sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:63

כנסיית הנימולים בירושלים והנהגתה עד החורבן הערות מקדימות סמלי הדבר כי תולדותיו של פרק זמן זה מתמצות במידה רבה בידוע על שני אישים 1 יעקב , הבישוף הראשון , שבו נפתח עידן כנסיית הנימולים הירושלמית ; ויהודה , הבישוף האחרון , שבו נחתם . שכן , מתולדות הראשון נשתמרה ביוגראפיה קצרה מפרי עטו של הגסיפוס , ואילו מן האחרון נותר אך שמו ברשימת בישופים מקומית . יש בעובדה סמלית זו כדי להדגים מה מעט נשתמר בידנו על 8 על מושג זה ומשמעותו בהקשר לכנסיית רומא ראה כעת . תומי , הכס האפוסטולי . ראוי להעיר כי המונח 9 p 6 vo <; ( מילולית : כס ) בהקשר לסמכות ולשלשלת ההנהגה מופיע בתשעה מתוך שנים עשר איזכוריו ב'היסטוריה הכנסייתית' של אוסביוס דווקא בהקשר בשנת , 196 ככל הנראה בהקשר לוויכוח על הפסחא , זכתה בכבוד אפוסטולי . וראה דברינו להלן . י" קטעים אלו ואחרים מחיבורו האבוד של הגסיפוס , לצד מקורות אחרים לתולדותיה של הכנסייה הקדומה בכלל והירושלמית בפרט , שוקעו ב'היסטוריה הכנסייתית' (// £ = ) של אוסביוס , המשמש בשל כך מקור עיקרי לתולדות התקופה ; ראה : _גראנט _, אוסביוס ; וראה עור.- עיר שי , הפולמוס , עמ' , 5-4 ובהערות שם . לכנסיית ירושלים . 9 ראה : r » , 13 ( 1910 ) , pp . 325- s . Vaiihe , 'Formation du Patriarcat de _ ; 333 Jerusalem' , Eo / ios < fOra הנחתו המרכזית של ולה היתה שמאז ומתמיד היתה כנסיית ירושלים תחת חסותה של קיסריה , ורק בתולדותיה של כנסיית ירושלים מכילות סידרת נסיונות מצדה לחזק את מעמדה הפוליטי והאקלסיאסטי בד בבד עם גיבוש דימוייה ככנסייה אפוסטולית — ( _dt 71 _oaxoX . iK 6 _^ epovoq ) כנסייה שנכסיה הרוחניים הם פרי המורשת הקדומה ביותר . העיון בסוגיה זו נדחק לקרן זווית , ואף במקום שנערך לא היה מספק , מכיוון שלפני המעיינים ניצבו כאמור מקורות מועטים בלבד לתיאור התהליך . למעשה , הכל סמוכים על מקור היסטוריוגראפי אקלקטי כמעט יחיד , הוא 'ההיסטוריה הכנסייתית' של אוסביוס מקיסריה , שמקורותיו נותרו בחלקם עלומים . הדברים להלן מכוונים לחשיפתה של הריאליה מאחורי 'הילת המיסתוריך שעליה הצביע צ'דויק . אולם , לא עצם החשיפה עומד במרכז עיוננו , אלא הגורמים שעיצבו את התהליך אותו אנו מבקשים לשרטט . לדעתנו ניתן להצביע על שני גורמים עיקריים , בעלי אופי דיאלקטי : מחד גיסא , כנסיית ירושלים ביקשה לעצמה מעמד של בכורה בכנסיית ארץ ישראל ועשתה הכל כדי לקיים את שלשלת רציפותה הרוחנית וההיסטורית עם 'כנסיית האם' הירושלמית מימי השליחים . מאידך גיסא , כנסייה זו , שנעשתה לאחר מרד בר כוכבא לכנסיית נוכרים , ביקשה להשיל מעברה משא מעיק , כאותה כנסיית הנימולים ומורשתה שקדמוה . נדגיש : לא מדובר כאן בפולמוס ישיר ומפורש עם העבר היהודי והיהודי נוצרי . אולם כמה מאורעות ומעשים , ויצירתם של דימויים 'אפוסטוליים' חליפיים אצל מנהיגי כנסיית הגויים במהלך המאה הב' ( בעיקר בשלהי המאה , ( מלמדים על הניסיון ליצור מורשת חדשה שנועדה לרשת את זו של בני כנסיית הנימולים . במהלך המאה הג , ' לאחר שגיבשה את דימויה החדש , הפכה כנסייה זו למוקד חשוב במאבק שהתנהל נגד המינות שפשתה בשולי ארץ ישראל .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help