sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:74

להלכה שעל פיה מחללי המקדש 'שנתחייבו בנפשם' הוצאו להורג בפועל בידי הכוהנים , כמתואר במשנת סנהדרין " . המסורת העמומה אצל הגסיפוס על מעורבותם האפשרית של אנשים שהיו קשורים למעמד הכהונה אמנם עומדת בסתירה לתיאורו את מעורבותם של הפרושים ( לעיל ) אך תואמת יפה הן את המסורת שבפי יוספוס ( לעיל ) הן את המסורת שבחיבור הגנוסטי האפוקליפסה השנייה של יעקב . נראה כי אף כאן , הצטרפו למסורת שבפי הגסיפוס מסורות שונות . דומה כי די בדוגמאות ספורות אלו כדי להיווכח עד כמה ספוגה היתה המסורת של הגסיפוס בחומרים מקומיים , שחותם יהודי או יהודי נוצרי עליהם " . המסורת של הגסיפוס בנתה את דמותו של יעקב כפרוש וסגפן קיצוני , שכל מעייניו היו נתונים למניעת החורבן הקרב , כדוגמת בני רכב . שהותו הקבועה במקדש ותפילותיו למענו שימשו רקע נאות למרטיריון שלו , שאף הוא התרחש לפי מסורת זו , בשולי המקדש . ובכלל , סיפור המרטיריון שלו הוקבל באופנים שונים לזה של ישו . הסתלקותו של יעקב שימשה רקע , ואולי אף העניקה לגיטימאציה , למסורת על היציאה המפורסמת מירושלים לפחל , כשם שגם עמדה במרכז המצע ההיסטוריוגראפי של היהודים הנוצרים על החורבן גופו . היציאה לפחל והקשרה לחורבן ירושלים הקיץ של שנת 62 לסה"נ הביא עמו ליהודים הנוצרים בעיר תחושה גדלה והולכת של ריקנות . מותו של יעקב הותיר את כנסיית האם בירושלים ללא מנהיגה הכריסמאטי בלבה של מציאות קשה , רוויית תחושות אפוקליפטיות . פירושן העיקרי היה השלמה עם אובדנה הבלתי נמנע של העיר , והן לא הותירו פתח לשיתוף פעולה כלשהו עם גורמים פוליטיים מתונים להצלתה . מאבקי הכוח בקרב ההנהגה המקומית , בעיקר הכוהנית , הביאו ליהודים הנוצרים אכזבה ניכרת , משנוכחו בהתעצמות השפעתו של חנן בן חנן , הכוהן הגדול שהודח בגלל הריגת יעקב אך הנהיג מסוף שנת 66 את הממשלה ה'מתונה' בירושלים , זו שגילתה לכאורה עמדה תקיפה כלפי רומא . 52 על כך ראה לאחרונה . 79-84 Warning inscription from the Temple of Jeru- p . Segal , The Penalty of the _קק . salem ' , / £ _7 , 39 ( 1989 ) , תיאור שונה מעט של דרך הוצאתו להורג של יעקב , התואם יותר את הידוע מהלכות הנסקלין , מצוי באפוקליפסה השנייה של יעקב שנתגלתה בקודקס של נג חמדי , ראה : . pp . 44-46 ( _Texteund Untersuchungen , Bd . 119 ) , Berlin 1976 , W .-P . Funk , Die zweite Apocalypse des Jakohus והעניין טעון בירור נוסף . 53 בניגוד לדבריו הבוטים והבלתי מבוססים של טלפר , הגסיפוס , עמ' ; 147 והשווה : הילדאל , הגסיפוס , עמ' , 110 הערה . 109 המסורת של הגסיפוס ייצגה , לדעתי , את מה שביקשה הכנסייה הירושלמית להוריש — דימוי הספוג בסמלים יהודיים ומקובל גם על עולמה של כנסיית הנוכרים . תיאור זה לא הדגיש ( לפחות , לא בקטעים שהביא אוסביוס ) את עולמה ההלכתי הנורמטיבי של קהילת נוצרי ירושלים . ראוי לציין כי ניסיונו של רוברט אייזנמן לקשור את פרשת חייו ודימויו של יעקב 'הצדיק' לדמותו של מורה הצדק הנרדף על ידי הכהן הרשע כמתואר בפשר חבקוק הוא קלוש . Just in the Habakkuk Pesher Leiden 1986 . 1- r . h . Eisenman , James the n _^ PP , PP 20 " נית ן לשרטט קווים מקבילים רבים בין המרטיריו ן של ישו לזה של יעקב . די אם נציין שגם יעקב , כרבו , הוצא להורג בערב פסח . דימר זה נרעד , ככל הנראה , להעצים את דמותו הייחודית של יעקב כראשה של הכנסייה הירושלמית , ולתרום לדימויה _האקלסיאסטי פוליטי . 55 משהו מתחושות אלו נשתקע במסורות האפוקליפטיות הסינופטיות ; עוד על כך — להלן , הערה . 72 " יוסף בן מתתיהו , מלחמת , ב , . 568-566 , 563 על מרכיביה של ממשלה קואליציונית זו ראה : גודמן ( לעיל , הערה , ( 30 עמ' ; 183 , 164-163 וכן א' רפפורט , 'יוחנן מגוש חלב — גלגוליו של מנהיג

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help