sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:64

ראשיתה של כנסיית ירושלים . מעמדו של יעקב ' ) הקטן , ' אחי ישו ) כמייסד כנסייה זו הוכר באורח מלא וממוסד ( בליטורגיה ) רק על ידי יורשתה של כנסיית הנימולים , כנסיית הגויים , וזאת ר ק במאה הד' או הה , ' אף ששורשיה של הכרה זו נעוצים עוד במאה הג " . ' אכן , נשתנה מעמדו של יעקב מוה של מייסדים או מנהיגים מרכזיים אחרים בכנסייה הקדומה . הוא זוהה זמן רב לאחר מותו ולאחר היעלמה של כנסיית הנימולים מירושלים במנהיגו של המיעוט היהודי נוצרי שפינה לימים את מקומו ותחתיו נוסדה כנסיית הגויים . עם זאת , דומה שדווקא דימויו הראשוני של יעקב בספרי הבשורה ובאיגרותיו של פאולוס מעורפל במידה רבה , הן אשר לקשריו המשפחתיים עם ישו והן אשר למעמדו המדויק כמנהיגה של כנסיית ירושלים . האם נחשב לבן המעגל הפנימי , המקורב ביותר לישו ? האם נחשב לאחד מן השליחים ? או שמא ניתן לו מינויו " ההכרה הליטורגית המלאה קשורה בטקסי האזכרה ליעקב שנחוגו בכנסיית הר ציון , המובאים במחזור התפילות הארמני הקדום של כנסיית ירושלים , שתוארך בידי מהדירו לפני שנת ; 440 ראה : רנו , הקודקס הארמני , עמ' ; 369-366 על עניין זה ראה : לימור , קבר דוד . מסורת לטינית מאוחרת מן המאה הי , ' ראה : 123-124 . _קק , ab , 8 ( 1889 ) , קובעת את חשיפת מצבתו או קברו של יעקב לשנת , 352 בימי קירילוס מירושלים , ואת הוויכוח שנתעורר סביב זיהוי מקום קברו כרמוז אצל היירונימוס , על האנשים המפורסמים , . ( PL , 23 , col . 613 ) 2 כנגד זאת , עדותו של הגסיפוס במחצית השנייה של המאה הב , ' כי ' מצבתו קיימת עד עצם היום הזה , ' אינה מעידה על זמנו אלא על זמנו של המקור , שממנו נטל תיאור זה . המסורת שבפי היירונימוס מחזקת את הרושם בדבר העניין המחודש שגילו ביעקב בני כנסיית ירושלים במאה הד . ' רושם זה אף מתחזק בגלל דברי קירילוס מירושלים על מקומו ההיסטורי של יעקב 'ככישו ף של כנסייה זו' ( קטכיזם , ( PG , 33 , 001 . 492 ) ( 28 , ( V וכן , לראשונה , על קבלתה של 'איגרת יעקב' כאיגרת ' שיוחסה' ליעקב , בתורת חיבור קנוני , ולא מסופק , כדעת אוריגנס או אוסביוס ( שם , . ( 001 . 500 וראה עתה : ment , Its Origin , Development and Significance , B . M . Metzger , The Canonof the New Testa- . Oxford 1987 , pp . 138 , 193 , 203 , 209 ברם , יש לזכור כי עוד במאה הג' החלו בני כנסיית הגויים להצביע על כסאו של יעקב : אוסביוס , 19 _, vii , he ( עמ' . ( 674-672 12 די לבחו ן לשם כך את המסורת מן החיבור הפסודו קלמנטיני 'עליות יעקב' _iaKcbpou ) ( _'AvapaOuoi ( להלן : עליות יעקב , ( המשוקעת , 1 . 71 . 2 _Recognitiones-2 שם תואר יעקב כמנהיגה של כנסיית ירושלים , שבראשה ( ולדבריו מנתה 5 , 000 נפש , אולם השווה מעשי השליחים ד , ד ) יצא מן העיר בדרכו ליריחו ( רמז למסורת בדבר היציאה לפחל _, ראה להלן . ( מוצאו של חיבור זה , לפי מספר חוקרים , מחוגים יהודיים נוצריים בעבר הירדן במחצית השנייה של המאה הב . ' ראה : Jewish Christianity and the Fourth Gospel ' , J . J . L . Martyn _, 'Clementine Recognitions 1 . 33-71 : Pseudoklementinen , Berlin 1958 , pp . 221-254 ; G . Strecker , Das Judenchristentum in den ; Oslo 1977 , pp . 265-295 Jervel & W . Meeks ( eds . ) , Nils A . Dahl Festschrift , וראה גם בהרחבה ואן וורסט , עליות יעקב . דעה שונה , התולה את החיבור במחבר _נוצרי נוכרי מלאחר מלחמת בר כוכבא , הציע בדאון , יעקב , עמ' . 287-285 בחיבורים גנוסטיים מובהקים ממצרים , כ'אפוקליפסות' ( הראשונה והשנייה ) של יעקב , הוענק לו 'דימוי על , ' בדומה לזה של פטרוס ואף נעלה ממנו . ראה , למשל , האפוקליפסה השנייה של יעקב , במהדורת התרגום לאנגלית של : ; in English , Leiden & New York 1988 , pp . 261 ff . J . M . Robinson ( ed . ) , The Nag-Hammadi Library ובמיוחד שם , עמ' . 273 הדימוי המודגש ביותר למעלתו של יעקב מצוי במאמר הי"ב מן ה'מימרות' ( logia ) המיוחסות לישו ב'בשורה של תומאס' ( חיבור בעל נטיות גנוסטיות מסוריה , משנת 140 לערך : ( ' שאלו התלמידים את ישו : יודעים אנו כי תעזוב אותנו . מי הוא אשר יהיה מנהיגנו ? אמר להם ישו : לכל מקום אשר תבואו תלכו אל יעקב הצדיק אשר בעבורו נבראו שמים וארץ . ' עיין ' רובינסון , שם , עמ' . 127 על קירבתו המשפחתית לישו ראה 1 מארקוס ו ג ; מתי יג נה ; ומקבילות . ערפולם של הכתובים מחד גיסא והסתירות המצויות בהם מאידך גיסא מעוררים קשיים לא מעטים בדבר מהותה ואמיתותה של הקירבה . ראה בקצרה : W . K . Prentice , 'James the Brother

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help