sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:65

כמנהיגה של קהילת האם בירושלים מידי האפוסטולים , ובשל כך נחשב בהיירארכיה המקומית בירושלים כדמות מן הדיוטה הנמוכה יותר ? לפי זמנם , פרקים אלו בתולדות כנסיית ירושלים אינם חלק מסקירתנו , אולם בכל זאת יש בהם מפירורי המידע ההיסטורי המוצק היחידים שבידנו על פעילותו של יעקב , להוציא , כמובן , את חלקו בפרשת הוועידה האפוסטולית הראשונה בשנת . 48 _י פירורים אלו הפכו ביד בעלי מסורות מאוחרות יותר חומר ליצירת הדימוי ההיסטורי הבלתי אחיד של דמות זו " . קשה להפריז בחשיבותו של דימוי היסטורי זה . שכן , עם חילופי התקופות בכנסיית ירושלים ומעברה מכנסיית נימולים לכנסיית גויים , ועל רקע משמעותו וערכו הסגולי הרב של מושג 'המורשת האפוסטולית , ' נולד הצורך להפך בעברה של הכנסייה _ובדימוןם של מנהיגיה מייסדיה . העיסוק בדימויו ההיסטורי של יעקב היה למרכיב מרכזי ב'בניית העבר' של כנסיית ירושלים במהלך המחצית השנייה של המאה הב . ' עם זאת , ראוי לציין כי חלק ניכר משלל המסורות שנתהוו סביב דמותו של יעקב היה אזוטרי ולא השפיע ישירות על דימויו ההיסטורי המקומי , שמצא את דרכו להיסטוריה של אוסביוס . ' לפיכך , בעטיו של המהפך שהתרחש בכנסיית ירושלים במהלך המאה הב , ' עלינו למקד עיוננו בעיקר באותן מסורות שעליהן השתית אוסביוס את תיאור ראשיתה של הכנסייה הירושלמית . באמצעות מסורות אלו , שמקורן לפחות בחלקן במסורות יהודיות נוצריות , ניתן יהיה לבחון מקצת מן התהליכים שאירעו בכנסייה זו למן אמצע המאה הב' ואילך . עיקרה של המסורת הנוצרית המקומית בדבר יעקב נוגעת לפרשת המרטיריון שלו , שמבין שיטיה מצטיירת . o _/ A . C . Johnson , Princeton 1951 , pp . 143-151 in Roman Economic and Social History in Honor of the Lord' , P . R . Coleman-Norton ( ed . ) , Studies גם בשאלת השתייכותו למעגל הקרוב ביותר לישו , כאחד מי"ב השליחים , או שמא למקום נמוך יותר בהיירארכיה הקדומה של הכנסייה , יש רמזים סותרים בברית החדשה , בעיקר מצדו של פאולוס , ראה למשל : באיגרת אל הגלאטיים א יח-יט ומשם ניתן ללמוד לפי אחד הפירושים כי יעקב נחשב לאחד 'השליחים , ' אולם על פי האיגרת הראשונה אל הקורינתיים טז א-ז ייחס פאולוס ליעקב חשיבות משנית בלבד ; קשה להפריד בין עדותו ההיסטורית של פאולוס ליסודות האוטוביוגראפיים _והתיאולוגיים הפולמוסיים החריפים באיגרות אלו — ובעיקר באיגרת אל הגלאטיים , שנכתבה עדיין תחת רושמו של המתח הראשוני עם כנסיית האם בירושלים , שבראשה עמד יעקב — על מהות הבשורה אל הגויים , ולפיכך ההכרעה כאן אינה כה פשוטה . על מקומו באותה ועידה והשפעתו על מהלכיה ראה : . Decree , NTS , 23 ( 1976 / 7 ) , pp . 428-444 D . R . Catchpole , 'Paul , James and the Apostolic די אם נשווה את דימויו המוצק של יעקב בעיני הגסיפוס , כ'יורשו של ישו , ' שכינוהו יעקב 'הצדיק' ( אוסביוס , 23 , 11 , he [ עמ' — ([ 166 דימוי שמקורותיו ככל הנראה יהודיים נוצריים ( ראה לעיל , הערה , 12 וראה עוד להלן ) — לזה שהעלה של קלמנס מאלכסנדריה בספרים השישי והשביעי _0 ז 0 _^ _0 _קז 1 ' הקווים' ( אוסביוס 5-3 , 1 , 11 , // £ , [ עמ' , ([ 104 כדי להבחין כי דימוי זה מתון ביחס לקודמו . מסורות אלו על דימויו של יעקב , ובעיקר מקומ ן בהיסטוריה הכנסייתית של אוסביוס , טעונות עיון נפרד . עם זאת על דימוייו השונים של יעקב בספרות הנוצרית ראה כעת בהרחבה : פרצ'ר , יעקב אחי האדון . 16 מסורות אלו נשתקעו , כאמור , במסורות גנוסטיות ( ראה לעיל , הערה ( 12 ובמסורות אזוטריות שונות בכנסייה הסורית , ושולבו בשלהי המאה הד' בחיבור הסורי 'תורת אדאי' , ( Doctrina Addai ) שנתחבר כנראה בשלהי המאה הג . ' עיין : M . Van Esbrock , _I _^ T \ orientaux , Geneve 1988 , pp . 211-219 Contributions a I ' e ' tude des Christianismes grad ( V e sie ' cle )' , Melanges A . _Guillaumont : 'Le manuscrit syriaque , Nouvelle Serie 4 de Lenin- תואר בחיבור זה כמנהל הכנסייה הירושלמית וכמבקרה — מונח שמקכילתו מצויה במגילות מדבר יהודה , ועל כך ראה : י' ליכט , מגילת הסרכים , ירושלים תשכ"ה , עמ' . 116-115

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help