sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:66

דמותו של הקדוש המקומי . התיאור ההיסטוריוגראפי הקדום והמוצק ביותר על נסיבות הוצאתו של יעקב להורג הוצע בידי _יוספוס . אולם חשיבות עדות זו חורגת מעצם עובדת היותה הקדומה ביותר : היא היתה לאחת מאבני הפינה החשובות בשחזור _ההיסטוריוגראפי היסטוריוסופי של חורבן ירושלים והועמדה , כפי שנראה להלן , במרכז שרטוט פרק זה בידי הגסיפוס , ממפיציה של המסורת הנוצרית המקומית . יעקב , הבישוף הראשון של קהילת ירושלים תאריך מינויו של יעקב ככישוף הראשון של היהודים הנוצרים בירושלים אינו ידוע . אולם על פי הכרונולוגיה של מחבר 'מעשי השליחים' שימש יעקב כמנהיגה של כנסייה זו כבר בעת כנס השליחים הראשון , המתוארך לפי רוב הדעות לשנת . 48 / 49 בין אם נכונה כרונולוגיה זו ויעקב נתמנה רק סמוך לכינוס ההוא , ובין אם יש לקבל מסורות אחרות , שעל פיהן נתמנה סמוך לאחר צליבת ישו , כארבע עשרה שנים קודם לכן " , כהונתו הגיע לסיומה הטראגי בשנת , 62 לאחר מות הנציב פסטוס וערב הגעת מחליפו אלבינוס ליהודה . וכך תיאר את הדברים יוסף בן מתתיהו ב'קדמוניות היהודים : ' כשנודע לקיסר [ נירון ] על מות פסטוס שלח את אלבינוס כמושל יהודה . והמלך לקח את הכהונה הגדולה מיוסף ונתן את ירושת השלטו ן לבנו של חנן שאף הוא נקרא חנן ... וחנן הצעיר ... היה שחצ ן ברוחו ועז פנים במידה שאינה מצויה , ונמנה עם כת הצדוקים , שהם מחמירים במשפט מכל היהודים ... ומפני שחנן היה [ בעל טבע ] כזה חשב שזו שעת כושר לו , משום שפסטוס מת ואלבינוס היה עוד בדרך , והושיב סנהדרין של דיינים והביא לפניה את אחיו של ישו הקרוי המשיח — שמו יעקב — ואנשים אחרים וערך קטגוריה עליהם , כאילו עברו חוק , והסגירם לסקילה . עדות זו של יוספוס , יותר מששימשה לעיון בפרשת המרטיריון של יעקב , שימשה ועדיין משמשת כמרכיב חשוב בבירורה של עדות אחרת של יוספוס , זו על ישו , הידועה יותר בשמה 'העדות הפלביאנית " . ' כנגד אותה 'עדות' מסופקת , הוצגו דבריו הסתמיים של יוספוס על ישו לפנינו , כמשיחים לפי תומם , ולפיכך כאותנטיים . יוספוס הציג את יעקב כ'אחיו של ישו הקרוי המשיח , ' כינוי שאינו מעיד על סתמיותו בלבד , אלא גם על ריחוקו הרב מן הכינויים שהועטו עליו , הן במסורת הברית החדשה והן בכתבי אבות הכנסייה , כינויים כדוגמת 'אחי האדון 22 . ' יתר על כן , יוספוס לא 17 ראה : פרצ'ר , יעקב אחי האדון , עמ ' 55-50 ( ושם ספרות נרחבת . ( ברם , לכרונולוגיה זו גם פן אחר , אידיאולוגי , שעל פיו הוצג יעקב בעיקר במסורות יהודיות נוצריות ( פסודו קלמנטינים , באוונגליון של העברים ועוד ) כמי שמונה לתפקידו בידי ישו עצמו מיד עם תחייתו , וראה על כך בהרחבה להלן , בהערה . 36 18 קדמוניות , כ , " . 203-197 שם , יח , . 64-63 עניינה של זו אינו יורד מן הפרק . לאחרונה נעשו מספר ניסיונות לשוב ולבוחנה , וראה כעת : CBQ , 52 ( 1990 ) , pp . 76-99 J . P . Meier , 'Jesus in Josephus : A Modest , 20 Proposal על שלל הטיעונים לקבלת העדות הפלביאנית על יעקב ראה : מאייר , שם , עמ' . 81-79 . tov d 5 _eX ( p 6 v tov _Kupiou 22 tov _dSeXcpov ' _^ aoC tou _XeyojiE ' _vou Xp 10100 21 וכן ראה : הגסיפוס , אצל אוסביוס , 4 , 23 , 11 , he ( עמ' ;( 166 ועוד , לכינוי ראה : פאולוס , האיגרת אל הגלאטיים א יט ; הראשונה אל הקורינתיים ט ה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help