sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:80

כנסיית הנימולים עד מרד בר בוכבא — קהילה והנהגה ההנהגה בירושלים עד שנת 132 התנאים הקשים ששררו בירושלים לאחר החורבן הקשו מאוד על ההיאחזות המחודשת בעיר , הן של היהודים המעטים שביקשו להתגורר בין חורבותיה ( שכן הלגיון הרומי העשירי , שהוצב בעיר , טרח מעט מאוד בשיקומה , ( הן של היהודים הנוצרים הספורים שביקשו אולי אף הם לשוב ולהיאחז 85 על תיארוך הריגתו של יעקב ראה לעיל , הערה . 58 הואיל והגסיפוס תיאר את יעקב כ'מגך , הרי עם הסרת 'מגן העיר' ( הריגתו של יעקב ) נוצרה אפשרות הטלת המצור על העיר . בהקשר של מסורת זו הוצע אפוא העניין בדרך של 'היסטוריה נסיבתית' causal ) חלק ההערות , עמ' , 74 הערה . 137 87 כך , למשל , בכרוניקוךקאנון שלו _, Abr . 2077 , בנוסח הארמני _rrvnrtD ) ( 215 J . Karst [ ed . ] , GCS , 20 , Leipzig 1911 , p . ) הלם , עמ' , ( 183-182 אין כל זכר למסורת שבפי הגסיפוס , אלא זו שמקורה ככל הנראה . ( history בשל טעם דומה העלה יוסף בן מתתיהו ( מלחמת , ד , ( 324-318 על נס את דמותו של הכוה ן הגדול חנן בן חנן , שנרצח בידי הקנאים בראשית המרד הגדול , ובכך , כמדומה , הוסר ה'מכשול' האחרון בפני החורבן . בעקיפין ביוספוס , שכן אוסביוס קבעה לאחר סיום נציבותו של פסטוס ועם עליית אלבינוס . 88 ועל כך ראה עיר שי , הפולמוס , עמ' 19- 18 ובהערות שם . ראוי להעיר כאן כי פתרונותיו של אוסביוס לזיקה שבין הכרונולוגיה של המאה הראשונה 86 אוריגנס , באמצע המאה הג , ' ייחס השקפה זו ליוספוס ב'קדמוניות היהודים , ' בשלושה מקומות בחיבוריו : אחד בפירושו למתי י יז ושני אחרים ב'נגד קלסיוס 13 11 47 1 , ' ראה חתום אצל , , , ; , H . Chadwick ( צליבתו של ישו והחורבן ) למשמעות התיאולוגית המסתתרת מאחורי מאורעות אלו ולמקורותיהם בחשבון הקץ ( שבעים השבועים , דניאל ט כה-כז ) אינם עשויים עור אחד , ראה למשל ההוכחה האוונגלית , . 2 , vin סוגיה זו טעונה עיון נפרד ( ובכוונתי לעסוק בה במקום אחר . ( . 43 , 80 Origenes : Contra Celsum , Cambridge 1980 , pp . ועל כך ראה בהרחבה בהערתי , הפולמוס , של יעקב , שאירע רק כשמונה שנים קודם לחורבן וכארבע שנים קודם לראשית המרד הגדול , ערך אפולוגטי רב יותר בהקשר לחורבנה של ירושלים מאשר מעשה צליבתו של ישו , שאירע כארבעים שנה קודם לכן . ובהקשר רחב יותר היה לכרונולוגיה זו תפקיד נכבד בהנחת היסוד ל'רציפות השושלתית של המסירה האמיתית' בכנסיית ירושלים . ניצול קירבת הזמן בין שני המאורעות , על דרך 'ההיסטוריה הנסיבתית , ' היה בו כדי להעניק מימד נוסף למקומו של יעקב בהיסטוריה הנוצרית המקומית ואף מעבר לגבולותיה . מימד זה מצטרף לדימוי המלא של דמות יעקב כפי ששורטט בידי הגסיפוס . ברם , מסורת מקומית זו עשתה את דרכה באמצעות אוריגנס , ויותר מכך באמצעות אוסביוס , ללבה של ההיסטוריוגראפיה הנוצרית , ואלה ייחסוה משום מה דווקא ליוספוס . עניינו של אוריגנס חורג מעט מן העיון כאן ; אולם הזדקקותו של אוסביוס למסורת זו בדרך נפתלת במיוחד היתה הישג מרשים של רתימת מסורת עמומה אצל יוספוס לתיאור מצב קטיגורי אצל הגסיפוס . 87 לפניו היה מיגוון רחב יותר של מקורות , ומאמציו הושקעו ביצירת הרמוניה בין עדותו של הגסיפוס , שאותה תיאר כעדות 'המדויקת ביותר , ' ואף קדומה — מן הדור שלאחר האפוסטולים — לבין מה שנחשב בעיניו ובעיני אבות כנסייה אחרים כעדות סמכותית במיוחד , עדותו של יוספוס היהודי .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help