sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:70

הכל ... הגם שרבים כונו בשם יעקב , היה הוא קדוש מבטן . לא שתה יין ושיכר , לא אכל בשר ותער לא עלה על ראשו , לא סך עצמו בשמן ונמנע מללכת אל המרחצאות . לו לבדו הותרה הכניסה אל הקודש rot _Syia ) , ( שכן עטה בגדי פשתן ולא צמר . הוא נהג להיכנס לבדו אל הקודש ( במסורת שאצל אפיפאניוס נאמר במפורש ו ליעקב לבדו הותר להיכנס פעם בשנה לקודש הקודשים " . ( ונמצא שם כשהוא שוחה על ברכיו ומבקש מחילה בעד בני עמו , עד כדי כך שברכיו התקשו כברכי הגמל ... מכוח צדקתו הרבה כונה צדיק ו'מגןץ ... ( _afiXiaq ) [? כמאמר הנביאים . כמה מבין שבע הכיתות בקרב העם ... ביקשו לברר אצלו 'מה הכוונה במונח "השער" של ישו ( על פי יוחנן י ט ) ' ? והוא השיב שהוא המושיע . בשל כך היו מהם שהאמינו בישו כמושיע .... ומפני שרבים , גם מקרב המנהיגים , האמינו , היתה בקרב היהודים מהומה והסופרים והפרושים טענו כי נוצרה סכנה שכל העם ינהה אחר ישו . לפיכך התכנסו ופנו אל יעקב : 'מבקשים אנו ממך לרסן את העם , שכן הם נוהים אחר ישו . אנו מבקשים ממך לשכנע את אלה הבאים ביום הפסח , שכן כולם נשמעים אליך ... כך העמידו הסופרים והפרושים הנזכרים את יעקב על גב חומת הר הבית וקראו לעברו : 'הוי הצדיק אשר כולנו חייבים להישמע לו ... אמור לנו מהו השער של ישו ' ? ויען אליהם בקול גדול : 'מדוע זה תשאלוני בעניין בן האדם ? הלא הוא יושב בשמים לימין הגבורה והוא עתיד לבוא על ענני השמים . ' הגסיפוס ממשיך לספר כי לאחר שנוכחו הפרושים והסופרים במה שאירע ובהמון הצועק 'הושענא בן דוד , ' קראו : ' הוי הוי אפילו הצדיק טעה' והם מילאו אחר דברי הנביא ישעיהו . 'הבה נסלק = ) נשמיד ) את הצדיק כי אין לנו תועלת בו , אך פרי מעלליהם יאכלו' ( על פי תרגום השבעים לישעיהו ג י 39 . ( ועלו והשליכו את שנחשב ראוי לה כאפוסטולים גופם . דברים ברוח זו שכתב קלמנס מאלכסנדריה בחיבורו _ה'שרטוטים' הובאו אצל אוסביוס 3 , 1 , 11 , he , ( עמ ' : ( 104 'לאחר עליית המושיע לשמים לא נאבקו פטרוס , יעקב ( בר זבדי ) ויוחנן לשם הכבוד , שכן הכבוד הוענק להם כבר בידי המושיע , אלא בחרו ביעקב הצדיק ככישוף ירושלים . ' מסורת וו יותר ממרמזת לקיומה של מעין הנהגה קולקטיבית ( לפחות בכוח ) בהנהגת הכנסייה הירושלמית , שמתוכה נבחר יעקב ( והשווה לדברי אוסביוס בכרוניקון שלו , עמ' . ( 175 ברם , דברי היירונימוס על הגסיפוס שונים לכאורה בתכלית ומבשרים על שלבים ( כרונולוגיים (! בהנהגה הירושלמית : 'יעקב אחי האדון הנהיג את כנסיית ירושלים לאחר האפוסטולים' ( על האנשים המפורסמים , . ([ PL , 23 , col . 609 ] 2 נמצא כי הן הגסיפוס והן קלמנס אמנם הדגישו את מעמדו האפוסטולי של יעקב , אלא שמסורותיהם נחלקו בשאלה , אם אכן נבחר ככישוף בידי ישו עצמו ( כפי שעולה מדברי הגסיפוס , ( או שמא אכן היה ראוי למעמד זה , אלא שבפועל נבחר בידי פטרוס ויוחנן ( כדעת קלמנס וכרמוז על ידי היירונימוס . ( דומה כי את חיבורו 'קום' כתב קלמנס בעת ששהה בירושלים כימי נרקיסוס , ונראה ששימש צינור להפצת המסורות המקומיות על כנסיית ירושלים . 37 המונחים אצל אוסביוס מעורפלים לעומת הקביעה החד משמעית אצל אפיפאניוס , פנאריון , 5 , 13 _, lxxvui ( עמ ' . ( 464 38 זו פרפראזה של דברי הבשורה ( מתי כו סד : ( 'אמר ישוע : אני הוא ואתם תראו את בן האדם יושב לימין הגבורה ובא על { mi ) ענני השמים ; ' לעומת זאת , במארקוס יד סב נאמר : 'ובא עם (\ xixa ) ענני השמים . ' על התואר הבעייתי 'מגן' ראה להלן , הערה 47 והטקסט שם . 3 » פסוק זה ואותה קריאה מופיעים גם בתיאור המרטיריון של יעקב בחיבור הגנוסטי האפוקליפסה השנייה של יעקב , ראה הערה , 12 לעיל . ככלל ישנה הקבלה ניכרת בין התיאור אצל הגסיפוס והמסורות באפוקליפסה וו וקרוב להניח ששני החיבורים נסמכו על מקור משותף ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help