sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:44

היה בירושלם , מוסרין סעודה לטבח . ונ אם נתקלקל דבר בסעודה עונשין את הטבח , הכל לפי כבוד האורחין והכל לפי כבוד בעל הבית ( תוספתא , ברכות ד ט-י [ מהדורת ליברמן , עמ' . ([ 20 הצגת ירושלים כהתגשמות האידיאלים של חז"ל , הן בנימוסים שבין אדם לחברו והן במעלת החכמה שנהגה בתוכה , שימשה גם רקע נוח להסברים שנתנו חכמים לחורבן העיר . אם מצד אחד הבליטו את ההקפדה בסדרי סעודה והשמירה על כבוד הסועדים שנהגו בעיר , הרי מובן ש'על קמצא ובר קמצא חרבה ירושלים , ' כיוון שבאותה סעודה ידועה נשכחו כל כללי הנימוסין של אנשי ירושלים ( בבלי , גטין נה ע"ב . ( ומכאן גם מובן כי 'לא חרבה ירושלים אלא בשביל שביזו בה תלמידי חכמים' ( שבת קיט ע"ב , ( וכן לא חרבה 'אלא בשביל שביטלו קריאת שמע שחרית וערבית' ( שם . ( כיוצא בזה , אם ראינו כי נקיי הדעת בירושלים הצטיינו דווקא בטיפוח סדרי דין תקינים , הרי מובן כיצד הזלזול בסדרים אלה יכול היה להביא לחורבן העיר , בין שעיר זו 'עיברה את הדין' ( שמות רבה ל יט ) ובין שתושביה 'העמידו דיניהם על דין תורה ולא עבדו לפנים משורת הדין' ( בבלי , בבא מציעא ל ע"ב . ( חז"ל אמנם האריכו בתיאורי הזוועות שאירעו בירושלים בימי המרד הגדול , ואולם מן החורבן ואילך תם עיקרו של הפרק ה'ההיסטורי' של העיר . חורבנה של ירושלים הפכה למציאות העכשווית בדבריהם , ולציון ראשיתה של אבילות מתמשכת הנוהגת לא רק בקרב בני ישראל , אלא גם אצל הקדוש ברוך הוא עצמו . האגדה הידועה מספרת כיצד , מדי לילה , משמיע האל מבין חורבות ירושלים את צערו על שנאלץ להחריב את ביתו ( בבלי , ברכות ג ע"א , ( וכשם שהחורבן כפה על קבוצות בישראל אבלות מתמדת ( בבלי , בבא בתרא ס ע"ב , ( כך ממשיך גם האל להימנע מגילויי שמחה : מיום שחרב בית המקדש וחרבה ירושלים אין שמחה לפני הקב"ה , עד שיבנה את ירושלים ויחזיר את ישראל לתוכה ( איכה זוטא ז [ מהדורת בובר , עמ ' . ([ 55 מכיוון שירושלים החריבה היא המציאות שמולה ניצבו חכמים , מובנות ההלכות השונות החלות על ' הרואה ירושלים בחורבנה . ' החכמים אמנם ידעו לספר על תופעה של עלייה לרגל — לרוב של יחידים — גם אחרי החורבן , וכן מסרו על קיומה של 'קהילה קדישא בירושלם' — היינו , חבורה של מקורבים לחוגי החכמים שהחזיקה מעמד בירושלים בשלהי המאה הב' לסה"נ . 34 ואולם , עיקר עניינם של חז"ל לגבי ירושלים הוסב כעת לעתידה של העיר . 31 'כלומר , מנהג ירושלים היה שהיו מוסרין את הסעודה לטבח אומן , כדי שיתחייב הטבח בושת אם יקלקל ... ומכיוון שהטבח ידע שאם יקלקל יצטרך לשלם ממון הרבה הוא נזהר מאוד במלאכתו ; ' תוספתא כפשוטה , ברכות , עמ' . 63 32 בבלי , מועד קטן כו ע"א ; בבלי , נדרים יב ע"א ; בבלי , שבועות כ ע"א ,. . ראה על כך : ש' ספראי , 'העלייה לרגל לירושלים לאחר חורבן בית שני , ' ספר שליט , עמ ' 34 . 393-376 ראה.- ספראי , קהלא קדישא , עמ' ; 193-183 וכן לעיל , ספראי , עמ ' . 27-26

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help