sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:77

העובדה שאוסביוס נמנע , כאמור , מלגשר בין המסורת על היציאה לפחל לבין זו שציינה את נוכחותם המחודשת של האפוסטולים בירושלים , בצוותא עם קרובי ישו , יוצרת את הרושם כי אין מדובר ברשלנות היסטוריוגראפיה אלא במסורות חלוקות . ברושם זה נאחז מי שטוען שהמסורת על המעבר לפחל נוצרה בידי המתיישבים היהודים נוצרים בעבר הירדן כ'אגדת היסוד' של קהילתם . לעומת זאת , המסורת על נוכחותה של קהילה נוצרית בירושלים מיד לאחר חורבנה היא מסורת מקומית , שהדגישה את הרציפות בכנסיית ירושלים , מסורת שאותה תיעד ואולי אף טיפח הגסיפוס בחיבור האבוד 'זכרונות . ' דומה שאין צורך להרחיק לכת כל כך , ומה שכינה לידמן ה'הרמוניזאציה' שערך אפיפאניוס בין מסורות אלו תוכיח . להגסיפוס היתה היציאה מירושלים בבחינת סיומה של תקופה . היציאה שירתה , כפי שהראינו , את מצוקתה , אם לא את מאווייה , של הקהילה הנוצרית של ירושלים ערב החורבן . הגסיפוס , שחיבורו מן המחצית השנייה של המאה הב' נועד לשמש חיבור אפולוגטי במאבק המתמשך במינויות שצמחו בכנסייה — בני כנסיית הנימולים שפעלו בירושלים , הנצרנים , לא נכללו ככל הנראה בקטגוריה זו" — הדגיש את ערכה של רציפות המסורת בכנסייה ואת רציפות מסירתה בידי הראויים למוסרה . מרכיב זה נעדר מן המורשת של כיתות המינים למיניהן . נקל להבין מדוע הגסיפוס , גם אם הכיר את המסורת על יציאת נוצרי ירושלים לפחל , מצא לנכון להתעלם ממנה . הודאה בקיומו של הפסק כלשהו ברצף המסירה האפוסטולית עשוי היה לסדוק את החומה האפולוגטית שבנה . המסורת שבידי הגסיפוס לא הניחה כל מירווח 'כרונולוגי' להפסק מעין זה . השפעת המרטיריון של יעקב על מה שאירע בירושלים חרגה אל מעבר לרצף האירועים ההיסטוריוגראפי , בבחינת 'היסטוריה נסיבתית' פשוטה . מאורע זה היה לקו פרשת מים רעיוני בהסברת החורבן . חורבן ירושלים וסיבותיו בעיני הכנסייה הי רושלמית ספרי הבשורה שיקעו במסורותיהם האפוקליפטיות רשמים מן החורבן . הרמזים לחורבן הוצעו לאורן של תבניות נבואיות ואפוקליפטיות מן המקרא , בעיקר מספר דניאל . המסורת האפוקליפטית בספרי הבשורה של מארקוס , מתי ולוקאס נמסרה במסגרת סינופטית " , הגם שניתן לציין בתוכה הבדלי פרשנות ברורים שהעניקו המחברים השונים לסידרת אותות הקץ שמסירתן יוחסה לישו " . ראה דבריו של לידמן , שם . כך העלה גם ונרט ( לעיל , הערה , ( 68 עמ' , 255-253 הרואה באריסטון מפחל את מפיצה ואת מקורו העלום של אוסביוס . לשם כך די בעדותו של יוסטינוס מרטיר שטען בפני טריפון היהודי שאלו מקרב הנוצרים המאמינים בישו אולם מקפידים לקיים את ההלכה על דקדוקיה ראוי לנוצרים לנהוג כלפיהם ביחס של אחווה , דיאלוג עם טריפון , . ( PG , 6 , cols . 576-577 ) 47 יוסטינוס מוסיף לכך תנאי ועל פיו יחסים מעין אלו ישררו כל עוד אותה קבוצה לא תנסה להשפיע על סביבתה הנוכרית לקיים את ההלכה . ראה : מארקוס יג ; מתי כד ; לוקאס כא . 73 עיין : , Marc , Paris 1963 , p . 203 E . Trocme ' , La formation de I 'Evangile selon הרואה בחיבור שני שלבים והמקדים את חלקו הראשון , לרבות הפרק האסכאטולוגי ( יג , ( לשנות החמישים של המאה הא . ' כנגד זה ראה : synoptische Apokalypse' , ZNW , 57 ( 1960 ) , pp . 43- N . Walter , 'Templezerstorung und _snipn 45 את זמנה של אפוקליפסה זו לשלהי שנות השישים . אולם לא מעטים מקדימים מעט את זמנה לשנים ; 70-65 ראה : סנדרס ודיוויס , אוונגליונים סנאופטיים , עמ' . 21-18 הפניות נוספות ודיון קצר ראה : קימל , מבוא לברית החדשה , עמ' . 98

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help