sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:50

מעמדה המשפטי ההלכתי של ירושלים שני גורמים קבעו את ייחודה של ירושלים מבחינה משפטית ודתית : א . מעמדה המשפטי בתור נכס לאומי . ב . קדושתה של העיר . ירושלים כרכוש האומה כבר בספרות התנאים ניתן להבחין בתפיסה מיוחדת שפיתחו החכמים לגבי ירושלים , בכך שראו אותה כרכוש האומה וכנכס שלא נתחלק לשבט מסוים מבין השבטים . מעמד זה של העיר נותן את אותותיו ברשימה ארוכה של הלכות שבהן מצטיינת ירושלים לעומת כל שאר ערי ישראל . במשנה ( סוטה ט ב ) אנו מוצאים כי 'אין ירושלים מביאה עגלה ערופה , ' והתלמוד ( בבלי , סוטה מה ע"ב ) מסביר כי הדבר נובע מלשון הפסוק הרלוונטי ו 'כי ימצא חלל באדמה אשר ה' אלהיך נתן לך לרשתה' ( דברים כא א , ( והרי מכל אדמות ארץ ישראל דווקא ירושלים לא ניתנה לירושה , שכן ' ירושלים לא נתחלקה לשבטים . ' רעיון זה , שירושלים לא נמסרה לבעלות פרטית , שימש הצדקה להפקעת העיר ממערכת שלמה של הלכות : בכולן הבינו החכמים שהדבר תלוי בהיות העיר הנידונה בבעלות מסוימת . וכך , למשל , מוציאה התוספתא את ירושלים מכלל דיני 'בן סורר ומורה . ' על בן זה נאמר במקרא ( דברים כא יט ) כי הוריו תופסים אותו ומוציאים אותו 'אל זקני עירו ואל שער מקומו , ' והברייתא לומדת מכאן : 'פרט לירושלים ( לידוע ) 48 שהוא של ישראל' ( תוספתא , נגעים ו ב . ( ההלכה התנאית הפקיעה את ירושלים גם ממכלול הדינים הנוגעים ל'עיר הנידחת , ' היינו , עיר שתושביה מתחייבים בעונש מוות על שהודחו לעבודה זרה , ואילו העיר עצמה , על כל רכושה , נשרפת ואינה נבנית עוד ( דברים יג יג-יט . ( מכיוון שהמקור המקראי בנידון פותח במלים 1 'כי תשמע באחת עריך אשר ה' אלהיך נתן לך לשבת שם לאמר" ( דברים יג יג , ( בא המדרש ומדייק : 'לשבת שם — פרט לירושלם שלא נתנה לבית דירה' ( ספרי דברים צב [ מהדורת פינקלשטיין , עמ ' . ([ 154 נימוק זה אמנם יושם כאן לגבי מצווה שספק אם אי פעם נתקיימה בפועל ( ראה תוספתא , סנהדרין יד א , ( אך משמעותו חרגה בהרבה מהתחום הצר והמוגדר ונתפסה כרלוונטית גם לגבי מצוות כמו העלייה לרגל , שנהגו תדיר ונגעו למאות אלפי אנשים . שהרי אם ירושלים לא ניתנה לבית דירה , מובנת גם ההלכה הבאה : ' בנוסח שבספר 'כפתור ופרח' חסרה המלה 'לידוע , ' ואילו בדפוס של התוספתא חסרה 'לירושלמי ; מכאן הסיק ליברמן שהצורה 'לידוע' איננה , כנראה , אלא שיבוש מהמלה 'לירוש" = ) לירושלם ;( ראה : ש' ליברמן , תוספת ראשונים , ג , ירושלים תרצ"ט , עמ' . 190 ' השווה נ אבות דרבי נתן , נו"א , לה ( מהדורת שכטר , עמ' , ( 104 המסביר שדין סורר ומורה אינו נוהג בירושלים ' , שנאמר ... אל בני עירו ואל שער מקומו ... אין זה עירו ואין זה מקומו . ' בדברי רבי יוחנן נימה _אנטי אפוקליפטית . ואף על פי שלא ביטל את רעיון העיר השמימית הרוחנית , שיעבד מציאות זו לנעשה עלי אדמות .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help