sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:78

התיאור האפוקליפטי הקדום ביותר הוצע בבשורה על פי מארקוס , אשר יש שקבעו את זמן כתיבתה לשלהי שנות השישים , בעוד הדעה הרווחת כיום היא כי נתחברה סמוך לאחר החורבן " . הרמזים ההיסטוריים למה שאירע בירושלים בעת החורבן , עד כמה שניתן לעמוד עליהם , שוקעו אפוא בשני החיבורים האחרים , כבחיבורים אפוקליפטיים רבים אחרים , כ'נבואה שלאחר מעשה . ' מן ההנמקות התיאולוגיות לחורבן המקדש וירושלים נעדרה אחידות . באיגרת הראשונה אל התסלוניקאים , שנכתבה בקורינתוס בשנת 50 לערך , תלה פאולוס את קולר ה'חרוך אשר ישיג את היהודים 'עד לכלה' בראש ובראשונה במניעת הבשורה מן הגויים " . בסכימה האסכאטולוגית שצייר לפני קהילות הנוצרים בגולה הציב פאולוס את הטעם התולה את החרון בהמתת ישו והנביאים במקום משני . רב היה המרחק בין השקפת פאולוס , שקדמה למאורעות החורבן בכעשרים שנה , לבין זו שניסח לוקאס באוונגליון שלו" ובספר 'מעשי השליחים , ' שחיבר בשלהי שנות ה . 60 בשני החיבורים האחרונים , שמגמתם העיקרית היתה הצעת הרקע לבשורת הישועה לגויים , שימשה ירושלים כמרכזה של הזירה האסכאטולוגית המכינה . במספר מקומות בתיאורו זרע המחבר את ההשקפה כי עיקר בשורתו ומפעלו של ישו נמצאו בירושלים וכי תכלית מגמה זו היא המרטיריון שלו בעיר . בשלוש הנבואות האפוקליפטיות בחיבורו , להבדיל מרמזיהם של מארקוס , מתי ויוחנן , צוין במפורש גורלה של ירושלים , שכבר נחרץ ; והדימויים שאולים ככל הנראה ממה שאירע בפועל במלחמת החורבן . דוק של 'גזירה קדומה' נסוך על התיאור של לוקאס , כאילו היה על ישו ליהרג דווקא בירושלים , שכן זו העיר ה'מוכשרת' להריגת הנביאים " . לוקאס אף יצר סביב עניין זה סימטריה ברורה בין האוונגליון שלו לחיבור 'מעשי השליחים . ' החוט המקשר היה _המרטיריון של סטפאנוס , הריגת יעקב בר זבדי בידי אגריפס הראשון , ומה שאפשר לכנות כמעין מרטיריון של פאולוס במהלך ביקורו האחרון בירושלים בשנת 57 / 8 לערך . לוקאס טרח למקד סידרת מאורעות זו סביב המקדש דווקא . כך נסללה אפוא הדרך לבשורה אל הגויים ויוכיחו דבריו האחרונים של פאולוס לאנשי ירושלים ומה שבא אחריהם — יציאתו לרומא והמרטיריון שלו שם ( שאמנם לא צוין במעשי השליחים . ( אולם , מכל המסכת שתוארה כאן נעדר סיפור מרטיריון אחד : המרטיריון של יעקב , הבישוף 74 סנדרסודיוויס . אוונגליוניםסנאופטיים , עמ 75 . 19-18 ' כך סבור , בדין , באמל _, בפירושו לדברי פאולוס באי גרת הראשונה אל התסלוניקאים ב יד-טז : ztk , 56 ( 1959 ) , Bammel , 'Judenverfolgung und Naherwartung . E . , . pp . 304 ff zur Eschatologie des 1 Thess . על קביעת זמנה של איגרת זו , הקדומה באיגרותיו של פאולוס , לשנת 50 לערך , ראה : קימל , מבוא לברית החדשה , עמ' . 260-257 יש הרוצים אף להקדימה לראשית שנות הארבעים , ראה : 238 Studies in Chronology , Philadelphia 1984 , p . Ludemann , Paul , Apostle to the Gentiles — G . 76 הנבואות האפוקליפטיות אצל לוקאס : יט מא-מד ; כא כ-כד . " השקפה זו פותחה לאחרונה במיוחד בידי Sanders , The Jews in Luke-Acts , Philadelphia J . T . 1987 , pp . 24-36 ( וראה שם ספרות נוספת . ( 78 בעיקר אמורים הדברים בקשר ללוקאס כא כ : 'וכאשר תראו את ירושלים מוקפת מחנות דעו כי קרב חורבנה . ' תיאור שונה בתכלית הציעו מתי כד טו ומארקוס יג יד , המדברים על השיקוץ המשומם בהיכל . אין זאת אלא שהמסגרת האפוקליפטית אצל לוקאס שורטטה כבר תחת השפעתו של המצור . עיין סנדרס ודיוויס , . 14 , 7 ZP , 7 T 26 ' _CW , ( 77 _mvn > _J ? _V ) P 77 JP " . 17 _'DV , _O"VS 7 XJ 0 _tnvVMiiK

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help