sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:47

חז"ל אכן הפליגו בגדלה העתידי של ירושלים , ואף ידעו לומר כי מלאכי השרת מנעו מן האל עצמו לתחום את העיר במידה קבועה : בקש הקדוש ברוך הוא לתת את ירושלים במדה , שנאמר 'ואמר אנה אתה הלך ויאמר אלי למד את ירושלם לראות כמה רחבה וכמה ארכה' ( זכריה ב ו ) — אמרו מלאכי השרת לפני הקב"ה : רבש"ע = ) ריבונו של עולם ) הרבה כרכים בראת בעולמך של אומות העולם , ולא נתת מדת ארכן ומדת רחבן , ירושלים ששמך בתוכה ומקדשך בתוכה וצדיקים בתוכה אתה נותן בה מדה !? מיד 'ויאמר אלו רץ דבר אל הנער הלז לאמר פרזות תשב ירושלם מרב אדם ובהמה בתוכה' ( זכריה ב ח 1 בבלי , בבא בתרא עה ע"ב . ( ולא זו בלבד שהעיר עתידה להתרחב , אלא שעתיד הקב"ה להוסיף בה אלף גינות ואלף מגדלים וכיוצא באלה ( בבלי , בבא בתרא שם , ( עד שהשוו אותה עם העיר ציפורי בימיהם , ש'בשלוותה' גם כן נתפסה כעיר מלאה כל טוב ( שהרי היו בה , בין השאר ' , מאה ושמונים אלף שווקים של מוכרי ציקי קדירה' — בבלי , בבא בתרא שם . ( מתוך דברי המדרש הנ"ל ניכר כי התרחבותה של ירושלים אינה מוצגת כהתפשטות למען תפארת העיר בלבד , אלא כדי לשרת את קליטתם של השבים לציון . ואכן , לפחות מדרש אחד מציין כי בנייתה של העיר לעתיד לבוא קשורה במישרין בקיבוץ גלויות ו אמר רבי שמואל בר נחמני ? מסורת אגדה היא שאין ירושלים נבנית עד שיתכנסו הגלויות . ואם יאמר לך אדם שכבר נתקבצו הגלויות ולא נבנית ירושלים אל תאמין . למה ? שכך כתיב : 'בונה ירושלים' ואחר כך 'נדחי ישראל יכנס' ( תהלים קמז ב ; תנחומא נח יא . ( לעומת כל המאמרים שראינו על התרחבותה של ירושלים לעתיד לבוא , קיים ענף אחד של המסורת המקשרת בין ירושלים הארצית המתרחבת לבין מציאות שמימית , והעיון במסורות אלה מביא אותנו לבדיקת הרעיון הנודע על 'ירושלים של מעלה . ' בסיומן של הדרשות ל'רני עקרה' בפסיקתא דרב כהנא ( עמ' , ( 318 הובאו דברי התנא רבי אליעזר בן יעקב ו 'עתידה ירושלים להיות רמה ועולה עד שתהא מגעת לכסא הכבוד ואומרת לקב"ה "צר לי המקום גשה לי ואשבה" ( ישעיה מט כ 39 . ' ( יש לציין שבמסורת זו עדיין עומדת ירושלים הארצית במרכז הדרשה , והתרחבותה העתידית מגביהה אותה עד לכסא הכבוד . לא כן בכמה מאמרי אמוראים , כאשר הנודע שבהם קשור בשמו של רבי יוחנן : אמר ליה רב נחמן לרב יצחק : מאי דכתיב 'בקרבך קדוש ולא אבוא בעיר' ( הושע יא ט ?( משום שבקרבך קדוש לא אבוא בעיר ? אמר ליה : הכי אמר רבי יוחנן ' , אמר הקב"ה לא אבוא לירושלים של 39 השווה : שיר השירים רבה ז ה : 'תני : עתידה ירושלים להתרחב ולעלות ולהיות מגעת עד כסא הכבוד עד שתאמר צר לי המקום . ' במאמרים אלה נוצרה אירוניה מסוימת , שכן לפי המשנה ( אבות ה ה ) היה אחד הנסים שנעשו לישראל במקדש ש'לא אמר אדם לחברו 1 צר לי המקום שאלין בירושלמי ו בני אדם לא התלוננו , אך העיר עצמה מעידה כי צר לה המקום ועל כן היא צריכה להתרחב .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help