sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:67

הביא את פרשת הוצאתו להורג של יעקב בפני עצמה , אלא אגב תיאור מעלליו של הכהן הגדול חנן בן חנן . שהרי מלבד אזכור שמו של יעקב וזיהויו כבדרך אגב , סתם יוספוס בדבר עילת האשמתו , זיהוים של הנידונים עמו או אף של היוצאים נגד מעשהו של חנן , המתוארים בכינוי הסתום 'צדיקי העיר והמדקדקים בחוקים . ' בכל זאת , מבעד לעדות יחידה במינה זו לתולדות הכנסייה" נפתח צוהר לדמותו של יעקב כמנהיג מקומי בירושלים של ערב המרד הגדול . אזכורו אצל יוספוס , שלא עסק כלל בענייני הנוצרים בחיבוריו , אינו עניין של מה בכך . מעשהו הנמהר מעט של חנן , שנאחז בשעת הכושר שנזדמנה לידו , בימים שבין חילופי הנציבים , כדי לפגוע ביעקב , מעיד כי זה האחרון הוחזק כמיטרד או איום של ממש בעיני המנהיגות היהודית " . ההליך השיפוטי שננקט נגד יעקב — כינוסה של סנהדרין בידי הכוהן הגדול — בצד הד עמום של הסכמה בשתיקה מצדו של אגריפס השני , מאשרים לכאורה הנחה זו . האשמתם של יעקב והאחרים שנתפסו עמו 'כאילו עברו על החוק' מרמזת לעילה הלכתית . אולם זו , על פי הרמוז בעדותו של יוספוס , לא היה בה ממש " , וקרוב להניח שהיתה זו עילה פוליטית שהביאה את יעקב לסקילה . שורשיה של ההאשמה היו נעוצים במציאות החברתית הפוליטית ששררה אותה שעה ביהודה . לפי אחד השחזורים האחרונים שהוצעו למה שאירע בפועל , היה יעקב דמות כריסמאטית בעלת משנה חברתית אנטי אוליגארכית מובהקת ורגוריסטית אף יותר מזו של הפרושים " . עולמו עשוי היה להשתלב יפה בעולמן של קבוצות משיחיות דוגמת זו של 23 כך כינה עדות זו לאחרונה . fur W . G . Kummel , Tubingen 1985 , p . 73 et al . ( eds . ) , Glaube und Eschatologie : Festschrift Herrenbruder — der erste "Papst" ?\ E . Grasser M . Hengei , 'Jakobus der המסורת על המרטיריון של יעקב אצל הגסיפוס _, שראוי לראות בה לא רק מסורת יהודית נוצרית , אלא במידה רבה גם מעין 'מסורת מקומית רשמית' של כנסיית הנימולים הירושלמית , שונה בתכלית ממה שמתאר יוספוס . ראה על כך בהרחבה להלן . וכן דבריו החר משמעיים Moule Festschrift , London 1970 , pp . 147-161 in the New Testament ' , E . Bammel ( ed . ) , C . F . D . J . Blinzler , 'The Jewish Punishmentof Stoning _V _1 P u היתה כאן לכאורה חזרה על סקילתו של סטפאנוס ( הפרוטו מרטיר ) בידי ההמון הנסער ! ראה 1 ד' _שח ח , אגריפס הראשון מל ך יהודה האחרון , ירושלים תשמ"ז _, עמ' . 91-82 לדעת קמפנהאוזן _, בעקבות יציאתם של ההלנים מירושלים והירידה שחלה במעמדו של פטרוס , התחזק מעמדו של יעקב , שייצג את 'האגף היהודי' בקהילת האם בירושלים : 1966 , pp . 7-8 of Authority in the Early Church , Philadelphia Chadwick , Jerusalem and Rome — The Problem Early Church' , H . von Campenhausen & H . hausen , 'The Authority of Jesus' Relatives in the H . von Campen- 25 אין כנראה מקום לספק בדבר השקפת יוספוס על עילת הוצאתו של יעקב להורג . היתה זו עילה הלכתית שטיבה אינו ברור . ראה : Historiography from 1770 to the Present Day , of Jesus : A Study in the Gospels and Jewish DR . Catchpole , The Trial . Leiden 1971 , pp . 241-245 וראה עוד דברינו להל ן על יד הערות 51 ו . 52 26 כך הציע לאחרונה מרטץ , יעקב , עמ' ; 67-64 הדברים מבוססים בראש ובראשונה על עיון במציאות החברתית באותה עת העולה מעדותו של יוספוס . תפיסתו החברתית של יעקב , שהושתתה בעיקר על דאגה קנאית לעניים ולנדכאים ועוינות לא ר ק לעושר אלא גם לעשירים , עמדה במרכז ה'איגרת' המיוחסת לו , שבה יש לראות משום לקט של דברים בעל פה ממשנתו , שעובד ונערך במקום אחר ( יש הסבורים באנטיוכיה ) ופורסם , ככל הנראה , בשלהי המאה הא . ' על היחס לעשירים ולעושרם — א ט-יא ; מעשי העוולה של העשירים — שם , ב א-ח ; טו-טז ; ה א—י : כל אלו היו ודאי לצנינים בעיני החברה הצדוקית העריצה , שהיתה מעורבת במתחים מעין אלו , כגון זה שבין הכהונה הגדולה לבין הכהונה הזוטרה . ראה יוסף בן מתתיהו , קדמוניות , כ . 207-204 ; 181— 180 , על ההקבלות בין מסורות באיגרת לעולם ההלכה ראה כקצרה P . H . Davids , 'The Epistle ofJames in 1

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help