ' , J . H . Charles- . בירור חדש לשורשי צירוף היוחסין הכוהני מלוכני אצל ישו הוצע לאחרונה על ידי w . Adier , of _Judah' _, JTS , n . s . 48 ( 1997 ) , pp . 24-47 'Exodus 6 : 23 and the High Priest from the Tribe 116 על כך ראה בסיכומיו של and Diversity in the New Testament : An Inquiry j . g . d . Dunn , Unity 117 , pp 1990 2 . 109-123 into the Characterof Earliest Christianity , London בקצרה באוקהם ( לעיל , הערה , ( 102 עמ' . 70-68

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help