sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:75

עם הירידה המתמשכת בסמכותה ובהשפעתה של כנסיית ירושלים על קהילות הנוצרים שמחוץ לה , בעיקר בגולה , ספק אם לאחר מות יעקב ניתן היה עדיין לשקם סמכות זו וספק אף אם היה רצון לכך . בעדות מאוחרת , שאליה נשוב להלן , מסופר כי לאחר החורבן 'נאספו מכל עבר שרידי האפוסטולים ... ובעצה אחת עם קרוביו של ישו ... בחרו כיורש ליעקב בשמעון בן קלופס "' ( בן דודו . ( בין אם נקבל מסורת וו כפשוטה בין אם לאו , יש בה כדי לקבוע כי לא נעשה ככל הנראה מאמץ מיידי למלא את החלל שנוצר בהנהגת כנסיית ירושלים עם הסתלקותו של יעקב " . מה אירע אפוא בכנסיית ירושלים באותן שנים שבין מות יעקב לבין מינויו של שמעון בן דודו ליורשו , היינו , בין שנת 62 לראשית שנות השבעים ? זהו , אל נכון , פרק עלום בתולדות כנסיית ירושלים . למעלה ממאתיים שנים מאוחר יותר , מעיד אוסביוס ב'היסטוריה' שלו כדברים האלה : . .. נוסף על הכל , יעקב , שהיה הראשון שמונה לאחר עליית מושיענו לכס הבישופות בירושלים , עבר מן העולם , כפי שתואר לעיל , והאפוסטולים האחרים גורשו מיהודה ... אך כנגד זאת נצטוו אנשי כנסיית ירושלים על ידי בת קול , שהופיעה לאלה בעיר הראויים לכך , כי עליהם לעזוב קודם למלחמה ולדור באחת מערי ה ? ךיאה = ] עבר הירדן , [ אשר קראו לה פלה = ] פחל . [ ולשם היגרו אלו מירושלים שהאמינו בישו . השתלשלות העניינים שתיאר אוסביוס להלן נומקה בגורלה של העיר , שנחרץ בשל פשעיה ; אך לפי מה שתיארנו לעיל , התבקשה לכאורה מעצמה . אוסביוס עצמו , בהמשך דבריו ותוך התעלמות מן המסורת הזו , הביא את המסורת על אותה התכנסות שבסופה נבחר שמעון בן קלופס לרשת את יעקב בכנסיית ירושלים " . הוא לא ראה כל צורך ליצור הרמוניזציה בין שתי המסורות ; אולי סמך על כך שציין כי לשם בחירת יעקב נתכנסו האפוסטולים מכל עבר . כשני דורות מאוחר יותר כתב אפיפאניוס מסלאמיס דברים מפורשים יותר " . על פיהם , בעת ששהה עקילס , קרובו של הקיסר הדריאנוס _, גלילי , ' דברי הקונגרס העולמי השמיני למדעי היהדות , ב , ירושלים תשמ"ב , עמ' 57 . 3-2 בראש וראשונה באנטיוכיה . ראה על כך : r . r . Hann , JRH , 14 ( 1987 ) , pp . 345-350 Charisma and Conflict in the First Century ' , 'Judaism and Jewish Christianity in Antioch : 58 אוסביוס , 11 , 111 , he ( עמ' . ( 228-226 אף שהדבר לא נאמר במפורש על ידי אוסביוס , אפשר כי גם מסורת זו מקורה _בהגסיפוס , שכן היא עולה בקנה אחד עם תפיסתו ההיסטוריוגראפית ועם מחקריו על שלשלת המסירה בכנסייה . כך קבע הלטון ]) לעיל , הערה , [ 33 עמ' . ( 689 אין אוסביוס מוסר היכן נאספו האנשים שבחרו בשמעון , אם בפחל שבעבר הירדן המזרחי , או בירושלים , כפי שמעיד בפירוש אפיפאניוס ( ראה להלן . ( וראה עוד להלן על יד הערות 59 . 70-68 אוסביוס מוסר _בכרוניקון שלו לשנת , 62 לאחר ציון מותו של יעקב , ששמעון נבחר ( עמ' . ( 183 מכוח סמיכות זו נמצא כי התעלם מן המסורת על היציאה לפחל ובחירתו של שמעון לאחר החורבן . ספק בעיני אם יש לקבל את קביעתו של וורד כי הגסיפוס או מקורו , בהסמיכו את מותו של יעקב למצור של אספסיאנוס _, ביקש בעצם לתארך את הוצאתו של יעקב להורג לשנת 67 ולא כמקובל לשנת . 62 ראה : Centuries ' , ANRW , II , 26 . 1 ( 1992 ) , p . 803 R . B . Ward , 'Jamesof Jerusalem in the First Two 60 אוסביוס , 3-2 , 5 , 111 , he ( עמ' . ( 196 מסורת זו נעדרת מן הכרוניקון של אוסביוס ; תיארוכה ב'היסטוריה' הוצע לאחר הציון הכרונולוגי של תוס שלוש עשרה שנותיו של נירון ובשנתם של גלבה _ואיטו ( שם , שם , ו , , ( 5 היינו : שנת 61 . 68 / 69 אוסביוס , 62 . 11 , 111 , he אפיפניוס , על המידות והמשקלות , 15 ( כת"י סורי , עמ' , 542 תרגום , עמ' . ( 31-30

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help