sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:55

לירושלים , ואף על רציפות עבודת האלהים שבתוכה , גם לאחר חורבן בית המקדש . יתירה מכך , יש גם הרואים בדבריו הנודעים של רבן יוחנן בן זכאי לרבי יהושע בעקבות החורבן — 'יש לנו כפרה אחת שהיא כמותה , ואיזה ? זה גמילות חסדים , שנאמר "כי חסד חפצתי ולא זבח '' ( הושע ו זך ( אבות דרבי נתן , נו"א , פ"ד [ עמ' — [ 21 ניסיון להוציא מתפיסת תלמידו , הרואה בקדושת ירושלים הנצחית טעם גם להמשך עבודת הקרבנות . כך או כך , מסתבר שגם תנאים וגם אמוראים המשיכו לחלוק על שלבי הקדשתה של ירושלים : חלקם סבורים ש'קדושה ראשונה קידשה לשעתה וקידשה לעתיד לבוא' ( ומעשיו של עזרא בראשית ימי הבית השני 'זכר בעלמא הוא , (' ואחרים סבורים 'קדושה ראשונה קידשה לשעתה ולא קידשה לעתיד לבוא , ועזרא קדושי קדיש' ( ועזרא — לקדש הקדיש " . ( שאלות הקשורות לקדושת העיר יכלו לעלות כל אימת שנשתנו ממדיה של ירושלים , ועל כן קבעה ההלכה תנאים מיוחדים שרק באמצעותם ניתן היה להוסיף שטחים לעיר או לתחומי המקדש : אין מוסיפין על העיר ועל העזרות אלא במלך ובנביא ובאורים וכתומים ובסנהדרין שלשבעים ואחד ובשתי תודות 62 ובשיר . ובית דין מהלכין ושתי תודות אחריהם , וכל ישראל אחריהם ... וכל שלא נעשה בכל אלו , הנכנס לשם — אין חיבין עליה ( שבועות ב ב . ( ואכן , מסורת בשם אבא שאול מספרת כי בימי הבית השני הוסיפו על שטח העיר , אף ללא מלך וללא אורים ותומים . אף אין זה מן הנמנע שכמה מהלכות ירושלים ששרדו בדברי חז"ל , כמו הקביעה 60 ראה : אורבך , חז"ל , עמ' . 600-599 61 בבלי , שבועות טז ע"א 1 בבלי , מגילה י ע"א ; בבלי , זבחים קז ע"כ ; רבים ממפרשי התלמוד הבחינו בין הנטייה לראות בקדושת ירושלים תופעה נצחית לבין קדושת ארץ ישראל , שלפחות לגבי כמה מצוות התלויות בארץ נראה שבטלה ואינה מחייבת מן התורה ( ראה , למשל : תוספות שבועות שם , ד"ה דכולי עלמא . ( ידועים כהקשר זה דברי הרמב"ם , הלכות בית הבחירה ו טז : 'ולמה אני אומר במקדש _וירושלם קדושה ראשונה קדשה לעתיד לבוא , ובקדושת שאר ארץ ישראל לענין שביעית ומעשרות וכיוצא בהן לא קדשה לעתיד לבוא ? לפי שקדושת המקדש וירושלם מפני השכינה ושכינה אינה בטלה ... אבל חיוב הארץ בשביעית ובמעשרות אינו אלא מפני שהוא כבוש רבים וכיון שנלקחה הארץ מידיהם בטל הכיבוש . ' ואמנם במידה רבה ינקה ירושלים את קדושתה בעיני חז"ל לא מן המעמד הפוליטי שלה , אלא מבית המקדש שבקרבה , על כל המשתמע מכך ; התרחבות תחום המקדש וזיהויו עם העיר ירושלים כולה הוא יסוד חשוב במשנת חכמים , וראה : ספראי , העליה לרגל , עמ' 151 ואילך . מושג ' עיר המקדש' זכה , כמובן , להארה מחודשת עם גילוי כתבי קומראן , ובעיקר 'מגילת המקדש , ' אלא שכל דיון בספרות וו והשוואתה למשנת חכמים יחייב חריגה משמעותית מתחום דיוננו המיוחד . לסקירה עדכנית ותמציתית על ירושלים בכתבי הכת ראה לאחרונה : pp . 385-394 DeadSea Scrolls , Philadelphia & Jerusalem 1994 , L . H . Schiffman , Reclaiming the כלומר , חלות של קרבן תודה ; ראה : נחמיה יב לא : ' ואעמידה שתי תודת גדולת ותהלכת לימין מעל לחומה . ' ניכר שתיאור חנוכת החומות בספר נחמיה ( יב כז ואילך ) שימש תקדים עיקרי לדברי חז"ל , ראה : בבלי , שבועות טו ע"א-ב . ראה תוספתא , סנהדרין ג ד ; ירושלמי שם א , יט ע"ב ; בבלי , שבועות טז ע"א ; לעניין כולו ראה : ביאלובלוצקי _, ירושלים בהלכה , עמ ' , 35-32 וכן הספרות שהביא ח' אלבק , ששה סדרי משנה , סדר נזיקין , ירושלים ותל אכיב תשי"ט ( השלמות למסכת שבועות , ( עמ' ; 469 על המסורת של אבא שאול ראה גם ספראי , העליה לרגל , עמ' . 154-153

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help