sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:85

מבחין מיד בדמיון שבין המסגרת הסיפורית של הגסיפוס לבין התיאורים הסינופטיים על רדיפתם ומשפטם של ישו וכמה מן השליחים . עם מותו של שמעון ורדיפת בני משפחה אחרים של ישו , שעמדו אולי בראש ההנהגה הגלילית של הכנסייה , חל כנראה פיחות של ממש במעמדם של 'אלה של הארון' , ( 5 eo 7 t 6 _auvoi ) ככינוןם בפי יוליוס אפריקאנוס . ' הלה סיפר עליהם לאריסטידס ידידו 'כי יצאו מהכפרים היהודיים כוכבא ונצרת לכל הארץ ופירשו את הגניאלוגיות הנזכרות החל מן המסופר בספר דברי הימים עד מקום שידם הגיעה " . ' אפריקאנוס סיפר , כמשיח לפי תומו , את סיפור ניסיונם של בני משפחת ישו להוסיף ולהפיץ את עניינם ולהגן בכך על מעמדם , שנחלש והלך מראשית המאה הב . ' העיסוק האינטנסיבי בסוגיה הגניאלוגית היה אפוא גם לנחלתם של אלה שדימויה של הנהגת יעקב בכנסיית ירושלים חרג אצלם אל מעבר לזמנו הריאלי ונתעטף בסימבוליקה של הנהגה מתמשכת , בעלת שורשים של מלוכה משיחית וכהונה . " כת אחת מהכיתות היהודיות נוצריות שפעלו בארץ ישראל ובסביבתה הקרובה ייחסה משמעות רבה לסמלים אלו של הנהגה שושלתית מתמשכת . היו אלו הנצרנים . ( Nazaraioi ) דימויו של יעקב הושתת אצלם על היותו , מחד גיסא , בן הכהונה הגדולה ואנטי כוהן גדול , ומאידך גיסא , נצר למשפחת המלוכה הנצחית מבית דוד . כך הוצגה סמליות ההנהגה המקומית על פי משנתם של הנצרנים בעדותו המפורטת של אפיפאניוס . " דומני שלאור זאת ניתן להניח שאלו היו תומכיהם הטבעיים של בני משפחת ישו . אם יש אמת בתיאור זה של השתלשלות העניינים בכנסיית ירושלים ( ואולי בארץ ישראל כולה , ( נפתח באמצעותו צוהר נוסף להבנת התיאור הסתום של הגסיפוס על שורשיו ותוצאותיו של המאבק על הנהגת כנסיית ירושלים לאחר החורבן . העובדה שהכריעה בעימות בין שמעון בן קלופס לבין ה'מיך תבותיס על כס הבישופות היתה ככל הנראה גם סיבת העימות . נראה , שתבותיס התנגד ליצירת 'שושלת' כלשהי , המבוססת על קשרי המשפחה ממעגל הקרובים ביותר לישו ( לא בכדי שומעים אנו מהגסיפוס על מעגל זה בלבד , שעה שנכדי יהודה אחי ישו היו לנציגי הדור השלישי בהנהגה " . ( בתיאור זה , שאין לקבלו כפשוטו , כמו גם את הכרונולוגיה המקופלת בו , חבויה ראייה רטרוספקטיבית ממקורו הקדום והעלום של הגסיפוס לטעמו של פילוג כלשהו שאירע בכנסיית ירושלים בימים שבין מותו של יעקב לבין ראשית הנהגתו של שמעון . האם יש לתלות בעימות את 109 יוליוס אפריקאנוס הוא דמות עלומה למדי . הן המקורות והן החוקרים חלוקים בדבר זהותו ומוצאו המדויקים . לפי אוסביוס ומקורות פפירולוגיים , היה תושב העיר אמאוס שבשפלת יהודה , ומוצאו היה אולי מירושלים . ראה בקצרה Tubingen 1984 , pp . 13-32 ; 64-67 Afrkanus andtheEarly Christian Viewof Magic , f . c . r . Thee , Julius . 110 קטעים מן האיגרת לאריסטידס הביא אוסביוס , he , 7 , 1 ( עמ ' , ( 62-54 וראה בייחוד שם , שם 14 , ( עמ' 111 . ( 60 רעיון המלוכה המשיחית ( בית דוד ) היה משוקע ברשימות הגניאלוגיות שבמתי ובלוקאס _, אך הובע בגלוי ביחס לישו על ידי פאולוס , באיגרת אל הרומים א ג : ... ' שלפי הבשר מוצאו מזרע דוד . ' השווה מעשי השליחים יג כג ועוד ; וראה גם r לוקאס ג כג-כד . 2 _אפיפאניוס _, _פנאריון 9-8 , 3 _, _xx _1 _x _, ( עמ' , ( 324 שם נזכר יעקב כיורש הכהונה הגדולה מיסודו של ישו ומודגשת העובדה שיעקב היה בנו של יוסף . ועיין שם להלן , 1 , 4 ( שם . ( זהו הצירוף למסורת , שהיא לדעתנו ירושלמית , שבפי הגסיפוס . על מסורת זו ומשמעותה בעיני האביונים והנצרכים ראה בקצרה הערות אצל עיר ישי : הפולמוס , חלק ההערות , עמ' , 31 הערה 3 . 172 אוסביוס ; 2 , 20-19 , 111 , he , וכן שם 6-4 , 32 , ( עמ ' . ( 270-268 , 234-232

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help