sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:68

תאודס . יעקב היה אפוא גורם מתסיס נגד ההנהגה הכוהנית העריצה של הצדוקים . ההצעה לראות כך את פני הדברים משתלבת יפה , לכאורה , עם המציאות המדינית שעמדה ברקע רדיפתו של אגריפס הראשון את פטרוס והוצאת יעקב בר זבדי להורג . עם זאת , העובדה כי 'המדקדקים בחוקים' פעלו בחשאי אצל אגריפס , לאחר שיעקב הומת , מלמדת הן על מידת השפעתו של חנן והן על קירבתו אל המלך . אך יש בה גם עדות על מניעים נוספים ברקע משפטו של יעקב , ועל הסכמה עמומה שבשתיקה דווקא במקרה זה מצדם של מתנגדי חנן , שהעתיד הטרידם יותר מן העבר הקרוב . נראה כי גם על ההנהגה הפרושית העיקו מנהיגותו הכריסמאטית של יעקב , ותומכיו הרבים בעיר ואולי גם משנתו המשיחית ( שעליה מעידים מקורות יהודיים נוצריים 29 . ( אולם , כאמור לעיל , את ניצולה של אותה שער כושר , כעדותו של יוספוס , לסילוקו של יעקב , אם מחמת עילה הלכתית ואם — מה שמתקבל על הדעת יותר — מחמת שימוש ציני בעילה הלכתית , יש לזקוף בראש ובראשונה להנהגה הצדוקית , אויבתה המסורתית של קהילת נוצרי ירושלים . מעתה לא נותר להסביר את מעשה ה'תרמית' המשפטית של חנן אלא כניסיון לחסל בכל מחיר תסיסה מדינית חברתית נוספת בירושלים . כבר בשלהי המאה הא' נפוצה מירושלים מסורת שונה על יעקב ועל נסיבות הוצאתו להורג — מסורת שדחקה את תיאורו העמום של יוספוס . מסורת זו , שהיתה אגדית במידה לא מבוטלת , הפכה למסורת העיקרית שעל פיה גיבשו נוצרי ירושלים את דימויו של מנהיגם " . דמותו של יעקב . New York 1988 , p . 3636 Modern Discussion ' , ANRW , II , 25 . 5 , Berlin & על החוג של יעקב שהיה קיצוני אף מן הפרושים במשנתו המוסרית ועל משמעותה של עובדה זו ראה כעת הצעתו של Christian Relations , London 1993 , pp . 27-29 Deviants : The First One Hundred Yearsof Jewish- Sanders , Schismatics , Sectarians , Dissidents , Jack T . 27 יוסף בן מתתיהו , שם , ; 98-97 מעשי השליחים ה לו , וכן גם של הנביא המצרי האנונימי שניבא את חורבנה הקרב של ירושלים , שם , . 171-169 דמויות אלו הפנו את אכזבתם החברתית לפסים אפוקליפטיים , לא בהכרח כביטוי לקנאות פעילה . כאן נוצר אולי החיבור עם בני כנסיית האם בירושלים בהנהגתו של יעקב . היסודות האפוקליפטיים שנלוו למסרים המיוחסים ליעקב הוצעו יפה באיגרת יעקב ה , א-יא . וראה עוד להלן , בהערות . 30-29 אצל חכמים עמד כבר בפירוט בראון , יעקב , עמ' 183 ואילך . וראה עוד _עיר שי , הפולמוס , עמ' , 7 ובהערות שם . ראה סיכום אצל מרטין , יעקב . 28 על פרשה זו ומקומם הבולט של הצדוקים ברדיפת הנוצרים ראה : _שוח ץ ( לעיל , הערה , ( 24 עמ' . 137- 133 ברם , ספק אם ניתן לגזור גזירה שווה של ממש בין שתי הפרשיות ולטפול על יעקב אשמת הדחה או הסתה , שעונשה סקילה . אף כי אשמת הרחה והסתה עולה מתיאורים כגון זה המצוי ב'עליות יעקב' ( לעיל , הערה . 1 . 70 . 1 ( 12 על הזיקה שבין האשמה זו ודרך הוצאת יעקב להורג והלכות סקילה שכן , בזכרון הקולקטיבי המקומי נאצר יחד רושמם הטרי של הוצאת השליח יעקב להורג בסיף ומעשי ההתססה של הבדאי והנביא המצרי בימי הנציב ? ליקס , אף שאין להפריז יתר על המידה בעוצמתו של הגורם המשיחי כאחד ממניעיו של המרד הגדול . בעניין זה צודק , לעניות דעתי , Jewish Revolt Againsl Rome A . D . 66-70 , Cam- Ruling Class of Judaea : The Origins of the M . Goodman , The . bridge 1987 , pp . 91-92 לדעה שונה , הקושרת את יעקב לאקטיביזם פוליטי קנאי , ראה : Wirszubski ( eds . ) , Studies in Mysticism and tion ' , E . E . Urbach , R . J . Z . Werblowsky and Ch . 'The Death of James the Just : A New Interpreta- s . g . f . Brandon , . pp . 57-69 , esp . 66-69 Pupils , Colleaguesand Friends , JermMem 1967 , Religion presented to G . G . ( Scholem ) , by אולם , ספק אם יש לדבריו אחיזה של ממש . אוסביוס , 23 , 11 , he ( עמ' . ( 172-164 לא נוכל במסגרת זו להיזקק לשלל המסורות היהודיות נוצריות מאותה עת . ענייננו רק במסורת שאצל הגסיפוס , הנושאת אופי ירושלמי מקומי , ומשקפת במידה רבה

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help