sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:52

מאותה סיבה גם קבעו חכמים כי ירושלים 'אינה מטמאה בנגעים " . ' במקרא נאמר 'ונתתי נגע צרעת בבית ארץ אחזתכם' ( ויקרא יד לד ;( ואולם בירושלים ראינו שאין הבתים נחשבים לרכוש דייריהם בלבד , שהרי לא נתחלקה העיר לשבטים . 54 כשם שהפקיעו חכמים את ירושלים מדין 'עיר הנידחת , ' דומה שגם כאן ביקשו לתת ביטוי לרעיון שאין מקום להעניש את העיר ירושלים — שיש לה כביכול זהות משל עצמה — בגין עברות תושביה . מן האמור עד כה מתברר כי מעמדה המשפטי של ירושלים בעיני חז"ל בא לידי ביטוי במסכת מורכבת של הלכות ומסורות , הנראות בחלקן הגדול כמסקנות של עיון תיאורטי , ולעתים אף אידילי , שאינו משקף בהכרח את שהתרחש בפועל בעיר בימים שלפני החורבן . ואולם יש להיזהר מהכללה בנידון זה , ולבדוק כל מסורת לגופה ; ובדיקה זו מלמדת גם על מקרים יוצאים מן הכלל . כך , למשל , מתוך ההלכות הנוגעות לירושלים עולה ניסיון לשמר את העיר מכל גורם שעלול היה להכניס לתוכה טומאה , או אפילו לכלוך וזוהמה כלשהם . במקרה זה ניתן להראות שהלכות אלה אינן פרי דמיון אנכרוניסטי של חכמי המשנה והתלמוד , אלא ממשיכות מסורת הקיימת לפחות מימי הבית השני . הדוגמה הידועה למגמה זו מחזירה אותנו עד לתקופה ההלניסטית , והיא הפקודה המלכותית ששיגר אנטיוכוס השלישי לאחר כיבוש ארץ ישראל בידי צבא בית סלווקוס סמוך לשנת 200 לפסה"נ ( קדמוניות , יב , . ( 146 בצו זה אסר המלך להכניס בשר של בהמות טמאות לירושלים , וכן אסר את גידולן של בהמות אלה ואפילו את הכנסת עורן לעיר " . גם בעל 'אגרת אריסטיאס' ( קו ) תיאר את המאמצים שנעשו כדי לשמר את סדרי הטהרה בעיר . מכאן נבין את המסורות השונות שבדברי חז"ל על הניסיונות לשמור הן על טהרתה של ירושלים , והן על ניקיונה -.אין עושין בה אשפתות ' ) משום שקצים ( ' ואין עושין בה כבשונות ' ) משום קוטרא , ' היינו — לדברי רש"י — עשן המשחיר את החומה , וגנאי הוא ) ואין עושין בה גנות ופרדסות ' ) משום סירחא ... ( ' ואין מגדלין בה תרנגולין ואין מלינים בה את המת ( בבלי , בבא קמא פב ע"ב . ( להסביר הלכות אחרות שנבעו ממעמדה המשפטי המיוחד של העיר , ראה : שם , עמ ' " . 26-21 תוספתא , נגעים ו א ; בבלי , בבא קמא פב ע"ב . 54 וראה גם כאן ניסיונו של ביאלובלוצקי _, ירושלים בהלכה , עמ' , 25 לתת משמעות מוסרית נרחבת יותר להלכה . 55 רבים העירו כי תוכן ופירוט האיסורים שמנה המלך הסלווקי אינם עולים במדויק עם דרישות ההלכה היהודית , וחיפשו לכך הסברים שונים ; ראה הספרות שציין מ' שטרן , התעודות למרד החשמונאים , תל אביב תשכ"ה , עמ' , 42 הערה ; 39 ספראי , העליה לרגל , עמ' , 164 הערה . 105 56 השווה : תוספתא , נגעים ו ב : 'אין מולינין בה את המת ואין מעמידין בתוכה עצמות אדם ... ואין מקימין בה קברות חוץ מקברי בית דוד וקבר חולדה הנביאה שהיו שם מימות הנביאים הראשונים . ' עניינה של 'הלנת המת' הוא שאין משאירין את המת ללון בירושלים , אלא קוברים אותו מייד ( שהרי גם בשאר עיירות מוקפות חומה לא היו קוברים מתים ;( ראה : ליברמן , תוספת ראשונים לנגעים , כרך ג , עמ' . 191-190 ליברמן אף ציין הלכה ירושלמית אחרת , שבשעה שהוליכו את עצמות המת לירושלים ( היינו , לשם קבורה משנית , כנהוג בימי המשנה , ( לא היו מעבירים את העצמות דרך העיר , בניגוד לנהוג בשאר עיירות מוקפות חומה . בנוגע לקבר בית דוד וקבר חולדה , שהשאירו בירושלים , הסביר רבי עקיבא את הדבר במקום אחר ( תוספתא , בבא בתרא א יא [ מהדורת ליברמן , עמ ' : ([ 132 'מחילה היתה שם , והיתה מוציאה טומאה לנחל קדרוך . דברי רבי עקיבא שם , ש'אף קבר המלך וקבר הנביא מתפנין , ' קיבלו אישור ארכיאולוגי עם גילוי ציון קברו של עוזיה מלך יהודה , ראה : י"ל סוקניק , 'ציון עוזיהו מלך יהודה , ' תרביץ , ב ( תרצ"א , ( עמ ' , 292-288 ודברי w אפשטיין , שם , עמ ' . 294-293

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help