sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:81

בה " . לגבי ישיבת אלה האחרונים בעיר , העדויות קלושות למדי . עדותו של אפיפאניוס , בשלהי המאה הד , ' כי היהודים הנוצרים איוו את הר ציון למרכזם , אינה נעלית מכל ספק " . שכן , המסורת הקדומה על תלמידי ישו ב'מעשי השליחים' אינה מלמדת כי לאחר עליית רבם לשמים נאחזו בהר ציון , אלא רק ששבו לעיר והתכנסו בעלייה כלשהי " . ואף אם לפי אפיפאניוס , ציון לבדה לא חרבה ובסביבתה נותרו כמה קבוצות בתים ובצדם שבעה בתי כנסת , שאחד מהם שרד עד לימי מאקסימוס בישוף ירושלים , ( 347-334 ) הרי כמה עשרות שנים קודם למסירת עדות זו ביקר במקום הנוסע האלמוני מבורדו , שהותיר בידנו עדות דומה על שבעת בתי הכנסת ששרדו בהר ציון ; אך לעומת זאת הוא סתם לחלוטין בעניין המסורת על ישיבת היהודים הנוצרים במקום . 93 ולא זו אף זו , גם מקום התכנסותה של כנסיית הגויים הירושלמית , יורשתה של כנסיית הנימולים , אינו עולה בבירור מן המסורות הקדומות . 94 קיומה של כנסייה בהר ציון , שזוהתה עם סיפור האצלת רוח הקודש על השליחים , עולה בבירור לראשונה רק בעדותה של הצליינית אגריה , ששהתה בירושלים בשנים 384-383 בקירוב " , כעשור לפני הופעת המסורת בחיבורו של אפיפאניוס . 89 על התנאים בעיר לאחר החורבן ראה : ונסן ואבל , ירושלים החדשה , עמ' 8 , pp . 469-471 rusalem sous la domination romaine' _, / _4 A' _^ H , II , B . Lifshitz , 'je _' - ; 877-876 בצירוף כתובות ; איזק , גבולות האימפריה , עמ' , 349-347 וכן לעיל בפרק הראשון בכרך זה . צריך לומר כי עובדת התיישבותם של יהודים בעיר לאחר החורבן איננה ודאית . וראה בקצרה סיכום שלל הדעות : p . 178 , n . 42 tualization ' , Ph . D . Dissertation , Jerusalem 1979 , hood , Temple , Sacrifices : Opposition and Spiri- dr . Schwartz , priest- 90 מאז סוף שנות החמישים ניסו הארכיאולוגים הפרנציסקאנים מיליק , 5 זסטה ימנצ'יני לקבוע מימצאים ארכיאולוגיים שונים מירושלים בסביבה יהודית נוצרית דווקא . וראה בעיקר : . pp . 17-25 , 41-51 L'archeologie judeo-chretienne , Jerusalem 1977 , 1 . Mancini , כנגר זאת ראה , למשל , ביקורת על חלק מהמימצאים הללו אצל . on Jewish Ossuaries' , PEQ , 106 ( 1 974 ) , pp . 53-66 R . H . Smith , 'The Cross ולאחרונה שוב הוטל ספק רב בערכן של התגליות מבית מדרשם של בגאטי וטסטה ; וראה בהרחבה ובאורח משכנע בספרה של טיילור , הנוצרים . " אפיפאניוס , על המידות והמשקלות 14 , ( כתב יד סורי , עמ' . ( 30 כפי שהעלינו לעיל , יש לקבוע את מועד בחירתו של שמעון , על פי המסורת שהביא אוסביוס , 1 , 11 , 111 , he ( עמ' , ( 226 לאחר מות יעקב וכיבוש ירושלים ; אולם שם לא צוינו הנסיבות והמקום . מסורות מאוחרות לכך בהרבה ( מן המאות הח - ' י (' קובעות בפירוש ש'המאמינים' שבו 'אל ציון הקדושה' ובחרו בשמעון בן קלופס ; כך אצל אלכסנדר מקפריסין , 'על הצלב הקדוש' -, ( pg _, 87 , 001 . 4041 ) לכך מוסיף אוטיכיוס מאלכסנדריה שהם שבו מעבר הירדן בשנתו הרביעית של אספסיאנוס 73-72 ) לספירה ; ראה בחיבורו אנאלים , ed . M . Bredey , . ( CSCO , 471-472 ) , Louvain 1985 , p . 47 אם יש לסמוך על עדויות מאוחרות אלו , הסמוכות אולי על מסורתם של אוסביוס ( הגסיפוס ) ואפיפאניוס , מסתבר שעד לאותה עת , עשור לאחר סקילתו של יעקב , היה חלל בהנהגתה של כנסיית ירושלים . ברם , אין כל הכרח לקבל סדר זמנים זה , ובהחלט ייתכ ן ששמעון נבחר מיד לאחר _המרטיריון של יעקב . סדר הזמנים של הגסיפוס שירת יפה את הדימוי שביקשה הכנסייה הירושלמית להנחיל . " ראה לוקאס כד נב : 'והם השתחוו לו וישובו לירושלים בשמחה גדולה ; ' מעשי השליחים א יב-יג : 'ויפנו וילכו ירושלימה מן ההר , הנקרא הר הזיתים ... ויבואו העירה ויעלו אל העלייה אשר היו יושבים בה פטרוס ויעקב . ' ... 93 הנוסע מבורדו , 593 . 1-592 . 7 ( עמ' . ( 16 י" כך , למשל , אוסביוס 19 , vii , he , ( עמ' , ( 674-672 המספר על הכבוד שרוחשים בני הקהילה הירושלמית ( במאה הג ( ' לקתדרה של יעקב , הבישוף הראשון של קהילה זו , לא טרח לציין את מקומה המדויק בירושלים . ואילו המסורת שהביא פטרוס הדיאקון , כי כסאו של יעקב מצוי ב'ציון הקדושה , ' אין להקדים את זמנה לימי הצליינית אגריה , היינו בעשורים האחרונים של המאה הד ;' וילקינסון _, אגריה , עמ' , 183 הערה 95 . 1 אגריה , . ( CCSL , 175 , pp . 83 , 85 ) 3 , 43 ; 5 , 39

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help