sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:57

ואולם , ברור שחורבן העיר בידי הרומאים ומעמדה הבזוי המתמשך הטביעו את חותמם על אזכורה של ירושלים בתפילה , ובעיקר בזו שקבעו החכמים ליום האבל הלאומי . שכן אמרו חכמים ו בט' באב צריך להזכיר מעין המאורע . מהו אומר ? רחם הי אלהינו ברחמיך הרבים ובחסדיך הנאמנים עלינו ועל עמך ישראל ועל ירושלים עירך ועל ציון משכן כבודך , ועל העיר האכילה והחריבה וההרוסה והשוממה הנתונה ביד זרים הרמוסה ביד עריצים , ויירשוה לגיונות ויחללוה עובדי פסילים , ולישראל עמך נתתה נחלה ולזרע ישורון ירושה הורשתה , כי באש היצתה ובאש אתה עתיד לבנותה " . .. ואולם , לא זו בלבד שחז"ל ניסחו תפילות לזכר ירושלים ובעד בניינה המחודש , אלא שגם דיברו על תפילה לכיוון ירושלים . ודאי , דברי החכמים על כיוון התפילה מעוררים שאלות תיאולוגיות מובהקות , הנוגעות לא רק למעמדה של העיר בתורת חז"ל , אלא גם למהות האלוהות כפי שהבינוה . שהרי קיים מתח ברור בין הרעיון ש'שכינה בכל מקום' ( בבלי , בבא בתרא כה ע"א , בשם תנא דבי רבי ישמעאל , ( לבין הרצון או הצורך שמרגיש הכלל או הפרט לנתב את תפילותיו לכיוון מסוים כדי להמחיש את קרבת האל ואת נוכחותו . כמו בנושאים אחרים , גם כאן מעוגנת היתה תפיסתם של חכמים בראש ובראשונה במה שמצאו במקרא . אל דברי שלמה על תפילתם של שבויי ישראל בנכר — 'והתפללו אליך דרך ארצם אשר נתתה לאבותם , העיר אשר בחרת והבית אשר בנית לשמך : ושמעת השמים מכון שבתך את תפלתם ואת תחנתם' ( מלכים א , ח מח-מט ) — בוודאי הצטרפה גם הידיעה על דניאל שהתפלל בכיוון הפתח בעלייתו כנגד ירושלים ( דניאל ו יא . ( ואולם , חורבן בית המקדש והעיר ירושלים בשנת 70 לסה"נ יכול היה להעמיד סימני שאלה לגבי המשכו של מנהג זה , ובייחוד לאור אותן רעות שגרסו ש'כיוון שגרמו העוונות ונחרב בית המקדש סילק שכינתו בשמים . ' על כל פנים , ההלכה התנאית עודדה את הכיוון הפיסי של התפילה אל עבר ירושלים ומקום המקדש , אם כי לא תמיד ברור מה הזיקה ( או סדר העדיפות ) בין הפנייה הפיסית אל עבר רוח מסוימת לבין הכוונה שבלב " . לכאורה מעמידה המשנה את הכיוון הפיסי בעדיפות ראשונה , ורק אם ' אינו יכול להחזיר את פניו , יכון את לבו כנגד בית קדש הקדשים' ( ברכות ד ה . ( בדומה לכך מצינו בברייתא בתוספתא ( ברכות ג יד-טז ; מהדורת ליברמן , עמ ' : ( 16-15 סומה ומי שאינו יכול לכוין את הרוחות , מכוונין את לבם כנגד אביהם שבשמים ומתפללין , שנ [ אמר ] 'והתפללו אל ה" וגו . ' העומדים בחוצה לארץ מכוונין את לבמ כנגד ארץ ישראל ... 66 ירושלמי , ברכות ד , ח ע"א ; ירושלמי , תעניות ב , סה ע"ג ; על השינויים ( כמו בין 'רחם' ו'נדום ( ' וההוספות לברכה זו במשך הדורות ראה : י' אלבוגן , התפילה בישראל בהתפתחותה ההיסטורית , תל אביב תשל"ב , עמ' ; 97 השווה גם : י' היינימן , התפילה בתקופת התנאים והאמוראים , ירושלים תשכ"ד , עמ ' 67 . 49-48 ראה : אורבך , חז"ל , עמ' . 50-44 _*» מדרש תהלים יא ג ( מהדורת נובר , מט ע"ב ;( על דעה זו חולק רבי אלעזר בן פדת , הסבור ש'השכינה לא זזה ממקומה' ( מדרש תהלים שם ;( השווה גם : תנחומא , שמות י ( מהדורת בובר , עמ' _»» . ( 6-5 וראה ו אורבך , חז"ל , עמ' , 45 הסבור ש'כוונת לב ... תרתי משמע : כיוון הגוף וכיוון המחשבה . '

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help