sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:54

' עירות המוקפות חומה מקודשות ממנחי ( שם , ז ... ( 'לפנים מן החומה ( כלומר : של ירושלים ) מקודש מהם' ( שם , ח . ( מכאן ואילך מונה המשנה את הדרגות העולות של קדושה בתוך העיר ירושלים , כאשר כל שלב מצטיין באיסורי כניסה או במעשה שבקדושה שניתן לבצע רק ממנו והלאה י לפנים מן החומה אוכלים קדשים קלים ומעשר בהמה ; אל תוך הר הבית אין נכנסים זבים וזבות , נידות ויולדות ; לפנים מן החיל אין נכנסים גויים וטמאי מת ; לעזרת נשים לא נכנס טבול יום ; לעזרת ישראל לא נכנס מחוסר כיפורים 1 לעזרת כוהנים לא נכנסים ישראלים אלא כדי לבצע תפקידים מסוימים , כגון שחיטה או סמיכה על הקרבן ; בין האולם למזבח לא נכנסים כוהנים בעלי מומים או פרועי ראש ; להיכל לא נכנס אלא כוהן רחוץ ידיים ורגליים ; ולקודש הקדשים נכנס רק הכוהן הגדול ביום הכיפורים , ובשעת העבודה בלבד . מסורת תנאית אחרת מדברת על שלוש דרגות של קדושה בירושלים , הזהות למחנות ישראל במסעיהם במדבר -.וכשם שהיו במדבר שלש מחנות , מחנה שכינה , מחנה לויה _, מחנה ישראל , כך היו בירושלם : מפתח ירושלם ועד פתח הר הבית מחנה ישראל , מפתח הר הבית ועד שערי ניקנור מחנה לויה , משערי נקנור ולפנים מחנה שכינה ( תוספתא , כלים , בבא קמא א יב ; בבלי , זבחים קטז ע"ב . ( כמובן , קדושת המחנות במדבר נבדלה מזו המקבילה בירושלים , בכך שהראשונה היתה ניידת ולא נקשרה לשום אתר בקביעות , ואילו האחרונה נקשרה עולמית עם ירושלים . חז"ל התחבטו לא מעט בתהליך יצירתה של קדושה נייחת , והנטייה הכללית היתה לראות גם במקרה זה תהליך היסטורי ובו שלבים מוגדרים : קדושת המחנות המגיעה גם עד _שיל ה , קדושת ירושלים עם בניין המקדש בימי שלמה , וקדושת ירושלים מימי בית שני ואילך . אף שהעיר שילה שימשה מרכז פולחני נייח , קבעו החכמים : 'קדושת שילה יש אחריה התר , וקדושת ירושלם אין אחריה התר' ( מגילה א יא , ( כלומר : ריכוזיותה הפולחנית של שילה בטלה עם חורבנה ושוב הותר להקריב בבמות , ואילו מעמדה של ירושלים כמרכז לעבודת ה' הוא נצחי , ועל כן לא הותרו הבמות גם משחרבה העיר ( השווה גם משנה , זבחים יד ר-ח . ( שאלת קדושתה של ירושלים ואופיה , גם ללא זיקה מתמדת לבית מקדש ועבודת ה' המתקיימת בו , נידונה בהרחבה בספרות חז"ל . אחת העדויות הקדומות ביותר להתחבטות זו מצויה במשנה , עדויות ח ו . אמר רבי יהושע : שמעתי שמקריבין אף על פי שאין בית , ואוכלים קדשי קדשים אף על פי שאין קלעים ) , ואוכלים ) קדשים קלים ומעשר שני אף על פי שאין חומה ; שקדושה ראשונה קדשה לשעתה וקדשה לעתיד לבוא . קדושה ראשונה הנזכרת כאן מכוונת לימי הבית הראשון ומעשה ההקדשה של שלמה ( מלכים א , ח ; וכן שם ט ג . ( דברי רבי יהושע מבטאים גישה הרואה בקדושת ירושלים מימי שלמה מציאות של קבע , שאינה פוקעת אפילו אם חרב בית המקדש עצמו . קשה לדעת עד כמה ניתן לנתק תפיסה זו מן ההקשר ההיסטורי שבו פעל רבי יהושע ; ושמא יש לראות בדבריו ניסיון לשמור על רציפות הזיקה

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help