sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:69

בברית החדשה ( על פי האיגרת שעל שמו ) היא דמות של קפדן בענייני הלכה ומתקן חברתי , שעניינו בשימור זיקת כנסייתו לחברה היהודית . במסורת , שאותה נסקור להלן , והעומדת במוקד תיאורו של אוסביוס נוספו על דימויים אלו רבדים סמליים של סגפנות , כהונה ומלוכה , שנוצרו על רקע החורבן . היא הופצה על ידי הגסיפוס , שפעל במחצית השנייה של המאה הב' והותיר בחמשת ספרי ' זכרונותיו' רישום מפורט מתולדותיה של המינות בכנסייה , לצד סיפור תולדותיהם של מספר מרכזים נוצריים חשובים , ובהם ירושלים " . על אף שאוסביוס העריך את מקורו זה כמקור 'המדויק ביותר' מן הדור שלאחר האפוסטולים , הערכה שספק אם יש לה על מה לסמוך " , עדיין רבה חשיבותו של הגסיפוס כמפיצם של מקורות קדומים לו , ושלל התיאורים שטווה סביב דמותו של יעקב אחי ישו פותח צוהר חשוב לעולמה של הכנסייה הירושלמית ולמצע היהודי והיהודי נוצרי שביסוד דימויה העצמי . אין בקביעה זו כדי לבטל את מסקנות החוקרים שדחו את זיהויו של הגסיפוס כיהודי ; אולם , לעומת זאת , יש מקום לדחות קביעה אחרת הטוענת כי מסורותיו של הגסיפוס נעדרות זיקה יהודית כלשהי " . כך תיאר הגסיפוס את דמותו של יעקב " 5 הנהגת הכנסייה עברה לידי יעקב ... בצוותא" עם השליחים . הוא כונה 'הצדיק' ( 6 _Sikcuoc ;) בידי את הכרונולוגיה והדימויים שביקשו להפיץ בני הקהילה המקומית . אוסביוס אינו מציין היכן מצא את חיבורו החשוב של הגסיפוס ; הדעת נותנת שמצאו רווקא בארכיון ובספרייה של כנסיית ירושלים , ולא בזו שבקיסריה . קביעה זו מסתמכת על העניין הרב שגילה זה בתולדות כנסייה זו , וכך סבור גם גראנט , אוסביוס , עמ' . 68-67 , 41 עוד על הגסיפוס להלן , הערה 32 . 33 מעט מאוד ידוע עליו . ראה לאחרונה בקצרה בערך Hegesipp _' , TR , XIV , Berlin 1985 , pp . 560-562 T . Halton , ( ושם ספרות נרחבת 33 . ( 'הגסיפוס שייך לדור הראשון שאחר האפוסטולים' ( אוסביוס 3 23 , 11 , he , [ עמ' . ([ 166 אין סתירה בין דבריו אלו של אוסביוס למה שציין בשמו של הגסיפוס כי ישב ברומא בימי הבישוף אניקטוס _, ( Anicetus ) היינו , בימי מארקוס אורליוס ( 180-161 ) ( אוסביוס , שם , 7 , 11 , 1 v [ עמ' . ([ 324 אוסביוס ייחם להגסיפוס חשיבות נעלה כמקור לתולדותיה של הכנסייה בכלל והירושלמית בפרט , שכן כמעט כל ידיעותיו של אוסביוס על המאה הב' מקורן _ב'זכרונותיר של הגסיפוס . ומשום כך טישטש את האמת הכרונולוגית על זמן פעולתו האמיתי של הגסיפוס ויצר לו דימוי מעין זה שלפנינו . ברם , לא רק אוסביוס עשה שימוש בחיבורו האבוד של הגסיפוס , ייתכן שגם אפיפאניוס ב'פנאריון' שלו ( הגם שנמנע מאזכורו המפורש , ( בעיקר ככל הקשור למסורות על יעקב וייחוסו ועל כיתות היהודים הנוצרים . ראה : גראנט _, אוסביוס , עמ' . 70-67 הערכתו של גראנט להבנתו ולאופי טיפולו של אוסכיוס בחיבור של הגסיפוס היא נמוכה מאוד , רומה שאוסביוס נהג בהגסיפוס באופן מניפולאטיבי , לצורכי חיבורו שלו . כך סבור : T . Halton , 'Heges- , Palristica , 17 , Oxford 1982 , pp . 688-693 sipus in Eusebius ' , E . Livingstone ( ed . ) , Studia הקובע בצדק כי מקומו של הגסיפוס בחיבורו של אוסביוס רב מששיערו , ובעצם הלה התמקד באותם נושאים מרכזיים שהעסיקו את הגסיפוס . על עולמו של הגסיפוס חלוקות הדעות . דעה אחת , גם אם אינה מסכימה עם קביעתו של אוסביוס _שהגסיפוס היה יהודי משומד , ראתה בו אדם מקורב מאוד לעולמה של הנצרות הארץ ישראלית ( היהודית נוצרית . ( כך סיכם בראשית המאה : H . J . Lawlor , Oxford 1912 , p . 96 Essays on the Ecclesiastical History of Eusebius , 'The Hypomnemata of Hegesippus _' , Eusebiana — ; ואילו דעה אחרת קובעת באופן חד משמעי כי לא רק הגסיפוס אלא גם מקורו הנעלם היו מרוחקים מאוד מן הסביבה היהודית ; ראה בהרחבה : הילדאל _, הגסיפוס ; טלפר , הגסיפוס . 34 ראה -. טלפר -, הילדאל , שם . 35 אוסביוס 18-4 , 23 , 11 , // £ . ( עמ' , ( 170-166 בתרגום חופשי מעט . 36 יוונית : , _\ 16 xa כאן בהוראה של 'צוותא . ' לפי זה , קרוב להניח שיעקב זכה בכהונתו מידי ישו עצמו , או

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help