sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:73

לבני רכב , שכן אפשר שתיאורים שונים רובדו זה על גבי זה לשם יצירת דימוי מקיף ככל האפשר . אולם , עיקר זיקתו של יעקב למסורת על בני רכב שבמקרא , ואף יותר מכן , לזו שהותוותה במקורות הבתר מקראיים , נעוצה בדימוי המשותף לשניהם כמי שביקשו לעמוד בפרץ ( בפרישותם , בהקדמת אבלם ) באמצעות תפילתם למען המקדש ( וירושלים , ( כפי שעשו כן גם דמויות מפורסמות מקרב הפרושים . 47 מעתה , הכינוי הסתום והמשובש שבפי הגסיפוס ליעקב , ( _wfiUaq ) אשר הוצעו לו ביאורים רבים , 48 עשוי בכל זאת , על פי תוכנו והקשרו הטקסטואלי , לקבוע את דימויו של יעקב כ'מגן העם' ( ככוהן הגדול " . ( דרך הוצאתו להורג של יעקב בתיאורו של הגסיפוס , שלא ציין את קיומו של הליך משפטי כלשהו קודם להתפרצות העם , ומעשה הכאת ראשו של יעקב בכלי עבודתו של הכובס , אוצרים בתוכם מהלכות סקילה על פי הידוע לנו מן המשנה . 50 אך יתרה מזאת : הם גם מרמזים , מחד גיסא , לאכיפתה של ההלכה הקדומה , שעל פיה נהרג מסית ומדיח בידי קנאים , שלא על פי בית דין » r ומאידך גיסא , בשמן 'מפני שהוא מטמא את הגוף' יוחס בידי יוסף בן מתתיהו , מלחמת , ב , , 123 לאיסיים . הם לא הסתפרו : מכילתא דרשב"י , שם : 'אבינו ציווה עלינו ... ואמר לנו אל תסוכו ואל תספרו ; ' ספרי במדבר , שם . 'תרעתים על שם שלא היו מגלחים _-, ' והיו ערומים : סיפור זוסימוס , , vn שם ( עמ' ; 101 מהדורת צ'רלסוורת , עמ' . ( 51 זהו , כמדומה , הפרט היחיד השונה באורח מהותי מתיאורם של בני רכב , אך יש בו דמיון לעדויות על האיסיים , שלבשו בגדים לבנים : יוסף בן מתתיהו , שם , . 137 אמנם צוין שלבשו בגדי לבן , ביטוי לפרישות וסגפנות , בהקבלה למלאכים . על יעקב סופר שעטה בגדי בד משובחים . י מכילתא דרשב"י , שם ; סיפור זוסימוס , , vin שם ( עמ' ; 102 מהדורת צ'רלסוורת , עמ' . ( 58 המפורסם בחכמי דור החורבן שנהגו כך היה ר' צדוק , שהתענה ארבעים שנה קודם לחורבן ( בבלי , גטין נו ע"ב ומקבילות ;( ראה עליו : ב"ז באכר _, אגדות התנאים , א / א ( תרגם א"ז רבינוביץ , ( יפו תר"ץ , עמ' 48 . 36-34 ראה סיכום הדעות אצל פרצ'ר , יעקב אחי האדון , עמ' , 117-116 המעדיף את הצעת טורי ורבים אחרים שבאו בעקבותיו , כי לפנינו שיבוש של השם 'עובדיה , ' בצירוף האנלוגיה על עובדיה שהגן על הנביאים ( מלכים א , יח , ( או האנלוגיה לעבד ה' ( בנבואותיו של נביא הנחמה . ( 49 ראה : ש' ליברמן , יוונית ויוונות בארץ ישראל , ירושלים תשכ"ג , עמ' , 50-49 על מושג הפרוסטאטיה = _npooTOTEia ) פטרונות ) בהקשר לכוהן הגדול , שהוא 'מגן העם , ' הממצע בין העם לבין אלוהיו ( כבעבודת יום הכיפורים , ( וכפי שהבין את הדבר כעל האיגרת אל העברים ה א . ראה עוד בהרחבה ליד הערה , 82 להלן . דימוי זה כ'מגן העם' הוצע גם , אמנם ללא בסיס פילולוגי מוצק , על ידי _nbnipD . 1961 , pp . 227-232 Cross ( ed . ) , Studia Patristka , vol . 3 , 1 , Berlin 'Hegesippus' Sources and His Reliability ' , F . L . B . Gustafsson , עלינו מסקנת גוסטפסון כי הגסיפוס ומקורו היהודי נוצרי , אף שאינם יכולים לשמש כמקור היסטורי לתולדותיו של יעקב בשל אופ _^ ם האגדי המובהק , עשויים לשמשנו בכל זאת בהבנת תמונת עולמה הרוחני האידיאולוגי של כנסיית ירושלים באותה שעה . ועוד על חשיבות שורשיו הכוהנ"ם של יעקב בעיניה של הכנסייה הקדומה ראה להלן , סוף הערה . 115 50 קצרה היריעה כאן מלדון בדקדוק בשלל פרטי המסורת ולהשוותה למקבילותיה בספרות היהודית הנוצרית . הקבלה מעין זו עשה פרצ'ר _, יעקב אחי האדון , עמ' , 255-239 אף כי דרכו שם וחלק ממסקנותיו טעונים עיון מחודש . כאן נצביע דווקא על מקורותיה היהודיים של המסורת ההגספיאנית . לדינו של הנסקל ראה : משנה , סנהדרין ו ד ; והשווה : תוספתא , שם ט ו ( מהדורת צוקרמאנדל , עמ' ( 429 וראה מה שהערנו לעיל , הערה . 28 לעניינו של הכובס או לכלי עבודתו ( כמסורת שאצל היירונימוס ) ראה _עיר שי , הפולמוס , עמ' ין תוספתא , סנהדרין יא א ( מהדורת צוקרמאנדל , עמ' : ( 431 'ושאר חייבי מיתות בית דין [ מלבד המסית ] אין מחייבין אותן אלא על פי עדים והתראה ועד שיודיעוהו שחייב מיתה בבית דין' וכר . ' השווה : בבלי , שם ח ע"ב ופ ע"ב ; פילון , על החוקים המיוחדים , . 94 , 111 ; 57-51 , 1 ולכל העניין עיין : אלון , לתולדות היהודים , עמ' . 106-98

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help