sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:79

הראשון של כנסיית ירושלים , בשנת . 62 הרי גם אם חתם לוקאס את תיאורו בספר מעשי השליחים ללא הזכרת המרטיריון של פאולוס ברומא — שאירע לפי חוקרים רבים , בשנת 62 או בסמוך מאוד לאחריה — הספר עצמו בכתב , לפי חוקרים רבים , בשלהי שנות ה 81 . 60 ואם כן , רגליים לדבר שהתעלמותו של לוקאס ממה שאירע ליעקב היתה מכוונת . יציאת פאולוס מירושלים שירתה את המגמה העיקרית של החיבור : תיאור ראשית דרכה של הבשורה אל הגויים . תיאור המרטיריון של יעקב ( עלינו להתעלם מן העובדה שהספר נכתב ברומא או באסיה הקטנה ) היה מסיט את תשומת הלב ממוקד זה ומעוות את הדגש _הפוליטי אקלסיאסטי שאותו ביקש לוקאס להנחיל : העברת מוקד העניין הנוצרי לרומא . בהנחה שקביעתו של קלמנט מאלכסנדריה ( והסכמתו העקיפה של אוריגנס לקביעה זו , ( כי מתרגמה ליוונית , עורכה ומפיצה של 'האיגרת אל העברים' היה לא אחר מאשר לוקאס , היתה אכן מפורסמת ברבים , הרי שלהעדר איזכור המרטיריון של יעקב בידי לוקאס היה טעם נוסף . היה זה נסיון שלא לעמעם את המרטיריון של ישו ככוהן גדול ( ז כב-כג , ( המיוסד על דמותו של מלכיצדק ומותו הוא בבחינת כפרה ( כבמעשה הכוהן ביום הכיפורים ) שהיא נצחית . עם זאת , דומה כי דווקא המסורת המקומית שצמחה בירושלים יצרה זיקה עמוקה בין הריגת יעקב לבין חורבן העיר . וכך מספר הגסיפוס בזכרונותיו . _ .... והם קברו אותו [ את יעקב ] במקום הסמוך למקדש , ומצבתו עדיין מצויה על יד המקדש . הוא היה עד אמת ליהודים כהלנים , על משיחיותו של ישו , ומיד צר עליהם אספסיאנוס " . ספק אם הגסיפוס ביקש למסור כאן ידיעה כרונולוגית ; אוסביוס , מכל מקום , לא ראה כך את דבריו . אדרבה , המעיין ב'ביוגראפיה' של הגסיפוס על יעקב יבחין כי יש לדברים משמעות תיאולוגית ברורה . בעיני הגסיפוס , שכתב דברים אלו בשלהי המאה הב , ' או בעיני מקורותיו , היה למרטיריון 80 על זמן המרטיריון של פאולוס ראה לפי שעה : . 32 ( 1 989 ) , pp . 50-168 , 169-180 cronologia degli ultimi anni' , Bibbia e Oriente , Moda , 'Paolo perigriniero e martire : per una A . על הדעות השונות בדבר תאריך המרטיריון של פאולוס ראה שם - 144 , . 153 התאריך הנקוט כאן מקובל על רוב מכריע של החוקרים . ברם , ראה גם מוךי , הסבור כי פאולוס הוצא להורג בשנת D . Moody , 'A New Chrono- : 68 1989 , pp . 237-239 Christos — Jack Finegan Festschrift , Winona Lake & E . M . Yamauchi ( eds . ) , Chronos Kairos logy for the Life and LettersofPaul' , J . Vardaman 81 על כך ראה כעת : 1990 , pp . 365-370 the Setting of Hellenistic History , Winona Lake C . J . Hemer , The Bookof Acts in ( רשימת הרעות השונות שהושמעו בפרשה זו במהלך מאה השנים האחרונות , שלפי רבות מהן נכתב לאחר שנת 70 לערך . ויש לא מעטים כקימל [ מבוא לברית החדשה , עמ' [ 186 הסבורים שנתחבר בין שנת 80 ל . 100 התאריך המאוחר ננקט בשל האפשרות שמחבר מעשי השליחים הכיר את ' קדמוניות היהודים' ליוספוס ועל כך ראה סנדרס ודיוויס , _אוונגליונימ סנאופטיים _, עמ' . ( 18 המר עצמו קובע בצורה חד משמעית כי ספר מעשי השליחים נחתם בשנת 62 ( שם , עמ' . ( 404 82 נקודות אלו הוצגו כאורח משכנע בידי ; Acts , Cambridge 1973 , pp . 236-238 The Gentiles and ( he Gentile Mission in Luke- s . G . Wilson , וראה עוד : P . W . Walashay , And So We Come to Rome : The . pp . 59-63 Political Perspectiveof St . _LwA : e , Cambridge 1983 , רעיון זה עמד כיסוד תיאור ה'אוריסיאה' של פאולוס בץ איי הים התיכון , מעשי השליחים כז טו-כו . 83 על כך ראה לאחרונה בהרחבה אצל 84 1991 , pp . 72-98 Theologyof the Letter to the Hebrews , Cambridge B . Lindars , The אוסביוס , 18 , 23 , 11 , he ( עמ' . ( 170

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help