sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:48

מעלה עד שאבוא לירושלים של מטה . ' ומי איכא ירושלים למעלה ? אין י = ) וכלום קיימת ירושלים למעלה ? כן (! דכתיב 'ירושלים הבנויה כעיר שחברה לה יחדו' ( תהלים קכב ג . ( כפי שציינו רבים , החידוש בדברים אלה איננו רק בעצם קיומה של ירושלים שמימית בנוסף על ירושלים הארצית , אלא בהבלטה היתירה — ולכאורה גם מפתיעה — שבנייתה מחדש של ירושלים של מטה ניצבת בראש דאגותיו של הקב"ה , ורק משתיבנה יתיר לעצמו , כביכול , להיכנס לירושלים של מעלה . הדברים מתפרשים במקצת במדרש אחר , תנחומא ( פקודי א : ( וכן אתה מוצא שירושלים מכוונת למעלה כמו ירושלים של מטה . מרוב אהבתה של מטה עשה אחרת למעלה , שנאמר 'הן על כפים דוקתיך חומתיך נגדי תמיד' ( ישעיה מט טז ... ( וכן אמר דוד : ' ירושלם הבנויה כעיר שחברה לה יחדו' — כלומר כעיר שבנה יה , ותרגם = ) יונתן : ( ירושלם דמתבניא ברקיעא כקרתא דאתחברת כחדא בארעא . ונשבע ששכינתו לא יכנס בשל מעלה עד שיבנה של מטה . כמה חביבין ישראל לפני הקב"ה . חז"ל דיברו לא רק על ירושלים של מעלה , אלא גם על 'מקדש שלמעלן ( שהוא ) גבוה משלמטן ... י"ח מיל' ( בראשית רבה סט ז [ עמי ;([ 797 'בית קדשי הקדשים שלמטן מכוון כנגד בית קדש הקדשים שלמעלן' ( ירושלמי , ברכות פ"ד , ח ע"ג ;( וכן 'כסא של מטה הוא מכוון כנגד כסא של מעלה' ( מכילתא דר' ישמעאל , בשלח , מס' דשירה [ עמ' . ([ 150 שאלת מקורו של רעיון זה , הן לגבי ירושלים והן לגבי המקדש , נידונה רבות במחקר . אשר למקדש ולהיכל , ביקשו כמה חוקרים לראות את דברי חז"ל כמעוגנים ומבוססים בחזונות הנביאים , ושעל פי הבנתם אין נבואתו של ישעיה ו א-ו מתייחסת אלא למה שראה הנביא 'בהיכל העליון בבית המקדש של מעלה « . ' ירושלים של מעלה , לדעת אפטוביצר _, איננה אלא המשך טבעי לרעיון המקדש שלמעלה : 'מכיון שבית המקדש של מטה הוא בירושלים צריך גם בית המקדש של מעלה להיות בירושלים , לכן בנתה האגדה לבית המקדש של מעלה ירושלים בשמים שהיא מכוונת כנגד ירושלים של מטה 43 . ' אחרים אף ביקשו לומר כי כל הכפילות הזאת — היינו , של ירושלים , מקדש וכסא למעלה ולמטה — איננה אלא פרי התפיסה הדתית הבבלית העתיקה שמול כל היקום הארצי מצויה מקבילה מדויקת בעליונים . גישה אחרת רואה בדברי חז"ל על 'ירושלים של מעלה' תגובה על התפיסה הנוצרית , שאימצה את הרעיון כחלק ממסכת הטיעונים של הכנסייה על כך שירשה את תפקיד ישראל הארצית : ' ירושלים ה"ארצית" זוהתה בתודעה הנוצרית עם ירושלים היהודית , עירם של רוצחי ישו , ירושלים 40 בבלי , תענית ה ע"א . 41 קיימת ביבליוגראפיה נרחבת לנושא 'ירושלים של מעלה' ונספחיו ! ראה בין השאר : אפטוביצר , בית המקדש ; ל' _גינצבורג , פירושים וחדושים בירושלמי , ג , ניו יורק , 1941 עמ' ; 403-402 מדרשי גאולה , עמ' ; 22-11 זליגמן , ירושלים , עמ' ; 208-206 אורכך _, ירושלים של מטה , עמ' ; 171-156 ורבלובסקי ( לעיל , הערה , ( 36 עמ' ; 178-172 י' פראוור ' , הנצרות בין ירושלים של מעלה וירושלים של מטה _, ' ירושלים לדורותיה , עמ' " . 192-179 אפטוביצר , בית המקדש , עמ' . 145-140 נ 4 שם , עמ' ; 266 אמנם בהמשך , שם , עמ' , 269 ביקש אפטוביצר בכל זאת למצוא רמז בישעיה מט טז לירושלים בשמים . " ראה : אפטוביצר , בית המקדש , עמ' , 277 הערה _, 1 זליגמן , ירושלים , עמ' . 206

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help