sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:49

של "הברית הישנה" ומצוותיה הבטלות , שמקדשה חרב לעולם . מולה הועמדה "ירושלים של מעלה" י עירו של אלוהים , מחוזו של ישו המשיח ומקום משכנם לנצח של המאמינים בו « . ' כלומר , כמו שישראל 'החדשה' — היא הכנסייה — ירשה את ישראל הארצית , כך ירושלים הרוחנית שלמעלה תירש את זו הארצית , שמיצתה את תפקידה ההיסטורי . אין ספק שחורבן ירושלים הארצית שימש ראיה ניצחת בטיעוני הכנסייה לאמיתותה ולדחיית היהודים " . אם אכן הוסיפה הכנסייה לכך את רעיון ירושלים של מעלה , הבאה לרשת את זו שלמטה , אזי דברי המדרש מכוונים היטב . שכן בעלי המדרש הוסיפו לשבועת הקב"ה להימנע מכניסה לירושלים של מעלה עד שתיבנה של מטה את המילים f 'חביבין ישראל לפני הקב"ה . ' מילים אלה מקבלות משנה משמעות , שכן ניתן לראות בהן דחייה מגבוה לרעיון ירושת הכנסייה , וכאילו מגלה הקב"ה שאף על פי שחטאו , עדיין _חביבין ישראל לפניו . לעומת זאת הציע א' אורבך מקור ורקע חברתי אחרים לפיתוח הרעיון . לדעתו אין דברי חז"ל על ירושלים של מעלה באים כתגובה על הגילוי הנוצרי של הרעיון ( כמו ב'אל הגאלאטיים' ד כב-כז . ( הדימוי שאליו התייחסו חז"ל ושעליו הגיבו צמח , לדעת אורבך , אצל חוגים יהודיים בעלי סוד ודורשי אפוקליפסה , שפעלו בעקבות החורבן ואולי חיפשו אחר נחמה וטיפחו תקוות לעתיד . את התחליף לירושלים החריבה מצאו הללו , לדבריו , בקיומה של ירושלים אחרת , מפוארת , זוהרת ומלאת הודו של האל . הוא מציין לפרק כא של חזון יוחנן אשר , אף על פי שהשפיע לימים על התיאולוגיה הנוצרית כחלק מכתבי הקודש של הכנסייה , הרי שאין מקורו אלא באותם חוגי אפוקליפסה יהודיים . במקור לאותה יצירה מספר המחבר כי ראה 'והנה העיר הקדושה ירושלים החדשה יורדת מאת ה' מן השמים , והיא מתוקנת ככלה המקושטת לבעלה ,... ועליה כבוד אלהים ואור נגהה כאבן יקרה מאוד , כאבן ישפה המהבהבת כעין הקרח , ולה חומה גדולה ושנים עשר שערים לה ... והגויים ילכו לאורה ומלכי ארץ מביאים כבודם ותפארתם אליה . ' לדעת אורבך , דעות כאלה רווחו בארץ ישראל בעקבות החורבן וכשלון מרד בר כוכבא , והגיעו בוודאי גם לידיעת חוגי החכמים . הללו אמנם טיפחו חלופות למוסדות הירושלמיים שחרבו , אבל יחד עם זאת המשיכו לעסוק בהלכות המקדש וקדשיו מתוך תקווה ש'מהרה ייבנה המקדש . ' רבי יוחנן , הבולט בחכמי המאה הג , ' לא ביקש בדבריו לבטל מכל וכל את המראה האפוקליפטי ששיוו בעלי הסוד לירושלים , אלא 'עשאה סניף לירושלים של מטה , ורק כשייכנס הקב"ה לזו של מטה ייכנס גם לזו של מעלה , אבל זו של מטה לא תרד מן השמים אלא תיבנה על פני הארץ , ותיבנה בידי בני אדם 47 . ' כלומר , יש " ג' סטרומזה , 'איזו ירושלים , ' ? קתדרה , 11 ( ניסן תשל"ט _, ( עמ' . 120 . 41 בחורבן בית המקדש והעיר ירושלים ראתה הכנסייה את הגשמת חזונו של ישו , ש'לא תשאר אבן על אבן אשר לא תיהרס' ( מתי כד ב . ( לא בכך נשתמרו דברי יוסף בן מתתיהו על מלחמת היהודים דווקא בידי הכנסייה , ואבות הכנסייה , כמו אוסביוס , נהגו להציג את דבריו על החורבן כראיה לאמיתות האמונה הנוצרית על גורלה של ישראל ובירתה . וראה כדוגמה לעניין זה דברי אתנאסיוס : 'אילו התקיימו בירי היהודים מוסדותיהם , היו יכולים להכחיש את בואו של המשיח . ואולם עתה הכל נחתם , ומתנת הנבואה , עיר הקודש שלהם והמקדש שלהם — כל אלה נלקחו מהם לתמיד ;' הדברים הובאו על ידי פראוור ( לעיל , הערה , ( 41 עמ' . 183 י * אורבך , ירושלים של מטה , עמ' ; 171 אמנם , לקראת סוף התקופה הביזאנטית בארץ ישראל , החלו שוב לטפח את דימוים של ירושלים ובית מקדש שייבנו על ידי הקב"ה בשמים , ו'הוא הבית אשר יעמוד לישראל לעולם ולעלמי עולמים עד סוף כל הדורות ; ' ראה : מדרשי גאולה , עמ' , 21 והחומר שהביא שפרבר , מדרש ירושלם , עמ ' . 87-86

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help