sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:56

זיכרון ירושלים ומעמדה לאחר החורבן זכר לירושלים כיוון שקדושתה של ירושלים לא בטלה עם חורבן העיר , נקבעו לא רק הלכות ומנהגים שיש בהם טיפוח זיכרון היסטורי וביטויי אבלות , אלא גם כאלה שביקשו לשמר את מעמדה המרכזי של העיר בתודעת העם בחיי היום יום . בהתחשב במימד הדה צנטראליסטי שבדברי החכמים החל בדור יבנה , יש לראות בהבלטת מקומה של ירושלים משקל נגד עיקרי בעל מטען ריכוזי שמילא תפקיד מכריע בגיבוש הזהות העצמית של עם ישראל כיוון שגלה מעירו , ולימים גם מארצו . מנהגי אבלות על ירושלים נזכרים לרוב בדברי חז"ל : אמר רבי אלעזר : הרואה ... ירושלים בחורבנה אומר 'ציון מדבר היתה ירושלם שממה' ( ישעיה סד ט ) וקורע ( בבלי , מועד קטן כו ע"א . ( ביום שרואה אדם את ירושלים חריבה _, נאסר עליו לאכול בשר ולשתות יין ( תוספתא , נדרים א ד [ מהדורת ליברמן , עמ' , ([ 102 וידועה המסורת על אותם 'פרושים בישראל' שלא היו אוכלים בשר ושותים יין כלל מאז שחרב הבית , ושעמהם התעמת רבי יהושע ( תוספתא , סוטה טו יא [ עמ' . ([ 242 אמנם , רבי יהושע התנגד שם לאבלות מופרזת , אך אף על פי כן מסיימת הברייתא במנהגי אבלות : כך אמרו חכמים י סד אדם את ביתו בסיד ומשייר דבר מועט , זכר לירושלם _ עושה אדם כל צרכי סעודה ומשייר בה דבר מועט , זכר לירושלם ; עושה אשה כל תכשיטיה ומשיירת דבר מועט , זכר לירושלם , שנאמר 'אם אשכחך ירושלם ' ... ( שם , יב-יד _[ עמ' " . ([ 243 תפילות למען ירושלים ותפילות אל עבר ירושלים אחד ממוקדי העלאת זכרה של ירושלים הוא בתפילה . 'היכן הוא מזכיר ? עומד בתפלה חייב להזכיר את ירושלים [ ולומר ] "ולירושלים עירך ברחמים תשוב , " בברכת המזון אומר "מנחם ציון ובונה ירושלים '" ( מדרש תהלים קכא ג [ מהדורת בובר , עמ' . ([ 506 ברם , כאן אין לומר כי חז"ל חידשו לחלוטין את אזכורה של העיר , כי אם התאימו את הנוהג לעשות כן בתפילות והודיות , שזמנן עוד מימי הבית , למציאות שלאחר החורבן . 64 בבבלי , בבא בתרא ס ע"ב פירטו והדגימו סימני אבלות אלו , ואף הוסיפו שם שהיו שמים אפר בראש חתנים במקום תפילין . 65 שהרי כבר אצל בן סירא מצאני : 'רחם על קרית קדשיך , ירושלים מכון שבתך ; מלא ציון את הודך ומכבודך את היכלך' ( לו יב-יג ;( וכן גם : 'הודו לבונה עירו ומקדשו כי לעולם חסדו' ( שם , נא r שירושלים 'לא ניטעת ולא נזרעת ולא נחרשת ... ואין מקימין בה אילנות חוץ מגנת ורדין שהיתה שם מימות נביאים הראשונים' ( תוספתא , נגעים ו ב , ( מקורן בדאגה לצורכי התרחבותה של העיר .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help