sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:53

הרצון לשמר את ירושלים בטהרתה סייע בידי החכמים להפקיע את העיר ממציאות קונקרטית , שבנסיבות אחרות בוודאי היתה גורמת להכרעה מחמירה יותר . ידועה בהקשר זו דרשתו של רבי יהושע בן לוי ' 1 "ירושלם הבנויה כעיר שחוברה לה יחדיו" — עיר שהיא עושה כל ישראל חברים' — " כלומר , בימי העלייה לרגל העלימו עין מטומאתם של עמי הארץ וקבעו שכולם בחזקת 'חברים , ' הנאמנים על ענייני טומאה וטהרה . הרצון להקל על עולי הרגלים נתן את אותותיו גם בסדרת טקסים שנעשו באיזור הר הבית , כגון הצגת כלי המקדש לעיני כל , אף שהדבר היה כרוך בסכנת טומאה שחייבה , לאחר מכן , טבילת כלי המקדש ( משנה , חגיגה ג ז . ( כמובן , ייתכן שחלק מן ההקלות שנהגו בירושלים לא נבעו דווקא ממעמדם של העיר וקדשיה בעיני החכמים , אלא מקורם בעימות שבין אבותיהם הרוחניים של חכמי המשנה והתלמוד , היינו הפרושים / החכמים , לבין מעמד הכוהנים , שהפגינו הקפדה יתירה ( מדי ) בכל הקשור לענייני טומאה וטהרה ' ) שטומאת הסכין היתה להן קשה יותר משפיכות דמים' — תוספתא , יומא א יב \( י ובכל זאת ניכר כי גם מעמדה המיוחד של ירושלים הצדיק את הפקעת העיר מן הנורמות ההלכתיות הרגילות , גישה כזאת עולה גם מן האנקדוטה הבאה שסיפרו התנאים : אמר רבי שמעון בן עזאי : מעשה שנמצאו עצמות בירושלם בדיר העצים ובקשו חכמים לטמא את ירושלם , אמר להם ר' יהושע . בושת היא לנו וכלימה שנטמא את ביתינו ( תוספתא , עדיות ג ג ; בבלי , זבחים קיג ע"א . ( עד כמה נתקיימה גישה ייחודית זו כלפי ירושלים עוד בבניינה קשה לדעת , ואפשר שהדברים נאמרו מתוך גישה אוטופית מאוחרת , שסירבה להשלים עם הרעיון של טומאה בעיר הקודש והמקדש . אך אין גם ספק שבכמה וכמה תחומים היו לדברי חז"ל בסיס כלשהו בזיכרון ההיסטורי הלאומי , ועליו יכלו לתלות את דבריהם , אף אם הזמן הביא לעתים לטשטוש ואידיאליזציה . קדושתה של ירושלים מעמדה המיוחד של ירושלים נובע לא רק מהיותה נכס לאומי , אלא מן הקדושה המהותית שנקשרה לעיר בנסיבות היסטוריות , ואשר ברבות הימים נותקה מן התהפוכות הפוליטיות והפכה לנצחית ובלתי משתנית בתפיסת חז"ל . לפי המשנה , ניתן לדבר על מדרג של קדושה : 'ארץ ישראל מקודשת מכל הארצות' ( כלים א ו ... ( " ירושלמי , חגיגה ג , עט _ע"י ; בבלי , שם , כו ע"א ; לעניין כולו ראה : ספראי _, העליה לרגל , עמ' . 141-135 בגישה הפוכה לחלוטין ל'קולות' שהחילו חז"ל על ירושלים נקטו אנשי אחת הכיתות של מדבר יהודה , לפחות על פי הנאמר ב'מגילת המקדש . ' בעל המגילה מרחיב את איסורי הטומאה השייכים לכאורה רק למשכן ולמחנה השכינה ומחיל אותם על 'עיר המקדש' כולה , ראה : י' ידין _, מגילת המקדש , ירושלים תשל"ז , עמ' 215 ואילך ' ) והעיר אשר אקדיש לשכין שמי _ומקדןשי בתוכה ] תהיה קודש וטהורה מכול דכר לכול טמאה אשר יטמאו בה כול אשר בתוכה יהיה טהור , ' מגילת המקדש , עמ' מז 58 . ( 5-3 : ראה : אורבך , חז"ל , עמ' . 520-519 , 513 5 » ראה : מ"ד הר ' , ירושלים , המקדש והעבודה במציאות ובתודעה בימי בית שני , ' ספר שליט , עמ ' ; 177-166 ל'הלכות ירושלים' ראה הביבליוגראפיה שציין בעמ' , 174 הערה . 74

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help