sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:51

אין משכירין בתים בירושלם _, מפני שהן של שבטים ; ר' לעזר כי ר' שמעון אומר אף לא המטות ( תוספתא , מעשר שני א יב [ מהדורת ליברמן , עמ ' . ([ 246 מכיוון שלפי תפיסה זו לא נהנו תושבי ירושלים בעירם ממעמד משפטי עדיף על פני אלפי עולי הרגל , עלתה מייד שאלת החוקיות של כל ניסיון מצד תושבי העיר ליטול שכר דירה מעולי הרגל עבור הארחתם בשעת שהייתם בעיר . הברייתא בהמשך התוספתא שם ( מעשר שני א יג [ עמי ([ 246 מרמזת לפתרון שמצאו בעלי הבתים 1 'עורות של מקדשין _, בעלי אשפיזין ( כלומר , המארחים ) באין ונוטלין אותן בזרוע . ' הדברים מפורשים יותר באבות דרבי נתן ( נו"א , לה [ עמ' : ([ 104 מה היו עושים מהם ( היינו : בעורות הקדשים ?( רבן שמעון בן גמליאל אומר נותנין אותם לבעלי אושפיזין . אכסניין היו שרויין מבפנים ובעלי אושפיזין מבחוץ , אכסניין מערימיף 5 ונוטלים כבשים המצויירים ו 0 _ז המצומרים ) שעורותיהן יפים בארבע ובחמש סלעים ובהם היו אנשי ירושלים משתכרין . כלומר , מעמדה המשפטי המיוחד של ירושלים מנע מבעלי הבתים שבה ליטול שכר דירה מאת עולי הרגל , ועל כן נמצאה דרך ליהנות את בעלי הבתים ( על ידי מתן עורות הקרבנות , ( עד כדי כך , שהיו מוכנים לפנות את בתיהם לחלוטין , והיו 'אכסניין שרויין מבפנים . ' מעבר להיבט המשפטי , אין ספק שגם כאן ביקשו חכמים לראות בנעשה בירושלים בימי הבית גילוי מובהק של רצון טוב מצד כל חלקי האומה , ועל כן מנו בין הנסים שנעשו שם י 'לא אמר אדם לחברו צר לי המקום שאלין בירושלים' ( משנה , אבות ה ה ;( וכן לא אמר אדם 'לא מצאתי תנור לצלות פסחים בירושלים ... לא מצאתי מטה שאישן עליה בירושלים' ( אבות דרבי נתן , נו"א , לה [ עמ' . ([ 103 העדר בעלות פרטית על ירושלים גרר אחריו הלכות נוספות ו 'אין הבית חלוט בה' ( בבא קמא פב ע " ב , ( היינו , שבניגוד ל'בתי ערי חומה , ' הנחלטים כיד הקונה עולמית אם המוכר אינו גואל את הבית בתוך שנה ממכירתו , בירושלים אין דין זה נוהג , שהרי התורה אומרת 'וקם הבית אשר בעיר אשר לו חמה לצמיתת לקנה אתו' ( ויקרא כה ל , ( והרי 'לא נתחלקה ירושלים לשבטים , ' ועל כן אי ן כלל קניין לבתים בירושלים ( בבא קמא , שם " . ( ההערמה היתה בכך שעולי הרגל היו קונים כבשים מגודלי צמר , ועל כן משובחים במיוחד , בכסף מעשר שני , וכך הוציאו כסף מעשר שני לחולין . הם דאגו לקנות דווקא כבשים בעלי עורות משובחים , כדי שבעלי בתים יקפצו עליהם וירצו לקבלם כשכר פינוי בתיהם עבור עולי הרגל ; לעניין כולו ולנוסחים השונים של מסורת זו ראה : ליברמן , תוספתא כפשוטה למעשר שני , עמ' , 724-723 וכן : ספראי , העליה לרגל , עמ' 134-133 והערות 90 , 89 ו 94 . עמ' 64 ו . גם יוסף בן מתתיהו ופילון ראו בנעשה בעיר בימי העלייה לרגל גילוי של אחווה לאומית , ראה ו ספראי , שם , עמ' . 134 " ראה : ביאלובלוצקי , ירושלים בהלכה , עמ' , 22 הסבור שכוונת התורה בדין ערי חומה היתה , שעל ידי מכירת בית לאדם זר לצמיתות , תהפוכנה ערי ישראל למעורבות ומיושבות על ידי בני שבטים שונים ; ירושלים לא היתה זקוקה לתקנה כזאת , לדעתו , שכן היתה ממילא מיושבת בכל השבטים , ודווקא כאן ביקשה ההלכה לשקוד על זכויותיהם של מתיישבי העיר הראשונים . בצורה דומה ביקש ביאלובלוצקי

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help