sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:46

' עתידה ירושלים שיתקבצו בתוכה כל הגוים וכל הממלכות' ( אבות דרבי נתן , נו"א לה [ מהדורת שכטר , עמ' . ([ 106 עיקר דברי חז"ל על ירושלים העתידית כוונו לממדיה , שיתרחבו לכל עבר כדי ל קלוט את הבאים בתוכה . ניכר שדבריהם של חז"ל בתחום זה באו כפירוש והרחבה להבטחות הנביאים , כמו דברי ישעיהו בפרק נד . ואולם , כפי שנראה , נכנסו לדבריהם גם סממנים של חזונות אפוקליפטיים , שזמנם מאוחר בהרבה למקרא , ואשר נתגבשו בסמוך לימיהם של חכמי המשנה והתלמוד . הדברים הקדומים ביותר על הרחבתה העתידית של ירושלים באו כבר בדברי תנאים ( אף שצוטטו במדרש אגדה , ( אשר אולי עוד זכו לראות את ירושלים של ימי הבית השני בימיה האחרונים , הסמוכים לחורבנה . בפסיקתא דרב כהנא 'רני עקרה' [ מהדורת מנדלבוים , עמ' ([ 316 הובאה מחלוקת בין רבי אלעזר בן עזריה ורבי אלעזר המודעי על הפסוק בירמיהו ( ג יז : ( 'בעת ההיא יקראו לירושלם כסא ה' ונקוו אליה כל הגוים : ' אמר ליה רבי לעזר בן עזריה לרבי אלעזר המודעי : ומחזקת היא ירושלם ? אמר ליה : עתיד הקב"ה לומר לה האריכי , הרחיבי , קבילי אוכלוסייך , 'הרחיבי מקום אהליך וגו' ( ישעיה נד ב " . ( דור אחד אחריהם , ולאחר מרד בר כוכבא , חלקו שני תנאים אחרים על הפסוק בזכריה ט א ו 'משא דבר ה' בארץ חדרך ודמשק מנחתו . ' רבי יהודה פירש את המלה 'חדרך : ' זה משיח שהוא חד לאומות ורך לישראל . אמר לו רבי יוסי בן דורמסקית : יהודה ברבי , למה אתה מעוית עלינו את הכתובים , מעיד אני עלי שמים וארץ , שאני מדמשק ויש שם מקום ששמו חדרך . אמר לול מה אתה מקיים 'ודמשק מנוחתו — ? ' מניין שעתידה ירושלם להיות מגעת עד דמשק , שנאמר ' ודמשק מנוחתו , ' ואין מנוחתו אלא ירושלים , שנאמר 'זאת מנוחתי עדי עד' ( תהלים קלב יד . ( אמר לו . מה אתה מקיים 'ונבנתה עיר על תלה' ( ירמיה ל יח ) י אמר לו , שאין עתידה לזוז ממקומה ( ספרי דברים א [ מהדורת פינקלשטיין , עמ' . ([ 7 בנוסח שבפסיקתא דרב כהנא ( עמ' ( 317 אף הוכנסו לדברי רבי יוסי הדברים הבאים : 'מה התאינה הזאת צרה מלמטה ורחבה מלמעלה , כך עתידה ירושלם להיות מתרחבת ועולה והגליות באות ונינחות תחתיה , לקיים מה שנאמר "ודמשק מנוחתו . '" , 73 ( 1980 ) , pp . 585-588 הסבור כי שימושו של רבי יוחנן במונח 'מטרופולין' לגבי ירושלים אינו מקרי , אלא מכוון כנגד דברי אבות הכנסייה , כמו אוריגנס _, שנזקקו לאותו כינוי . 37 השווה י פסיקתא דרב כהנא , בחרש השלישי , עמ' : 221 'וכשישוב הקב"ה לירושלם הוא מחזיר הגליות לתוכה , שנ' "אלה מרחוק יבואו הנה אלה מצפון ומים" וגו' ( ישעיה מט יב , ( ויכולה היא להחזיק ? אלא הקב"ה אומר לה הרחיבי מקום אהלך וגו . " השווה גם : ויקרא רבה י ט ( מהדורת מרגליות , עמ' ריח ;( תנדוומא יתרו יד ( מהדורת בובר ;( תנחומא צו יב ; פסיקתא רבתי כא ( מהדורת רמא"ש עמ' קג ע"ב " . ( השווה פסיקתא רבתי מא ( מהדורת רמא"ש , עמ' קעב ע"ב-קעג ע"א ;( מדרשים שונים מדברים כלשון דומה גם על התרחבותה של ארץ ישראל לעתיד לבוא , אך כפי שציינו ז' וח' ספראי , קדושת א"י וירושלים , עמ' , 361-360 במקורם נאמרו הדברים לרוב על ירושלים , ורק לאחר זמן הועתק הרעיון גם לארץ ישראל כולה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help