sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:62

ירושלים . בהרצאה שנשא הנרי צ'דויק בשנת 1959 אמר על כנסיית ירושלים שלאחר מרד בר כוכבא את הדברים הבאים : הכל מצביע על כך כי כנסיית הגויים של ירושלים יצרה לעצמה במהרה מודעות כי היא יורשתן של המסורות הקדומות ביותר של הנצרות . דברים אלו נאמרו כחלק משרטוט תוויו של המתח שנשתרר בכנסייה עד למאה הד' בין שני דגמים של זהות עצמית סמכותית , שאותם כינה המעגל והאליפסה . רומא ייצגה את המרכז הנורמטיבי של מימסד כנסייתי ועקרונות האמונה = ) המעגל ;( כנגדה ייצגה ירושלים את היסוד ההיסטורי של מקור העבר המשותף = ) האליפסה . ( צ'דויק טען כי רומא לא הצליחה לרשת באורח מוחלט את מקומה של ירושלים ולהציג עצמה כמנהיגה בלעדית . לשון אחר , הדגם המעגלי לא דחק לחלוטין את הדגם האליפטי . עם זאת , ראה צ'דויק את מעמדה של ירושלים _באימות זה לא כביטוי של מציאות ריאלית אלא השתקפות של דימוי , או בלשונו , mystique קרי , הילת מיסתורין , ובניסוח פיוטי קבע . reality ' is in one sense poetry rather than truth , literature rather than dogma , symbol rather than cold 'All this . בכך הצטרף צ'דויק , לכאורה , לגלריית החוקרים דלעיל . אנו נשאל : האם אכן היה זה מיתוס בלבד שהוסיף לקיים את מעמדה ההיסטורי של כנסיית ירושלים ? האם במשך התקופה הארוכה , למן שלהי המאה הא' ועד לראשית המאה הד , ' לא הוזן ולא נתמך מיתוס זה במציאות ריאלית שנרקמה אט אט בכנסייה זו ? שהרי ספק אם תביעותיה של כנסיית ירושלים להכרה במעמדה המיוחד — תביעות שנענו לפחות בחלקן בוועידת ניקיאה , צמחו יש מאין במהלך העשור השלישי של המאה הד . ' מאחורי היסוד ההצהרתי שבקאנון השביעי המפורסם של ועידת ניקיאה בשנת , 325 שעל פיו הוענק לכנסיית ירושלים מעמד של כבוד , ניצבה ההכרה כי לכנסייה זו אכן ראוי להעניק מעמד מיוחד , אף כי המונח 'מעמד אפוסטולי' לא נזכר באותו הקשר . הן נוסח התביעה גופה , שעליה אין אנו יודעים דבר ויכולים רק לשער בעניין נסיבותיה , הן ההכרה דלעיל נתגבשו ברקע היסטורי קדום יותר . המאות השנייה והשלישית לה שביתה ברוב הספרות עד למאה העשרים , על דרכי התפתחותה של המינות הנוצרית . מחקרו של באואר הכה גלים עוד זמן רב לאחר שפורסם . ראה , למשל , סקירת המחקר : in Earliest Christianity during the Last Decade ' , ception of Walter Bauer ' s Orthodoxy and Heresy D . J . Harrington , The Re- . htr , 73 ( 1980 ) , pp . 289-298 אולם באואר התעלם לחלוטין מכנסיית ירושלים על מסדה היהודי נוצרי , שדווקא ממנה יכול היה להביא ראיה מרכזית לתפיסתו על עוצמתה וסמכותה הרוחנית של קבוצה שנתפסה לימים כמינות ; על כך העיר כבר ג' סטרקר ( Strecker G . ) בנספח למהדורת התרגום הנ"ל , עמ' . 241 עיון חדש ומקורי בתפיסתו של באואר 'Does it Make Sense to Speak of Pre-Nicene R . Williams , . Cambridge 1989 , pp . 1-23 doxy : Essays in Honour of Henry Chadwick , Orthodoxy ' , idem ( ed . ) , The Making of Ortho- בשל כך מן הראוי שאנו , הצועדים בעיקר בעקבות אוסביוס , שדבריו הם המקור הבולט לתולדותיה של כנסיית ירושלים , ננהג זהירות רבה . 1959 , Oxford 1959 , p . 6 Inaugural Lecture , University of Oxford , 5 May Concepts of Authority in the Early Church , H . Chadwick , The Circle and the Ellipse : Rival שם , עמ' . 7 ראה בקצרה : Council of Nicaea ' , HTR , 53 ( 1960 ) , pp . 173-174 H . Chadwick , 'Faith and Order at the

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help