sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:59

אפשר כי גורם נוסף דירבן את חז"ל לדרוש את התפילה אל עבר ירושלים , והדברים נוגעים להתפתחויות מקבילות בקרב הכנסייה במאות הראשונות לסה"נ . חוקרים שונים " ציינו לדבריו של חילכסי , מראשי כת יהודית נוצרית בשלהי המאה הראשונה , שציווה על המאמינים לפנות דווקא אל עבר ירושלים בתפילה , לא למזרח ולא לכל רוח אחרת . גם אירניאוס , הבישוף של ליון במאה השנייה , במסגרת התרסתו על מעשיהם המגונים של האביונים ( אף היא כת יהודית נוצרית , ( סבור כי בני הכת 'כה מושפעים מן היהדות , עד שמעריצים את ירושלים כאילו בית האלהים עדיין היה שם " . ' ודאי , זיקתם של הללו לירושלים נבעה בעיקר מהיות העיר מקום התגלותו ותחייתו של ישו ; אך כמו במקרים אחרים אפשר כי כמה מחכמי התלמוד ביקשו ליצור חייץ בין הקהל הנתון למרותם לבין קבוצות יהודיות נוצריות , ועל כן מיעטו בזיקה לירושלים בכך שהדגישו ששכינה בכל מקום . ברם , ככל שעבר הזמן , נתמעט מנהג זה של פנייה לירושלים בתפילה בקרב נוצרים כלשהם , ובה בשעה גבר בכנסייה המנהג לפנות לכיוון מזרח . דבר זה היה ידוע לכל מי שחי בארץ ישראל החל בתקופה הביזאנטית , שכן האוריינטציה של הכנסיות שנבנו אז , ברובן המכריע , היתה למזרח " . אפשר כי התפתחות זו השפיעה במישרין על גישת החכמים לנושא . אמנם כשלב ראשון , בספרות התנאים , מצינו כי 'אין פותחין פתחי בתי כנסיות אלא למזרח' ( תוספתא , מגילה ג ( ד ) כב [ עמ' , ([ 360 וכבר שיערו חוקרים 74 כי הדבר נעשה להוציא מלבן של מינים ( שהושפעו כנראה מעובדי השמש למיניהם ( " שהשתחוו למזרח , ולמנוע פנייה דווקא למזרח בבתי כנסיות על ידי פתיחת הפתח לרוח זו * . ואולם , ככל שהנוצרים זנחו את הפנייה לירושלים לטובת המזרח , יכלו חכמי ארץ ישראל ליצור חייץ נוסף בין היהודים לבין המינים על ידי ההקפדה כי התפילה תכוון אך ורק לכיוון ירושלים . אין לדעת אם זו אכן הסיבה היחידה או המכרעת לדבר , אך עובדה היא כי מרבית בתי הכנסת בארץ ישראל מתקופת התלמוד מצטיינים — בצורה זו או אחרת — באוריינטציה כלפי ירושלים . וכך עלה בידי החכמים לכרוך יחד את שתי הפניות , זו שבגוף וזו שבלב : בניין בית הכנסת דאג לכוון את פניו של האדם מישראל אל עבר ירושלים , ובה בשעה פעל תוכנה של התפילה לכוון את הלב ואת הפה אליה , בבקשה : 'ולירושלים עירך ברחמים תשוב . ' 71 ראה הספרות שציין אורבך , חז"ל , עמ' , 48-47 הערה ; 81 וראה גם : ספראי , קדושת א"י וירושלים , עמ' , 358-357 וכן : stifter und sein Werk _, Leipzig 1912 , pp . 11 ff . W . Brandt , Elchasai : Ein Religions- 72 אירניאוס 73 Contra Haereses 1 , 26 , 2 ( PG , 7 , col . 686 ) , ראה : צפריר , _pK ישראל , עמ' , 244 הערה ; 251 הזיקה האפשרית בין כיווני התפילה ביהדות לבין המנהגים השונים בכנסייה הנוצרית הקדומה , והשפעתם על בנייתם של בתי כנסת וכנסיות , נידונו בכמה מחקרים . ראה : 28 ( 1957 ) , pp . 181 203 ; J . Wilkinson , 'Orientation , Direction in Synagogue and Church ' , HUCA , F . Landsberger , 'The Sacred Jewish and Christian ' , / I _> £ _g 16 , ( 1984 ) , pp . 16-30 74 העיר על כך לפני מעט פחות ממאה שנה י' שור , בפירושו לספר העתים , קראקא תרס"ג , עמ ' ; 273 וראה : ליברמן , תוספתא כפשוטה , סדר מועד , חלק ה , עמ' . 1200 75 אבל השווה : לנדסברגר ( לעיל , הערה , ( 73 עמ' . 195-194 76 ואכן ציין שור ( לעיל , הערה , ( 74 לבבלי , בבא בחרא כה ע '' א , לדברי רב ששת ( שהיה סומה , ( שאמר לשמשו : 'לכל רוחתא אוקמן לבר ממזרח' ( היינו : לכל רוח העמידני להתפלל חוץ ממזרח , ( ולא שאין שם שכינה אלא 'דמורו בה מיני . '

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help